nafen 0 Postad 19 April , 2008 Förvarade tanken full med bensin över vintern, men när det blev varmt, så expanderade den och det har runnit ut en skvätt genom avluftningen som sitter på badbryggan. Tyvärr har teaken där fått en mörk fläck, och nu undrar jag om det finns någon bra lösning ör att få bort den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 19 April , 2008 Om det är oljeblandad bensin så är det antagligen oljan som sitter kvar. Jag använder själv kemisk ren bensin som du kan köpa i småflaskor bland kemi grejorna i vilken ICA affär som helst eller i 1 liters på färgaffären. Du får blöta upp fläcken och gnugga en del men det mesta brukar gå bort och sen tvättar du med diskmedel och vatten. I nödfall kan man bleka med oxalsyra eller bättre tex köpa Intenational teak restorer. Problemet med detta är att du nästan måste tvätta all teak med Restorern för att allt skall bli lika rent. Så börja med kemisk ren bensin och diskmedel för detta gör bara´ rent. per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 19 April , 2008 Ok, det är ingen olja i bensinen, utan vanlig 95-oktan. Jag antar att jag får ge mig på och skribba lite försiktigt med vanligt diskmedel för att se ifall det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 19 April , 2008 Prova trots allt med lite kemisk ren bensin innan du går på med diskmedlet. Fick fläckar i förrgår på mitt teakdäck och jag körde som vanligt med den rena bensinen först och det blev jättefint utan att lämna rester kvar. ( Det var hydraulolja och glykol ) Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 19 April , 2008 Ok. det ska jag börja med att testa. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser