Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
HPinter

Länspump Uttern D55

Rekommendera Poster

Min länspump ger bara ifrån sig ett svagt surrande ljud. Inget pumpljud alltså. Båten är en 05a så pumpen har nästan aldrig använts. Men det ligger 1-2 cm kondensvatten som jag ville pumpa ut igår och då surrade bara pumpen svagt. Någon som vet om länspumpen inte låter mer än så om det bara är så lite vatten på botten. Eller kan det vara så eländigt att den kan ha frysit sönder i vinter? Och om det är så, är dom knepiga att byta?

Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min surrar oxå bara lite och den klarar inte pumpa ut den sista slatten. Brukar ta en svamp och ta upp det sista. Tror inte den är sönder men slå i en hink vatten och se om den funkar, bättre göra det nu än konstatera att den är trasig på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyligen köpt en Uttern D55 -04, och tror inte att min länspump funkar. Det finns en knapp längst ut till höger  på raden med andra knappar för belysning mm, som jag tror är knappen för länspumpen. Men när jag trycker på den så hörs ingenting. Aktiveras pumpen bara om det finns vatten att pumpa ut? Och hur kommer jag åt utrymmet där pumpen finns?

Redigerad av GusGrissom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev GusGrissom:

Har nyligen köpt en Uttern D55 -04, och tror inte att min länspump funkar. Det finns en knapp längst ut till höger  på raden med andra knappar för belysning mm, som jag tror är knappen för länspumpen. Men när jag trycker på den så hörs ingenting. Aktiveras pumpen bara om det finns vatten att pumpa ut? Och hur kommer jag åt utrymmet där pumpen finns?

Du har väl även en säkring någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev GusGrissom:

Men när jag trycker på den så hörs ingenting. Aktiveras pumpen bara om det finns vatten att pumpa ut? 

Nej, de brukar starta vid dylik tvångsstyrning även om det inte finns vatten i kölsvinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, No_jah said:

Du har väl även en säkring någonstans?

Antagligen, får leta efter var de sitter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minutes ago, Kane said:

Nej, de brukar starta vid dylik tvångsstyrning även om det inte finns vatten i kölsvinet.

Ok, hur kommer jag åt kölsvinet i Uttern? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev GusGrissom:

Inombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev GusGrissom:

Jag har en D57, misstänker att det är likadant. Under akterbänken finns det en lucka som sitter med en skruv i varje hörn, bakom den kommer du ner under motorbrunnen, där någonstans sitter länspumpen.

Och som någon skrev ovan, pumpen går på antingen när man trycker på knappen eller när den känner av nog mycket vatten i kölsvinet. Säkringar tror jag du hittar i själva styrkonsollen, under ratten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...