Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Ulven

Provtrycka gasolsystem

Rekommendera Poster

Är det någon som vet var jag kan vända mig för att få hjälp med provtryckning av mitt gasolsystem? Norra Stockholmsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har gasolflaska av typ P6 eller liknande kan du köpa en läckagetestare för permanent installation för några hudralappar, skruvas mellan flaskan och befintlig anslutning, finns tex hos alla husvagnsdetaljister..
Passar tyvärr inte dom små blå tuberna.

http://www.gasol.nu/sakerhet.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En variant du kan göra själv är:

Antar att du har en gasolspis på förbrukarsidan. Gör så att du, med ansluten gasoltub. öppnar tubens kran. Sedan öppnar eventuella andra kranar på väg mot spisen. Öppnar spisens kran och provtänder så att du ser att det är gas hela vägen fram. Sedan släcker du spisen. Stänger tubens kran. Väntar ett dygn. Provar, utan att öppna tubens kran, att tända spisen med öppen spiskran. Om det går att tända spisen och den brinner lite på den gas som är kvar i slangar/rör så innebär det att anläggningen är hyggligt tät.

Man får räkna med att det alltid läcker lite -med lite menar jag att ifall man skulle vänta många dygn med ovanstående metod så har säkert övertrycket läckt ut.

Jag har den åsikten att man inte ska montera på läckvarnare och sådan utrustning på sina rör/slangar. Då har man skapat ännu en källa till läckage.

Själv kör jag ovanstående metod lite nu och då för att förvissa mig om tätheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis det Mambo föreslår är en jättebra metod. När jag säkerhetsbesiktade båtar så började man besiktningen med steg 1 i Mambos exempel, sen när besiktningen var färdig (ca 1-1,5timme) så povtände man på gasen som står i slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...