Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Karahana

Weedo GT med stor motor

Rekommendera Poster

tja!

Har köpt mig en weedo gt med en Johnson VRO 90 hk, och den motorn väger nog iallaf 150 kg, är detta en bra idé tro? vill bara säkerhetskolla så jag inte sänker den det första jag gör hehe, nån som har erfarenhet av weedo's med stora motorer? tacksam för lite input!

han jag köpte den av har inte testat den med den motorn, utan köpte motorn, och sen blev det inget mer av och den har stått på land sen dess

notera att akterspegeln skall totalrenoveras, som den e nu lär den ju inte hålla för fem öre , så det e inte hållfastheten jag undrar över, utan snarare om den klarar den vikten över huvud taget där bak

ha det!

Senast ändrad av Karahana | 21 april 2008 | 23:59

post-10002227-1394235434,0279_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Intressant projekt, min brolla satte en Suzuki 200hk på en smuggler 17 så vikten klarar nog din weedo Gt.

Den lär ju flytta på sig med en 90:a men det ser ut som om den hänger lite lågt.
Pass opp med monteringshöjden, du kan med fördel montera motorn med kavitationsplattan 15-25mm över botten på skrovet, sätt på en rostfri turbo hotshot propeller så kan du hissa 25-45mm då åker du säkert bortemot 45-50 knop med den.

Du skall absolut montera motorn så undersidan kavitationsplattan ligger minst 5mm över botten, hamnar den under vattnet i planing så får du svåra (farliga)problem med båtens högfartsegenskaper.

Lägg en planka efter botten längst ner i V:et så hittar du noll läget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 60hk Evinrude på min Weedo och då har jag 5cm mellan vattenytan och akterspegeln. Motorn ligger lågt i vattnet och jag skulle inte kunna tänka mig att sätta på en större motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm, hittade en typbetekning till weedon på internet, då den inte fanns på min, och där står det att den skall klara upp till 90 häst med 5 pers i lugna vatten, max 4 pers och 55 häst i vanliga vatten, frågan e då om man kanske skall bygga upp akterspegeln, eftersom den ändå skall göras om, för att delvis få upp motorn, och delvis få en bättre tolerans mot att vattnet skall rinna över, vad tror ni om detta?, för några lugna vatten är det ju inte tal om hehe =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Observera att 60hk garanterat e en kort rigg och din 90hk är lång rigg. Höja akterspegeln går ej pga att det e motorn och drevets kavitations platta som bestämmer höjden. Mvh the king

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...