Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
minglee

Hur tillfälligt försegla gelcoat mot vatten?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Vi ska lacka om friborden på en IW31 inom kort och första slipjobbet är gjort. En tidigare ägare hade lackat om utan att försegla gelcoaten så att det uppstod massor av släppblåsor. Lösningen heter ny lack ovanpå gelcoaten igen, men denna gång följer vi Internationals system från A-Ö. Nog om det.

Problemet: Det visar sig att vi inte kan ligga kvar på land på nuvarande båtklubben längre än till nästa helg (27 april) och kommer alltså att flytta båten till annan ort vattenvägen, ta upp den och fortsätta jobba där. Jag vill på något sätt försäkra mig om att båten (friborden) inte behöver en ny torkperiod på flera månader för att båten ligger i vatten några dygn. Alltså vill jag försegla gelcoatytan på ett enkelt, billigt och lätt-att-ta-bort-sätt eftersom jag ska fortsätta slipa båten sedan den lyfts upp på land igen.

Krångligt som bara den, jag vet, men varvschefen är en ogin en och vi har inte lyckats komma överens om nåt annat än att vi flyttar på oss, och det är nog lika bra.

Alla tips är välkomna!

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer det ett negativt svar tyvärr.   Men plastbåtar suger vatten och det går rätt fort.  Jag bytte drev på båten förra året och efter tio timmars inkörning (det gick på några dagar att få ihop 10 timmar)  lyftes hon upp för drevoljebyte.  Då vägde hon nästan 200 kilo mer.  Att torka ur skrovet däremot tar flera månader.  Kan du inte beställa lastbilstransport?  Vilken skitstövel till varvschef föresten, det kan du hälsa honom/henne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också kolla möjligheten för landtransport. Men Svajarn, menar du på fullt allvar att båten skulle ha sugit upp 200 liter vatten? Spontant känns det lite osannolikt, det är ett helt badkar som ska försvinna in någonstans. Men jag vet inte, kan det vara så mycket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tänker nog inte den tanken, men faktum är att en plastbåt suger mer vatten än de flesta tror.  Vi har en besiktningsman i klubben som hade en lång redogörelse om detta på ett möte för ett tag sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200 kg mer lät mycket. Hur var nivån i vatten och bränsletankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet går väl in kapilläriskt via småsprickor medan fukten inte lika lätt avgår vid normal temperatur. Den fukt båten har efter en vinterförvaring kanske redan finns där så det är inte säkert den ökar bara för en sjötransport. Bäst ändå med landtransport men det är betydligt dyrare kan jag tänka mig.

 

Borde väl räcka med att pensla på tunt lager gelcote på misstänkta ställen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just!

 

Speciellt som jag antar att det utmynnar i en sån behandling. Annars fäster väl gelcote sämre på epoxi om det ska på gelcote utanpå men det vore dumt att gelcotebelägga när skrovet ska räddas från småsprickor och kanske bölder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst tar plastbåtar upp vatten, men det är en ganska långsam process. Här handlar det ju om friborden, som möjligen får några stänk på sig då och då under resan till nästa varv. Lite mer kan det handla just kring vattenlinjen. Jag skulle kanske undvika den värsta sjögången när jag flyttar båten, men f.ö. inte bekymra mig särskilt mycket. Om båten sedan får stå på land några dagar i det goa vårvädret är den säkert lika torr som när du åkte. Skölj bara först av alla saltvattenrester, som är hygroskopiska. Om du vill ha både hängslor och livrem kan du torka av skrovet med rikliga mängder t-röd eller aceton. Det vatten som ev. sugits upp strävar då att späda ut lösningsmedlet och vandrar alltså ut ur gelcoaten. Detta bör förstår göras en varm och torr dag så att inte avkylningen p.g.a. lösningsmedlets avdunstning ger kondens. Förresten har jag för mig att i Internationals lackeringsinstruktioner ingår förberedande noggrann tvätt med rengöringsmedel i vatten och sedan lika noggrann avsköljning. Den proceduren har jag i.a.f. följt vid omlackering och har aldrig haft några problem med blåsbildning.

Mvh/SeaManiac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova med en tjock lager vax.

Den tas bort sen med t-sprit.

/Phil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Friborden ja.

 

Det ska inte vara några problem med en sjötransport.

 

Läste slarvigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra svar, jag lägger på ett rejält lager vax på friborden så får vi hoppas att det funkar som avsett.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa dig bara för vax som innehåll silicon!

Silicon är inget du vill ha ens i närheten av din båt när du så småningom skall lacka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...