Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
sunbird198

Hjälp med kylning

Rekommendera Poster

Hejsan

Är lite osäker på min kyling hur den fungerar ( har själv aldrig kört motorn )

tittar man på nätet så ska det se ut så här

post-10001268-1394235432,7926_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ser ut så här ( Nästan ) jag har alltså vevaxel-driven impellerpump men utan allt annat på bilden!!

jag vill att det ska se ut som på bild nr 1 men varför har man satt på denna impeller på vevaxeln?

för att man det ska se ut som på bild 1 räcker det väl med org cirkulationspump på blocket impellern i drevet? eller är det så att jag inte har någon i drevet?

jag har nollkoll på detta SNÄLLA HJÄLP! 

post-10001268-1394235432,8313_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som om det är färskvatten kylning på den ena och sötvattenkylning på den andra.

Sjövattenpumpen är flyttad från drevet till vevaxeln för att det ska vara lättare att byta impeller, har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså det verkar juh ifs som en bra lösning :-)

Men hur blir det med Cirkulationspump vevaxelpump fungerar det ?

(Cirkulationspump = vanliga pumpen på motorn )

(Vevaxelpump = bild nr 2 )

Så ni förslår alltså att jag låter allt vara som det är ??

jag har inga slangar kvar till motorn så jag har lite svårt att veta vart dom ska sitta på

denna Hybrid instalation finns det någon som har bilder eller kan förklara för mig?

( min motor ser ut exakt som bild 1 vevpumpen på bild 2 utan slangar )

Kul att det finns folk som kan allt det här tack tack tack....



Senast ändrad av sunbird198 | 21 april 2008 | 11:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar?? Har inga slangar kvar till motorn....

Förmodligen är din motor färskvattenkyld och om jag förstår det hela rätt sitter sjövattenpumpen på vevaxeln, så det måste väl bara vara att tuta och köra.

Vad är problemet??

Mvh: Code24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirkulationspumpen pumpar runt vattnet via kanaler i blocket, alltså inga slangar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm okey

min motor har kylingen enl bild nr 1 vevaxelpumpen som sitter på veven enl bild nummer 2 slangarna som hörde till motorn är kastade

hoppas ni förstår?

motorn enl mig måste vara sjövattenkyld annars skulle jag väl ha en värmeväxlare expansionskärl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Har du ett cobra eller mercruiser alpha one drev? då sitter en pump i drevet och för att ersätta orginal cobra är det lättast (säkrast) att sätta en separat pickup på akterspegeln.

Du har en volvo Penta pump monterad på vevaxeln, det är bra, sugsidan på pumpen skall ut i havet, till din separata pickup
eller om du har ett penta drev anslut den på slanganslutningen på insidan av skölden

trycksidan på pumpen skall upp till ovansidan på termostathuset brevid den stora anslutningen

de två andra som pekar åt varsitt håll skall till framkant på limporna som du ser på din bild

den strora slangen skall in i motorns cirkulationspump som sitter fram på motorn med en remskiva.

Så när termostaten är stängt cirkulerar vattnet bara inne i motorn, sjövattnet kommer från pickuppen, in i termostathuset men eftersom termostaten är stängd så åker det direkt ut i limporna och vidare ut i avgasröret, när termostaten öppnar så flödar det kalla sjövattnet in i motorn och runt innan det åker ut genom limporna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar just den infon jag behövde :-) vad skulle man göra utan dessa forum?

Jag har ett VP-SX-Cobra drev !!?? sitter det impeller i drevet oxå? tänkte åka och handla impeller till drevpumpen och isf byta i drevet oxå

Tack än en gång

Mvh

Editerar mig själv lite http://www.drevia.se/cobra.html

hittade lösningen mao ingen impeller i drevet!



Senast ändrad av sunbird198 | 23 april 2008 | 10:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...