Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
waddle

Böja rostfritt

Rekommendera Poster

Hej, funderar på att modifiera pulpiten på båten, men har inte gjort något sådant jobb förut så jag undrar hur man på bästa sätt böjer rostfritt rör av diameter 25mm. Sedan undrar jag också hur man ska gå till väga vid svetsning rören för att få dem blanka och fina efteråt.

Mvh Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Fyll röret med fin sand och slå en träplugg i varje ända. Sedan värmer du med gas tills röret blir mjukt så att det går att böja  med handkraft. Järnhandlaren har trissor att sätta i borrmaskinen för att polera rostfritt.

/Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns speciella bocknings maskiner för att bocka rör. Det är samma maskin man använder till alla rör typ 12mm och uppåt, man byter bara verktyg på bockmaskinen till den daimeter som röret har som man vill bocka.

Jobbar som rörläggare så ja vet vad jag pratar om,fylla med sand det är inge jag skulle rekommendera om du vill bocka med millimeter tolerans.

Vet ej va maskinen heter finns ett flertal modeller men om du ringer till cramo eller nån annan verktygsuthyrare och ber om en bockmaskin så är det nog inga problem eller en El och Instrument Firma.

Polera rost fritt kan du göra med speciella trissor (scotch brite)  som man sätter i borrmaskinen,men det ska bara användas där man har svetsat. Det finns garanterat på biltema kanske inte just det märket men det duger det dom har. Efter man har gjort det ska man polera med häxan och autosol för att få snygg finish

Jag rekomenderar att du tig-svetsar det du ska svetsa.

Mvh. Hjorth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte tvärlätt att bocka rostfria rör.Men det finns säkert firmor i din närhet som är duktiga och har bra maskiner, om du vill ha det fint är det nog enda vägen om du inte gjort det förr.Rören är så pass dyra att det inte behövs många felbockningar för att komma upp i en bra extra peng till tex. hydrolikfirman i närheten.Om du är duktig på att svetsa så finns det färdiga böjar att köpa men på dom är det rätt liten radie så det är ju frågan vad du vill åstakomma.Om du får för dig att prova på sandbockning som näms här ovan så se till att ha riktigt TORR sand annars finns risken att du skjuter iväg träpluggarna!!Och dom kan fara med rätt hög fart..med denna metod så blir bockradien rätt lång..

Ang. svetsningen så försök att tigsvetsa då blir det lättare att få det snyggt efteråt..

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just det glömde säga det att det beror ju lite på va man vill ha för radie på böjen.

Lycka TillFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jag var kanske lite kortfattad sist. Om du vill prova att böja utan maskiner.Slå en träplugg i ena endan av röret och ös sedan i finkornig och torr sand. Banka några gånger med hammar skaftet på röret så att sanden packas ordentligt innan du sätter i den andra pluggen. Ett bra tips är att rita upp radien på en plåt, då är det lätt att kolla efterhand som du böjer om du ligger rätt till. Det funkar perfekt. Men vist vågar man inte eller har dåligt självförtroene då är det ju bättre att låta någon annan göra jobbet. Anngående slipa endast svetsarna, så tycker jag det blir bra resultat att slipa både svetsar och rör. Resultatet blir som borstad rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde att skriva ett bra tips är ju att leta upp något som har samma radie som du vill bocka, ex vis ett rör eller remskiva att bocka om. då går det att få fina böjar även med små radier.

/ Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

har du god hand med gasen och vet var du ska värma är inte rostfritt något större problem, vill du svetsa och ej har tillgång till tig så går det att gasa med lite vanligt fluss för hårdlödning penslat på stället och sen köra med gas rik låga och vanlig rostfri tråd.

bosta sen med rostfri stålborste eller beta sömmarna eller bara slipa ut dem men flappskiva som ej varit inärheten av järn annars är sömmarna roströda på några dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...