Mawi 1 Postad 20 April , 2008 Hej Har 2 PVC-pressar att täcka båten med, en äldre jonsereds som jag en gång i tiden var dum nog att skära ut revor för pulpiten i, för en tidigare båt. Har också en ny från B-tema som tyvärr har spruckit pga den har legat för hårt mot en vass detalj i förpulpiten. Nu undrar jag hur man gör för att bäst laga dem? Jag tänkte slå hål för öljetter och sedan sätta lite tamp för att hålla ihop kanterna, och hindra från att dras upp igen, men lagning av själva materialet hur gör man detta, silvertejp håller ju ett tag men stelnar ju och trillar bort så småningom. Kan man köpa lagningslappar och ngt slags lim? MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 April , 2008 kontaktlim och en lapp pvc press borde ju fungera fint. annars går det ju att svetsa ihop pressar. hör lite med din lokala åkericentral eller liknande. dom vet säkert någonstans du kan svetsa ihop den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 20 April , 2008 Hej! Glöm lim och allt sånt sk*t, det släpper efter ett tag. Gör så här, tvätta rent med t-sprit, skär ut en lagom bit presenning och ta fram värmepistolen, helst så ska det vara en av samma typ som mattläggarna använder med ett smalt platt munstycke. Använd en gummirulle som du trycker ner lappen med mot presenningen och värm mellan samtidigt som du rullar med gummirullen. Så gör vi när vi lagar mindre revor och hål på lastbilskapell osv. Större revor lagas med presenningssvetsen. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 20 April , 2008 Laga presenning från biltema??? Kostar inte det mer än det smakar? En liten tanke bara Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 24 April , 2008 Tack Dessin skall testa detta. Har jag fattat detta rätt: alltså inget klet eller lim , bara mycket värme och tryck? Gäller nu bara att få tag på lite gammal press... och en värmepistol... och en gummirulle... men det skall nog ordna sig. MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GryningNu 0 Postad 14 Mars , 2015 Intressant. Men vad är en "gummirulle"? Jag har värmepistol, en bit presenning kan man väl fixa fram, men vad är en gummirulle - och vad gör man med den? Förstod inte det där riktigt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 14 Mars , 2015 http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.carsound.dk/img.asp%253Fw%253D292%2526h%253D192%2526f%253D/log/produkter/10007_Dyna%252520Roller.jpg&imgrefurl=http://www.carsound.dk/produkt.asp?id%3D10093&h=187&w=292&tbnid=oRaLbczxDRzqlM:&zoom=1&docid=V7uO_ssO84XgzM&ei=R4wEVbuYKo3haLGmgOgN&tbm=isch&client=ms-android-samsung&ved=0CB0QMygBMAE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2015 Om det är PVC och inte en massa blandmaterial mobifierat med olika mjukgörare osv så bör du kunna limma hur bra som helst med produkt som löser PVC. Är det termotypen så är nog ihopvärmingsmetoden bäst. Om det inte är det: Om du får tag i ett extremt tunt cyanoakrylat alternativt ett tunnt som är modifierat så att det är fullt böjbart, så kan du limma hur bra som helst med den typen. Om det ska hålla på riktigt kan du glömma alla typer av lösningsmedeslbaserade kontaktlim mm. (undantaget då lim som löser PVC, om det är termotypen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser