Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Seastrom

Gammal archimedes stannar när växel läggs i.

Rekommendera Poster

Ja som rubriken. Hjälper inte att hålla gas. Kan få den att gå lite framåt om jag har precis full gas men den hörs att gå riktigt tungt då sen stanar den. Går perfekt på alla varvtal i friläge. Blev så när jag sjösatte för våren hadde inga som helst problem med detta tidigare.

En 35hkr från någon gång på 60talet är de. kan de vara något med oljan i drevet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåste ur förgasarn bytte till helt nya stift och ny bensin gick väl lite bättre men den stanar ändå om jag inte håller full gas och då vill den inte varva upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får den tillräckligt med bensin? Läs den långa tråden om 70hk:arn Evinruden som inte fungerar, kan kanske ge lite uppslag.

Kolla annars drevoljan så den ser ok ut. Ska inte vara grådaskig då har du fått in vatten i drevet och det är inte bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Går propellern runt lätt, det kan vara nåt som kärvar från motorn till prop kanske ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du bytt växelhus olja för det måste du göra varje år,, min 50hk mercury som ja hade innan var sån att de gick o gasa men så fort man slängde i växeln dog den man kunde köra framåt om man gasade med tomgångs gasen fullt o sen i med växel men den gjorde bara 1 halv knop på full gas då o sen dog den, var fel på fördelaren på den,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proppellern går runt normalt. Alltså ganska tungt när den vrids med växel i och lätt i fri läge.Går också normalt runt om jag frar i dragsnöret med växel i. Dock klickar de om proppellern vrids åt fel håll med fram växeln i...

Ny bytt olja är de. Kollat den och den var helt ok.Ändras tändning heller något när växel skall i ?Tycker de är en så pass simpel konstruktion ändå så borde ju inte vara så många möjligheter till fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, vet inte hur de funkar med tändningen, men jag, bytte exakt allt i min motor, eller allt förutom fördelaren,, så de måste ju varit fel på den, men vet inte hur de ser ut i din motor, du kanske inte har en fördelare? skruva bort skruvarna till oljan i växelhuset o ha en burk under kolla hur oljan ser ut,, den ska klicka när du drar den åt andra hållet,, kolla tändstiften så inte dom är dåliga eller har en loppa på sig,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade nog ditt förra inlägg. Jo bytt olja, har tömt den på olja igen efter de för att kolla den och den såg bra ut även då. De kommer 3st kablar under svänghjulet som går till varsin tändspole. Nybytta stift är de. Har försökt hålla mera gas när växel skall i men ingen skillnad. Misstänker att de är nått mellan motor och drev som inte fungerar som de skall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat lite till nu. Tycker att den går något bättre när den är varm. heller den går att köra då åtminstonde.

Drar jag ut chocken stannar den direkt pumpar jag på blåsan så går den bara sämmre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma fel på min gamla crescent 45hk den gick bra utan växel i men dog så fort man la i växel, det visade sig att förgasaren (på den va det endast 1st) hade en spricka i en av bult fästet så den drog tjuvluft, efter byte av förgasare så fungerade den igen.

Man kan kolla om den drar tjuvluft med startgas ha motorn igång och spruta startgas på insug & förgasare och om motorn ökar i varv så drar den tjuvluft.

Det kan också vara flottören som fastnat,.....

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Då vet jag troligt vis var felet ligger för flottören ville inte riktigt funka som den skulle ibland fastnade den.Går de att få tag på delar till dessa motorer fortfarande ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

går o få tag till alla gamla :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På något specielt ställe ? Heller kan de som säljer för volvopenta fixa fram tex ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bengt ahls marin 08 6404890

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...