NiclasV 0 Postad 21 April , 2008 Hej ! Har precis köpt en segelbåt och jag tänkte utrusta den med GSP plotter. men frågan är var bästa stället är att stta den på så man enkelt kan se den under seglingen. Båten har rorkult så det finns ingen pdestal eller något sådant. Det finns en panel precis ovanför nedgångsluckan där det idag sitter en kompass och en logg/lod. Där skulle man enkelt kunna få plats med en GPS plotter. Jag tänkte mig kanske en GARMIN420/520 eller 525 med inbyggd antenn. Men funkar det med en inbyggd antenn precis under bommen och under en sprayhood ? Blir det för mycket som stör GPS signalen där ? Är det så att man kanske behöver en separat antenn ? Någon som vet/provat ? Hur har ni monterat era ? Cheers, Nic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulven 0 Postad 21 April , 2008 Hej Nic, Jag hade precis samma funderingar innan jag tillslut valde plats för min GPS 525.a. På min båt är panelen över nedgångsluckan full med andra grejer så där fanns ingen plats. På sidorna om nedgångsluckan var inte heller bra eftersom de nerdragna fallen går där. Sen prövade jag tanken att jag ta hål i skottet och montera fast GPS.en med en sk flush mount kit brevid kompassen, men övergav det alternativet eftersom jag inte vill såga sönder båten i onödan. Efter lite letande hittade jag en vikbar arm på SeaSea, solid och kraftig med monteringsplatta som passade (!), som jag skruvade fast på insidan strax till höger om nedgångsluckan. Jag kan nu ha GPS.en inne i båten eller enkelt vika ut den så jag ser den när jag styr. Jag har testat signalerna och det funkar hur bra som helst även när den är inne i båten. Enda nackdelen är väl att den, i utfällt läge, hindrar passagen ner och upp ur båten litegrann. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 April , 2008 Inga problem med mottagningen om nu inte bomen ligger innom en dessimeter från mottagaren (tror inte att det skulle vara några problem det heller för den delen) Bara du kommer tillräckligt nära plottern så att du kan läsaden från rorsmansplatts. Att montera den på en Laguna arm eller liknande kan vara bra om man behöver knappa samtidigt som man står till rors. Såg en klurig lösning där plottern var monterad på en arm från akterpullpiten i centrum på sittbrunnen, (ovanför rorkulten) plottern gick att vrida vid slag så att rorsman alltid såg och kunde knappa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulven 0 Postad 21 April , 2008 Den där lösningen med arm från akterpulpiten, var det ett hemmabygge eller en monteringssats som man kan köpa nånstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 21 April , 2008 Satelliterna är ju inte så ofta precis rakt ovanför, så bommen har nog inte så stor betydelse. Jag har min sittande under min lilla sprayhood och det fungerar bra. Extern antenn verkar finnas som tillbehör till alla de GPS:er du nämner, om det är så (kolla först) är det väl enklast att helt enkelt pröva att ställa den där du vill ha den provisoriskt och se om det händer något. Det går säkert, precis som på min egen urtidsvariant, att få en vy över vilka satelliter den har plockat upp, så att du ser direkt om den tappar kontakten med någon/några av dem när du flyttar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 21 April , 2008 Det finns hela system med armar och grejer för att montera GPS:er, bärbara datorer med mera, t.ex http://www.ram-mount.com, som säljs bla på Erlandssons brygga. Pulpitfäste ska finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif 3 Postad 22 April , 2008 Hej, det finns tidigare inlägg som behandlar detta ämne. Sök på GPS fäste i forum Seglarsnack. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 22 April , 2008 Min lösning på en maxi 77:a. Under trappsteget på styrbord sida. Bara fästet syns. Gå in på min sjöbod för bättre bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 April , 2008 Vi använder lagunafästet med en speciell plotterplatta på. Fungerar väldigt bra för oss som bara brukar vara två ombord men har man ett par ungar som röjer runt kan jag tänka mig att den kan vara i vägen. Vi valde att ha den så därför att vi då kan nå den och knappa på den var vi än sitter, tom om vi gömmer oss under sprayhooden under en segling (har rorkult med förlängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 April , 2008 Skulle tro att det var ett hemma bygge, men ganska snyggt. när den inte användes eller var i vägen veks de in och fästes vid pulpitten. Tror som någon sa att dett finns ram varianter som fungerar bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser