Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
janandersson

Värsta klanto - anslöt batteriet baklänges - generatorn rök

Rekommendera Poster

Jahaja. Rubriken säger väl allt. Jag skylle på överdriven vårrustningsiver. Det rykte som sagt ordentligt ur generatorn. Vit rök. Antar att kabelisolering smält bort?

Så nu är frågan: Vad göra? Kan jag prova starta motorn och kolla om generatorn fortfarande fungerar? Eller kan det bli totalkortslutning med följd att hela systemet slås ut?

Och var får jag tag på en ny generator? Finns (renoverade) begagnade? Motorn är en Mercruiser 3.0.

Tacksam för hjälp till en hjälplös.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bara regulatorn som pajat. Dioderna gillar nog inte backströmmen. Hör med en båtelektreisk firma eller avvakta  här.

 

Du är inte ensam. Det är mycket lätt att missa det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan alltid prova men kan säga med 100% säkerhet att om det rykte fr generator då är den kass

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort samma sak......batteriet samt generatorn pajade....fast detta var på en bil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl skaffa ny generator då. Skrikandes

Några tips på bra ställe att skaffa en sådan på stört? Bor i Sthlm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu: Är det möjligen från generatorn ALL ström kommer? Så motorn lär inte funka om inte generatorn funkar?

Gissa om jag är ny på motorer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jag gissar på att du är ny på motorer.

eftrsom b plus ligger på hela tiden och dioderna är jordade så är generatorn är med i fältet dina dioder har nog fått sin sista kyss.  dioder kan du både prova själv och byta själv.  Med lite tur kan de ändå ha klartat sig så test kör generatorn och mät innan du river ner den.

Redigerat p.g.a PLUSTECKEN FUNKAR TYDLIGEN INTE PÅ FORUMET

 

 

 

 

 

 



Senast ändrad av nikitalord | 20 april 2008 | 21:39



Senast ändrad av nikitalord | 20 april 2008 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kolla med Hansen marine om jag behövde reservdelar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt gissat! Du har vunnit en fråga till.

Testkör generatorn, menar du då att starta motorn? Eller testköra generatorn i någon sorts testbänk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu uttalar jag mig utan att veta hur just din generator ser ut.

Det borde bara vara likriktardioderna som rykt om du kopplat fel. Det är väldigt mycket billigare (och oftast enklare) att byta dioder än hela generatorn.

Kolla upp exakt vad du har för generator och fråga om dioderna finns som reservdel. Eventuellt är dioderna ihopbyggda med regulatorn vilket gör det hela lite dyrare. Gör en bedömning om du  kan byta själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkör med motorn genom starta som om inget hänt. Men först se över kablarna.

 

Laddar den så är allt frid och fröjd. Om dioderna pajat dierkt skulle kablarna inte börjat ryka. Å andra sidan är det enorma strömmar så jag kan tänka mig att chansen är minimal att dioderna även om de klarat första stöten inte klarade värmen. Det är c:a 0,7 V i framriktningen på en diod och med kortslutningsström på kanske 1000A blir det 700 W fördelade på ett par dioder  (eller vad det blir). Men om du var blixtsnabb att koppla från så finns det chans att inget hänt med generatorn annat än att olja och smuts gått upp i rök.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...