Lars_J 0 Postad 23 April , 2008 Eftersom vi inte får lov att prata om styrbord och babord i kejsartråden startar jag en ny: Kan ni några bra minnesregler? Jag behöver sådana, dels för egen del (uppenbarligen) dels när man förklarar för barn. Här är mitt bidrag: Vinden vänster väjer /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 23 April , 2008 Jag har en. I syd och väst smakar supen bäst: Förstår ni den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 23 April , 2008 Nähä, men om ni tittar på toppmärkena så ser toppmärket ut som ett stående snapsglas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 23 April , 2008 Vinden in i höger öra, bara att tuta och köra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 23 April , 2008 Ja den funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 23 April , 2008 Känner någon till en bättre formulering på denna babords-styrbords regel: Hjärtat sitter till vänster och innhåller blod. blod börjar med b som i barbord, och är rött som babords lanterna. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 23 April , 2008 Är det någon som har sett några toppmärken på senare tid? De verkar vara helt bortrationaliserade i mina trakter i alla fall. De var ju, åtminstone för mig, något mer intuitiva än de gul-svarta fälten på väderstrecksmärkena. Nu måste jag tänka till ett kort ögonblick när jag ser dem för att översätta fälten till toppmärken innan jag inser vad det är. Något fiffigt på det temat skulle inte skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 23 April , 2008 Jag tänker att spetsarna(på toppmärkena) alltid pekar mot det svarta, och då kommer toppmärkena fram i huvudet direkt när man ser ett väderstrecksmärke utan toppmärke. Så på gul-svart-gul så pekar trekanterna alltså mot mitten, osv. Nordmärken så pekar båda rakt upp, syd rakt ned, osv. Mot det svarta pekar dom alltid:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 23 April , 2008 Jo de finns kvar, men inte överallt som sagt. Fattar inte varför om de har slutat användas, kanske att de gör så vid nya utmärkningar? Att de anses onödiga tack vara färgerna. Men färgerna kanske skavs bort, eller göms av skit!!! Ja jag vet inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 23 April , 2008 Jag tror att de drog ganska mycket underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 23 April , 2008 Ja, det är väl så jag också tänker, men det kräver en transformation i hjärnan som kan kännas lite trög sämre dagar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2008 Ostmärket ser ut som ett O nästan då pilarna är vända åt varsitt håll. Västmärket alltså inte som ett O. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 23 April , 2008 Nej de är som två (fel) ett snapsglas Syd är två snappsar Senast ändrad av Mariage | 23 april 2008 | 16:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 April , 2008 SHAGG = Styrbord Höger Grön Red (or green) over White Fishing to night White over red Pilot ahed Visst kan prata om Höger o Vänster ombord Har denna skylt framför rorgängaren för att inte missförstånd skall uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 23 April , 2008 Västmärket bildar ett V! Jodå! Luta huvudet 90 grader så syns det. En till väjningsregel: Högerlut är döderlut! Minnesregel för att röd är vänster behövs väl inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 23 April , 2008 Luta huvve 180 grader så blir nordmärket två supar till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 23 April , 2008 ... och man botar den hicka man dragit på sig i de andra väderstrecken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 23 April , 2008 Med styrbords hand man pennan styr! Fick vi lära i seglarskolan på -60 talet (då var det inte tillåtet att vara vänsterhänt i skolan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 23 April , 2008 Baren öppnar klockan fem. Skepparn avgör när klockan är fem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 23 April , 2008 Västmärket har en väst på sig, dvs den är svart på mitten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 23 April , 2008 Ostmärket är ostgult på mitten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 24 April , 2008 På ostkusten är kvinnorna breda runt midjan och på västkusten har de smala midjor...... Red skies at night, sailors delight. Red skies in the morning, sailors warning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 24 April , 2008 Red skies at night, new curtains on fire! :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraTommy 0 Postad 27 April , 2008 Hur lång är en nm? 1,852 Titta på din mobil 1 börjar man med sen är det mitten nerifrån och upp 852 Höger och vänster lädre jag mig genom det kontroversiella sättet: H för höger H för hitler gröna uniformer som styr alltså grönt för styrbord. Jag håller fortfande på att höger funkar lika bra som styrbord och att man går på ett golv när man är nere i båten och man sover i sovrummet och har gäst rum... med sängar... och så klart ett kök... Undar om det inte är lite överdrivet hela det här språket, vissa saker kan jag förstå, för att det inte existerar på vanlig svenska men annars... nja... /Sara som börjar lära sig segla... Senast ändrad av SaraTommy | 27 april 2008 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 April , 2008 MEN, bibehålla kurs och fart, inte bara tuta och köra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 27 April , 2008 Att säga golv om durken leder ju sällan till några allvarliga missförstånd. Däremot kan höger och styrbord vara olika saker beroende på vilket håll du är vänd åt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraTommy 0 Postad 28 April , 2008 Iof, men vi är oftast vända åt samma håll, så det funkar. Någon som vet varför seglare(majoriteten) alltis ska hålla på dess gammal ord som durk, ruff och koj? När den vanliga svenskan räcker till så mycket... Har dessutom fått för mig att svensson skaffar större och större båtar som mer liknar husbilar/lägenheter än de gamla seglebåtarna där man fick krypa ihop för att få plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 28 April , 2008 Varför har man styrbord barbord väjningsregler ? -Jo, förr i tiden då man seglade med laster fram till början på 1900-talet. Så hade man styråran på styrbordssida denna var känslig och måste skyddas. Där för har man Rätt till väg om man seglar för styrbord. Annan bra minnesregel. S.H.A.G = Strybord höger alltid grönt (fick du även lanternorna på köpet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 28 April , 2008 Jag hade för mig att det framför allt var brunt man associerade med nazisterna . Visst kan det vara trassligt med lingot när man halkar in på nya områden, men det är inte något som är unikt för båtar. Säg vad du vill så länge man förstår vad du menar och fråga om du inte förstår själv. Med tiden kommer du nog upptäcka att du använder fler fackuttryck även om det känns fånigt nu, ofta visar det sig att de speciella uttrycken pekar på en mer specifik innebörd med valörer som går förlorade om man uttrycker det på annat sätt. Det hade inte funnits mycket poesi i världen annars. Det är bara bra för hjärnan att berika sitt ordförråd lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser