Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
johan455

Köp av styrpulpet

Rekommendera Poster

Hejsan !

Jag ska äntligen köpa min första styrpulpet efter att har/haft sgelbåt och mindre roddbåtar. Det är så att jag letar efter en styrpulpetare på 4.5 - 5 meter lång och tillräckligt stor motor för att kunna ta 4 pers i hyfsad fart kanske 20 knop ? Båten får kosta ungefär 70 000 kr max. Så nu är min fråga om det finns några bra tips på båtmodeller och vilka motorer som är bra och vilka moterer som är att rekommendera eller inte rekomendera av äldre / nyare modeller.

Kom med förslag !

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min första båt för två år sedan. Som jag har varit otroligt nöjd med då den är otroligt go,stabil och roliga att köra. 30knop och tar 5 personer. Har den på försäljning pga tidsbrist men tyvärr är den lite dyrare http://www.maringuiden.se/marinborsen/;refid=31312

Men har alltid tyckt det var skönt med garanti på motorn då det är det som kostar om något strular.

Mvh

Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70 000 är ju en bra budget för det du söker... finns många köp råds trådar i forumet, men i grund och botten välj en båt med en planlösning som passar det du tänkt använda den till och om du inte är motorkunning så köp så ny motor som du har råd med. hellre äldre båt och nyare motor än tvärtom, båtar håller... alla kan tycka och tänka och komma med råd, men det är ju du som ska trivas med ditt val.

T.ex

ska du trolla? köp 4-taktare, går fint att trolla på lägre varv, tyst och fint.

Ska du trolla? montera en mindre trolling motor 3-5 hästar, så har du även extra säkerhet om huvudmotor havererar...

Åsikter är som rövhål...

Med tänk på vad du ska ha båten till, provkör, tänk igenom ordentligt, så ny motor som möjligt, Glöm inte att väga in extra utrustning som ekolod,golv,fiskeutrustning och hamnkapell. ett hamnkapell till en 5m styrpulpet kan kosta 10-15 tusen. och till äldre båtar går det inte alltid få tag på den extra utrustningen som man kanske kommer på i efterhand att man hade behövt...och kolla försäkringen noga! finns många skumma klasuler för motorbåtar, t.ex måste du ha motorlås om motorn är mindre än 50hk och vissa bolag kräver tillägsförsäkring om du har båten på trailer.

Jag köpte min båt för 70 000 med trailer. har dock inte hunnit använda den än... ska i vattnet denna eller nästa vecka...

Behöver du inte åka så fort så hade jag nog tittat på en nyare Ryds 480 RSI med 30 hk. funderade länge på en sån själv, mycket båt för pengarna. men jag ville kunna åka vatten skidor...

Lycka till!

Senast ändrad av Henrik_st | 21 april 2008 | 21:02

Senast ändrad av Henrik_st | 21 april 2008 | 21:07

Senast ändrad av Henrik_st | 21 april 2008 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...