Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Hjorth

Skruv till Ekolodsgivare på akterspegeln??

Rekommendera Poster

Hej!

Var på hjertmans och köpte ett ekolod eagle 242 idag med akterspegelsgivare.

Skulle behöva tips på skruvstorlek som jag ska använda till fästet, ska man göra genomgående hål eller räcker det att förborra för skruven och dra direkt i aktern? Jag köpte oxå en tub sikaflex att täa med. 

Försäljaren rekommenderade genomgående men det låter konstigt till ett sånt litet fäste, men tacksam för svar av nån som har erfarenhet av detta för jag litar inte riktigt på han..Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har inte genomgående och jag har 3.5mm i hål diameter och 2cm långa , 4st rostfria skruv , eller ska du köra i 70knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha okej , tja, min gör 45-50 så det borde vara okej men vänta o se fler har nog invändningar mot detta....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller ska du ha i den imorrn ? :P för mej blire den 1maj med ny motor och allt , hoppas verkligen den går bra! lär nog få byta propp men det återstår att se...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oki dok! men genomgående är väll att utesluta elle??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte båten för en månad sen och tänkte ta premiären till helgen förutsatt att ekolodet sitter på plats.  jag hoppas verkligen säljaren prata sanning när han sa 40 knop..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja, kör du på den enkla varianten när jag köpte mitt ekolod stod det inte att man skulle köra igenom det var med väldigt små skruv också och jag tror inte den ustätts för så stort tryck att man behöver genomgående. men glömm inte o lägga i sikaflex eller nåt i varje hål innan du monterar =) och följ noga vilken sida den ska sitta på och att den ska sitta plant m.m... LYCKA TILL! 

/wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nejrå sickan ska man inte va snål med det kan kosta en dyrt det:)

tack för tipsen och ha det GÖTT i sommar!!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe Tack! detsamma hoppas det går bra för dej , nu när vi båda har något nytt att prova i sommar Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder vanliga 2-2,5x40mm rostfria skruvar och sikaflex som tätning.. fungerar alldeles utmärkt. Dock så kör jag bara i 32 knop.. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men vafan danne du håller la med om att det inte kan behövas igenom? även om den gör 45 som min så, tycker jag det inte är så stor belastning och tappar man den så hänger den ju alltid kvar i kabeln ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror absolut inte att det behövs någon genomgående.. men kolla hur tjock akterspegeln är och välj skruv därefter. Onödigt att ta för kort menar jag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare!
Håller också på att sätta dit ett Eagle ekolod och har en fundering angående skruvarna. Fästet är upptaget så att det kan justeras i höjdled, om jag tätar med sikaflex blir det inte svårt om jag måste justera det sen? Ska jag använda något annat att täta med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du monterar ekolodsgivaren på akterspegeln enligt installationsanvisningen bör det fungera vid första försöket. Men skulle det mot förmodan behöva justeras så är det bara att skruva lös och täta igen med sikaflex och skruva fast. Nåt kletigare än Sikaflex får man leat efter, men det är det man använder i båtar i de flesta fall när man vill ha nåt fastsatt med skruvar och täta skruvhålen för att få det vattentätt. Själv använder jag ingen annat än Sikaflex 291 (och ibland 292) i min båt. Finns andra fabrikat också förstås men Sikaflex funkar bra.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 april 2008 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

boatnisse skrev:
men vafan danne du håller la med om att det inte kan behövas igenom? även om den gör 45 som min så, tycker jag det inte är så stor belastning och tappar man den så hänger den ju alltid kvar i kabeln ;)

Jag har köpte en Gramin 420S som jag ska montera i veckan. Enligt instruktioerna till den som ska man inte ha genomgående skruv. De skickar med de skruvar man ska använda som ser lite speciella ut.. De ska gå in exakt 2,5 cm enligt instruktionerna. Borde väl funka på samma sätt för alla givare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer nog, gick igenom kartongen med mitt ekolod och va hitta jag där tro???? jo det va två rostfria skruv till fästet haha göttt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min uttern 510:a så satte jag en liten ekbit från kanten på träskivan vid motorfästet och ner till botten på båten, saknas bara några centimeter. Sedan skruvade jag ekolodsgivaren i denna istället för att ta hål på akterspegeln. Fungerar bra trots att den hamnade lite nära motorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som rekomenderar montering inne i båten, tycker det har talats så mycket om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

montering inne i båten är väl mer komplicerat ? ser inte direkt många fördelar än att den mäter direkt under.

som sagt följer man anvisningarna och placerar den på rätt sida (propellerns nedslagsida va?) plus att halva ekolodet ska vara under båtens botten, (där den är under där du monterar, inte den som är som lägst mitt under) och sedan tar upp den 1-2 jack efter den är horisontionell med båten ioch med att den lutar lite uppåt (båten) när du kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...