Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Rovarn

Vem röstar vi på i nästa val?

Rekommendera Poster

6.10 Inför skatt på fritidsbåtar – sänk skatten på alkylatbensin

Vänsterpartiet anser att fritidsbåtar bör betala för den kostnad som de medför vad gäller sjöräddning, haverier, miljöpåverkan osv. Båtar har dock ingen fordonsskatt så som personbilar har, trots att det medför kostnader att upprätthålla infrastruktur och sjösäkerhet. Vi anser därför att det ska införas en båtskatt för fritidsbåtar. En sådan skatt kan finansiera dels fritidsbåtarnas andel av infrastrukturkostnaderna, dels en sänkning av skatten på alkylatbensin. I vår uppställning föreslår vi att 25 miljoner kronor av intäkterna från en båtskatt används för sänkning av skatten på alkylatbensin. En övergång till alkylatbensin minskar utsläppen av PAH, bensen, kväveoxider och andra ämnen till vatten och luft. Åtgärden har betydelse för att nå miljökvalitetsmålen Hav i balans, Levande kust och skärgård och Giftfri miljö.

Riksdagen bör begära att regeringen lägger fram förslag om en sänkning av skatten på alkylatbensin.

En förutsättning för en båtskatt är att det finns ett båtregister. Regeringen bör därför ta fram ett lagförslag till båtskatt som kan gälla från och med 1 januari 2009. Vad som anförts om båtregister bör riksdagen ge regeringen tillkänna.

Riksdagen bör begära att regeringen lägger fram förslag om skatt på fritidsbåtar.

Källa: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GV02Sk1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha!

Inte får dom min röst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Vad ska man rösta på? Jag tror att det inte spelar någon roll, det här landet är så gott som redan kört. Alla jäkla politiker stinker, man skapar hysteri för att själva tjäna en krona extra. Vad man själva sedan gör skiter man i. Nej massmedia, reklam och politiker är samma skit. De största förstörarna i vårt land är miljöpartiet, jag ryser när jag ser wetterstrand, schlaug och vad fan dom heter. Där har vi de farligaste personerna i/för vårt lands framtid, eller världen om ni så vill. Och det kommer alla att förstå mycket snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det stora hela med krisen i skola och vård, företagande, dåliga villkor för glesbygden inkl skärgårdens utveckling, miljöfrågorna mm är båtskattens vara eller inte vara en alldeles för liten fråga för att det ska få avgöra vad jag rösta på.

 

Det som irriterar medbåtregister är för mig att jag ogillar att vara registrerar över huvud taget. Inte så kul om tjyvarn kommer på att man kan kolla vilka som är ute på seglingssemester = fritt fram för inbrott hemma.

Undrar hur det är med husvagnsägarna där, är det fler inbrott bland dom än andra på semestern - statistik någon!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det vete faen hur de ska få till det.  Båtar är ju precis som t.ex. golfklubbor, lös egendom.  Lös egendom beskattas inte i Sverige.  Fånigt det här, en samling komunister som tror att varenda båtägare är en miljonär som ska klämmas på pengar, och sedan få det att låta som att de gör det av miljöskäl samtidigt som de själva kör runt i gamla stinkande Volvo 240.  VP och MP = äldsta bilparken.  Antagligen försvinner VP(K) i nästa val, saknad av få. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VPK och miljöpartiet skulle inte få min röst om dom så sänkte skatten på soppa....



Senast ändrad av Pivon | 21 april 2008 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va väl nån av kommunisterna som åkte runt med en amerikansk SUV har jag för mig.

Företagare som jag e, och har röstat blått hela livet, så är jag riktigt besviken på den borgerliga regeringen.

Och den där Borg! vilket skämt!!

Nu i en annalkandes lågkonjunktur så höjer de styrräntan istället för att sänka den och få ökad fart i samhället??

Tacka fan för att det blir lågkonjunktur när de bromsar hela landet.

Jag skiter i att de har höga löner, för det måste till ordentliga löner i regering och riksdag bara för att få dit kvalificerade människor, men man har ju rätt att ställa lite krav på dem då, och det är vi i Sverige alldeles för flata för, men sen går det bra att gnälla när de gör nått som inte allmogen kan/får, jävla avundsjuka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mindre problem med deras höga löner är väl när de som Ulrika Messing sade vid ett tillfälle att en utväxling av nuvarande förarbevis mot ett framtida nytt körkort skulle ske mot en mindre avgift.

Nu vet jag inte hur mycket Ulrika tjänade vid tillfället, men vad anser en person som tjänar 75-100 000 i månaden vara en mindre avgift jämfört med en som tjänar 20 000? 500 kronor kan ju kanske för den som tjänar 20 000 vara en relativt hög avgift och 5000 är ju för Ulrika troligen en mindre avgift.

Vem av våra då styrande var det som blev förvånad över att gemene man inte hade ca. en årslön innestående på bankkontot för oförutsedda utgifter?

 



Senast ändrad av Rovarn | 21 april 2008 | 12:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå!

Vi betalar redan miljoner i skatt för våra båtar

25% i MOMS vid köp av båten

25% i moms på alla tillbehör mm

Och det största, skatt på bränslet.

Snart via skatter förenade med obligatoriskt båtkörkort.

 

Det är ruttet om ett vänster parti medverkar till att båtar skall vara endast för rika personer. Våra höginkomsttagare påverkas nästan inte alls om soppan kostar det dubbla. De har råd ändå.

Har du det?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det ju alltid att de som tjänar stålars inte tycker att det är frågan om några större summor.

Och alla politiker gör inte skäl för lönen heller.

Och så har de en del om bakfoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså vänsterpartiet anser att vi skall betala för sjöräddning och haverier, skall vi betala dubbelt då eller hur menar dom? vänstern kanske vill lägga en räddningsskatt på SSRS utryckningar så dom inte räddar folk oskattat!!

Vad det gäller miljöpåverkan så trodde jag att den delen av skatten låg i drivmedelsavgifter och jag betalar full skatt på min dielse i alla fall.

Vägskatten skall ju användas till vägunderhåll och när våra båtar åker på vägen så har i allafall jag betalat vägskatt för dom fordonen, så hur menar dom?? vill dom ha mer pengar??

I mina öron låter det som lite väl mycket kommunistiska drag så min röst får dom inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men d är ju för dom 10 utryckningarna som kbv utför varje år skatten ska dras in till vettuFlört

Kbv är ju en statlig myndighet och med deras Kobror så blire ju dyra utryckningar, klart som fan vi ska betala för denna service, ore not...  Detta skatteförslag gillar jag inte alls och Vänsterprasslet har då aldrig tidigare fått någon röst av mej och lär då inte få d i framtiden heller  med sånna här idiotförslag...

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Nej det är nog dags för ett marint uppror, hur skulle det se ut. Kanske några hundra båtar som tar sig in vid skeppsbron framför slottet. Vi tömmer skittankarna där Skrattande eller var det för grovt. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jävlar det tänkte jag inte på, men visst dom verkar ju ha roligt under tiden så en liten slant kan dom väl få,  nått 1/2 öre på soppan borde räcka mer än väl så okej då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte politikerna som höjer eller sänker räntan. Det gör riksbanken och ingen politiker har något som helst inflytande över det. Det borde Du veta

 

Car_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så långe det är båtar med skittankar som står för upproret
så är det inte för grovt!

Hur var det nu med VP, Ohly har nyligen uttalat att han/dom inte är
kommunister längre, eller................att det bara var ett misförstånd

 

han e väl en riktgt god partiledare denne man?Flört

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Skrattande O vad jag ser fram emot nästa val. Kan redan nu känna vad bra det kommer att bli,!! Helst med kk/t Mona i spetsen. Vilken hit för sverige det kommer att bli Foten . Men, nej det spelar som sagt ingen roll längre, bara att sänka båten på plats. Köpa cykel tills det att den ska registreras och beskattas.

Blä /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det NÅN som tar pajasen Ohly på allvar? Inte jag iallafall.

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst var det Wibble. Hon fick dock motta mycket smädelser  och hån för detta uttalande. Det hon egenligen menade var att det ett stort problem var att många svenskar inte klarar av att betala sina räkningar. Med ett eget sparkapital så skulle många av dessa människor kunnat hantera tillfälliga variationer i den privata ekonomin. Men en årslön kanske är att ta i...

All heder åt människor som engagerar sig politiskt för att de har tron på att de kan förändra samhället till det bättre.

Ang. VP:s förslag så kommer det troligtvis aldrig gå igenom. Vilket parti skulle vilja reta upp båtfolket i en fråga som övriga befolkningen skiter i. Tusentals sura båtägare på minuskontot men inget på pluskontot. VP är dessutom ett litet oppositionsparti som inte har några allierade samarbetspartier. Vi kan nog sova gott i tron om att detta förslag aldrig blir något mer än ett förslag.



Senast ändrad av Dumpdidump | 02 maj 2008 | 00:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför skatt på att vara vänsterpartist eller miljöpartist!

Snart har vi det som i forna öst, få ut lönen på ena sidan av huset och betala in den i skatt på andra sidan.....

Betalar gärna skatt men då ska den f-n i mig gå tillbaks dit den behövs, skola, vård, vägar och arbetslösa ensamstående mammor.

Inte till bindgalna politiker som ser en chans att höja sitt eget arvode!

ARG!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför skatt på att vara vänsterpartist eller miljöpartist!

Jag är vänsterpartist och betalar min medlemsavgift. Kommer den att ingå i den nya skatten? Kommer den nya medlemsskatten att bli högre eller lägre än båtskatten?

L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eftersom Vänsterpartiets vill att samhället ska vara solidariskt finansierat så kan jag tänka mig att alla, oavsett om man har båt eller inte får betala låt säga 1% av bruttoinkomst som en båtskatt Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...