Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Knader

Måste man konservera?

Rekommendera Poster

Hej! Snart dags för sjösättning.

Det var mycket stressigt i höstas när båten skulle upp så det blev ingen vinterkonservering, det enda som gjordes var att jag körde ur motorn (Johnson 60hk) med sötvatten. Båten gick dock inte mer än 10-15 timmar förra sommaren. Hösten innan gjordes dock allt från nya tändstift till konservering av motorn.

Tror ni man behöver göra något innan man sjösätter i år? Eller kan jag bara sjösätta och njuta av sommaren och ta tag i det till hösten i stället?

MVH
Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag hade nog iaf klämt in lite fett i växelhuset och bytt tändstift, sedan tankat och dragit Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle dra i lite konserveringsolja i cylindrarna, dra några varv för hand (med stiften ur förstås) så att det spreds i cylindrarna, byta olja i växelhuset, tömma bränslefiltret från gammal soppa och kondenserat vatten, byta soppa i dunken om du har sådan och sedan starta mycket försiktigt.

Hoppas det går bra.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte fett !!!, om det är utbordare.

Jag har provat man åker ca: 10min. och sedan tar det stopp och kostar 8 tusen kronor att reparera.

/Jugge

Senast ändrad av JuggeM | 21 april 2008 | 22:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag gjort med mina utombordare genom (35-90hk) åren har varit att köra sötvatten på höstren, samt kontrollera att växelhuset inte är otätt så det kommit vatten i oljan. Oljan i växelhuset behöver inte bytas om det inte kommit in vatten, har det kommit in vatten så har du andra problem och ska naturligtvis inte åka alls. Byte av stift beror mer på antalet timmar du kört, moderna stift har lång livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...