Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
ciaraud

Har ni flytväst på husdjuret?

Rekommendera Poster

Vi har blivit med katt under vintern - en 6 kg stor fd vildkatt. Provade en väst för katt 0-8 kg men den känndes alldeles för trång. Ska få prova en större som en kompis har  haft till sin hund (saligen avsomnad).

Hur hanterar ni era skeppsdjur? Får de vara i sittbrunn när ni seglar? är de fastspända på något sätt? Har de flytväst?

Han är lugn och försiktig av sig så jag tror inte han kommer att hoppa överbord frivilligt men man kan ju trilla av i en överhalning kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sigge(hund 40kg av rasen Black Byrack) bär alltid flytväst ombord. Under segling ligger han i sittbrunnen å har det gott, blänger dock lite surt om det blir för mycket kryss....

Flyvästen är en nödvändighet, skulle han dråsa i så finns ett handtag på ryggen. Utan väst så får jag aldrig ombord honom igen.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Tyvärr utan djur sedan ett par vwckor sedan, seglar ni mer ön 3 km från land så visst (kanske flytvöst). Ni måste lära djuret att förstå flytxästens egenskaper. Försök att bada med djuret och att husse/matte alltid finns till hands. Ska ni vara ute länge, så ge djuret möjlighet att pissa och skita på en speciell plats, helst i fören. som sedan kan spolas bort.

/M

Senast ändrad av Mariage | 19 april 2008 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Katt Musse har provat flytväst en gång.
Det var som att lägga i backen på katten.
Han försökte kliva ur genom att gå bakåt och fick vara utan.
Väl ute på sjön hoppar han in mellan flytvästen och tröjan på min rygg.
Jag kan lungt säga att det inte är kul med 18 klor i ryggen under flytvästen.
Han behöver inte längre följa med när vi rycker strömming.
Musse hatar att vara på sjön så mycket att han kastar sig i vattnet
när han ser land och simmar sista biten !
/Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid flytväst på min hund på båten , det är det första som sker när jag tar med honom . Han brukar hålla sig lugn o vara i sittbrunnen men går det allt för hög sjö går han ner o lägger sig i en av stick-kojjerna . Han är en blandras  schäfer , labrador o bordercollie på 30kg . Bilden dock tagen innan jag hadde köpt flytväst åt honom .

/Peppe

post-9775-1394235432,278_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu harjag hittat en passande flytväst som katten dessutom verkar gilla. Ligger just nu och sover med den på.

Får se om det blir läge att bada med den på i sommar. Han verkar inte så glad i vatten men det kan väl ändra sig den här högtryckssommaren med 30 grder varmt dag efter dag och 23 grader i vattnetSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid haft flytväst på skeppskatter & de har alltid fått vara lösa ombord. Största fördelen med väst är att den är beydligt enklare att få tag & lyfta i om de skulle ramla i. Man slipper bli sönderriven av ett hysteriskt kattkräk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yup, voffsingarna måste ha flytväst på, när vi är påväg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som alla har väst på djuret.

Handtaget och färgen är nog det viktigaste på västen, de brukar ju kunna simma.

Skulle inte vara lätt att se en brun katt i vattnet om den ramlade av ( men han skulle nog höras!)

Hur gör ni annars för att katten/hunden ska må bra. Dom har ju päls och borde bli ordentligt varma i västen. Mycket vatten att dricka ska de väl ha. Har ni flera trick?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte vara lätt att se en brun katt i vattnet om den ramlade av ( men han skulle nog höras!)

Hur gör ni annars för att katten/hunden ska må bra. Dom har ju päls och borde bli ordentligt varma i västen. Mycket vatten att dricka ska de väl ha. Har ni flera trick?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skiljer vi oss från mängden......

Nej vi har inte flytväst på vår vovve numera. Han hade när han var valp.

O ve och fasa, tänker ni säkert. Men vi har en sele med handtag på ryggen istället. Skulle han dråsa i sjön med flyväst på och det är dåligt väder kommer vi inte att hitta honom i alla fall och då förlänger flytvästen bara plågan för honom. Dråsar han i sjön under lugnt väder får vi upp honom med hjälp av selen.

Dessutom blir det så fruktansvärt varmt för honom med flytväst utanpå pälsen. Han led verkligen av att ha den på.

Tilläggas bör att vi seglar i Skåne där det är ont om skärgård men gott om öppet hav. Hade vi seglat i skärgården hade vi kanske diskuterat annorlunda. Eftersom han då ev hade kunnat simma till närmsta ö med hjälp av flytvästen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nej det tycker inte jag, sele var en bra grej och just att flytvästen är varm enormt varm för djuret är alldeles rätt. Det kan vara snudd på djurplågeri. Grannen till oss blev utan hund p.g.a att värmen tog den. Hjärtat klarade det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...