Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
alexn14

slipa-olja-lacka åror

Rekommendera Poster

hej, undrar om man ska ha någon speciell olja när man oljar in åror?

Kansk terpentin har jag hört något om, stämmer det?

Eller har någon något annat tips?

MVH/Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet inte om det är det bästa men jag slipade rent några åror för många år sedan. Sen oljade jag dem med linolja utspädd med lacknafta eller terpentin tills ytan var mättad.

Sen fernissade jag med utspädd (ca 30% lacknafta) fernissa två gånger och sedan 4 varv outspädd. Sedan lät jag det hårdna under tre månader i rumstemperatur och fick en hållbarhet som jag inte varit med om på andra ytor jag fernissat. Sålde båten med åror för tre år sedan och då var det väl 10 år sedan jag lackade årorna utan att det var något större behov av att göra om det.

Min erfarenhet är att åror ofta börjar ruttna om man gör hål i dem. Det finns ledade årklykor som man klämmer runt årorna och som funkar lika bra utan att man behöver göra några hål.

Om jag hade ett par åror med hål i som behövde göras iordning idag skulle jag kanske köpa nya och köpa dessa årklykor istället för att lägga tid och pengar på renovering. Det är ju när man bäst behöver årorna som de inte får gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast tänkbara å superimpregnering = enbart rå linolja, HELST SVENSK KALLPRESSAD JUNGFRULINOLJ, SOM EJ SKA SPÄDAS!!!  (kolla på netet så hamnar Du hos en odlare i Örebrotrakten).

Det fina med lättflytande rå linolja är att det bara är att glöta på då å då, då slipper man slipa eller skrapa bort flagor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...