Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Gäst Per

100B- eller 100A-drev, typ av olja??

Rekommendera Poster

Gäst Per

Hej! Jag tror att det drev jag har är ett 100A-drev, mätstickan är 25cm lång. Är detta då ett 100A-drev?? Om nu jag har ett 100A-drev, skall jag då ha hypoidolja eller vanlig motorolja i det, och i så fall hur mycket?? Finns det något annat sätt att se skillnad på dessa två drev?? mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta MICAB för att vara på den säkra sidan, & 100 A skall ha hypoid samt att ditt serie nr på drevet borde tala om för dig vilket drev du har. Jag har för mig (ej säker ) att A drevet har brytpinne men inte B drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla drivknuten (den under bälgen) känner du på bäljen och om det känns som en stor cola-burk så är det ett 100A drev på ett 100B sitter det vanliga knutar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

Tack för era svar....! Drivknuten känns som en colaburk, så det lutar åt att det är ett 100A-drev. mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bengt

Du ska ha en olja som heter EP-olja till ditt drev finns att köpa på mekonomen,du ska absolut inte ha motorolja i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Köpt växellådsolja hos volvo-penta, antar att den är EP-klassad. tack för alla svaren............mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ricard

100a drev har zeppa knut 100b vanlig pv knut se oljerekomendation på www.drevia.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke Hellström

Rickard, du skrev att 100B har en vanlig pv-knut, vad menar du? Volvo PV eller? Vet du var man får tag på en begagnad sådan, har kört sönder min. //Micke H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...