Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
wdullin

Har dieseln gått för många timmar?

Rekommendera Poster

Hej, jag är spekulant på en båt med en vpad31 på 130 hk. motorn har gått nästan 1500 timmar.

Är det mycket? Efter hur många timmar är det normalt att renovera den. Motorn är från    -91 och ser fräsch ut. Båten är planande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr inte timmarna som tär på motorerna i en fritidsbåt utan tidens tand, 1500 timmar är inte mycket

En motor från 1991 bör kollas ordentligt, kolla hela kylsystemet (kondition och anoder) kolla limpor om dom är sjövattenkylda eller ingår i motorn slutna system, avgas knän eller motsvarande, kolla allt som är i kontakt med sjövattnet.

Kolla kompression och provkör, går den fint och utan skrammel så är den med all säkerhet i ganska bra kondition maskinellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1500 timma rä en del, men en diesel är ganska robust. Har läst nånstans att man räknar ca 3000 driftstimmar på en marindiesel för fritidsbruk innan det är dags för helrenovering.

Annars är det det vanliga att se upp med:
 avgasknän där man sprutar in sjövattnet för att kyla avgaserna brukar rosta fort.
 Avgaslimpa som samlar ihop avgaserna från de olika cylindrarna, kyls med vatten för att inte få en glödande motordel, rotstar också ganska fort.
 Är det sjövattenkylning/färskvattenkylning?
 Lossa drevets övre oljepåfyllning och kolla drevoljan, ser den mjölkaktig ut så läcker det in vatten, måste fixas direkt.

Sjövattenkylning, där det eventuellt salta sjövattnet cirkulerar direkt inne i motorn, ger invändiga rostskador tidigare.

Färskvattenkylning har ett vanligt glykolfyllt kylsystem med en värmeväxlare som kyls med sjövatten. Där är det bara värmeväxlaren som ska rosta bort normalt.

Fler kommentarer från kunniga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag tror inte att du bör vara allt för orolig för 1500h för det maskinella, men däremot så kan du få räkna med att byta delar som e i kontakt med saltvatten.

har just skaffat en båt med en perkins 4 cyl disel, 78hk och den har 2000h på nacken...

men där e avgaslimpan bytt  förra året..

En kompis hade en oxå en perkins 4 cyl 78hk i sin laxfiskebåt, den körde han 20.000h med innan första riktiga renoveringen, det går inte riktigt att jämföra så, för den kunde ju gå i en vecka i sträck utan att stängas av (inga kall starter).

hoppas det blir bra för dig!!

 

H/DAvid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha en susning om en livslängden på just en vpad31 så anser jag rent generellt att 1500 timmar är ingenting på en hyfsat välbyggd diesel.

Räknar man lite på det så är 1500 timmar lika med:
Bil/buss/lastbil med 3000 mil/år med snitt 70 km/tim  = 3,5 år.
eller
Normalbruk/snitt i min båt: 6 timmar * 40 dagar = strax över 6 år.

Erfarenhet(er):
I min båt sitter det en Bedford 330 (3 liters 6-cyl, 90 hk från 1976 som troligen tjänstgjort i en buss/lastbil under mer än halva sitt liv..båten är byggd -91) och först nu början den drabbas av enklare ålderskrämpor typ torkade o-ringar i diselpumpen.

Min grävmaskin (en Atlas AB1500 från 1972) har gått mer än 25000 timmar,
min traktor (en Buster 400 från 1966) hade gått mer än 30000 timmar innan jag blev tvungen att byta kolvringar i somras..i båda har timräkmarn gett upp livet långt innam motorn Förvånad.

Precis som sagts ovan är det troligen externa detaljer typ avgas som tar stryk, motorn i sig håller säkert.

Själv vart jag tvungen att svetsa på ny frisk plåt på den punkt direkt efter avgaslimpan där vatten och avgas möts rent fysiskt..där frätte det hål runt om röret.
Det höll tätt så länge jag körde i saltvatten (saltkristallerna tätade ) men sprayade halva motorrummet med vattendimma efter nån timma efter att jag gick in i sötvatten då  de tätande saltkristallerna löste upp sig.

Personlig åsikt: en dieselmotor i fritidsbåt med bara 1500 timmar och -91:a = precis inkörd  Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...