beddo 0 Postad 19 April , 2008 hejsan jag har en bayliner med usa landströms kontakt skulle vilja kunna använda den är det någon som har ett tips mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 April , 2008 Hej beddo, Sök på forumet på tex galvaniska strömmar, el instal. mm. Finns en del bra trådar. Generelt så kan man nog säga att det inte är några problem med transformeringen av elen från vårat 220/50 till us 110/60, problemet brukar bestå av att få till vettig och säker jordning av anläggningen och då givetvis på 110 volt sidan.. Köp en isolator transformator då får du separerat jorden på landbakken och jorden i båten, fördel om det finns senter uttag på jorden, då kan du använda denna på båtsidan och skulle något fel jordas så får du bara 55 volt i dig, dom flesta överlever detta... Det är inte bara säkerhet, det handlar också om att skydda drev o motorer från galvaniska strömmar som kan käka upp et drev på nolltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 19 April , 2008 Dom finns atrt köpa hos tex Odelco kolla www.odelco.se. Kolla produkter och under landanslutning. Det finns normalt två storlekar 16 A och 35 A och dessa finns att köpa lite varstanns. Om det tidigare varit en USA båt är det nog 35 A intaget som sitter i båten eftersom man där kör 110 V. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 19 April , 2008 Naturligtvis måste du använda en transformator om du har prylar som skall försörjas med 110V men det antar jag att du plockat bort. För att ha kvar 110 V system inombords innebär ju att du får 110 V i bla elurtagen vilket kanske inte är så lyckat om du skall använda svenska 220 V prylar. Likaså är det ju svårt att hitta nya saker att installera för 110 V. Du måste se till att ha en jordfelsbrytare i systemet. Det som skrivs i ett tidigare inlägg om att du bara får 55V i dig om något går snett är obegripligt och stämmer inte. Tillika så spelar inte spänningen någon roll vad avser hur farligt det är utan det beror på vilken strömmstyrka du får i dig. Så du kan dö lika mycket av 55V som 220 V. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 April , 2008 Nja det der med att det skall vara svårt att hitta 110 volt apparatur i Sverige stämmer inte, förutom rakapparater klockradior osv så är idag många apparater anpassade både för 220 0ch 110 volt, ofta även om det inte står på apparaten, upptäckte detta när jag för några år sedan jobbade med el apparaturer. Fråga säljare/lev ofta så vet dom inte men säg till dom att kolla upp detta med tillverkaren. Måste hålla med dig i det där med 55 volt. Jag förstår inte det själv men när jag diskutterade frågan med en elektrisk byrå så var det svaret jag fick, sry att jag inte kan förklara varför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 19 April , 2008 Hej! När du använder en sådan transformator så är spänningen mellan jord och fas 55V och mellan nolla och jord 55V. Detta pga att man inte har sammankopplat nolla - jord. Det är visst farligare att få 230V i sig än 55V pga att strömmen som går igenom kroppen blir större när spänningen är högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 April , 2008 **Du måste se till att ha en jordfelsbrytare i systemet** Den enkla vägen är att ha en portabel JFB redan i början på landströmskabeln . OM ? jag kom ihåg rätt så ska det redan på landströmsuttaget finnas en JFB enligt dom nya normerna . Alla marinor/gästhamnar har självklart inte bytt ut till nya CEE uttag vid bryggorna,så där av att en portabel JFB för fjuttiga 100-150kr räcker gott och väl . En fråga till trådskaparen , vad vill du driva på 110v ? Annars så är svaret innan mitt inlägg solklart . Du har allt att vinna på och gå över till 220v. Kablar till dina uttag och annat fast monterat behöver du inte byta .Kabelarean borde räcka som den är . På 10amp säkring så är 1.5 kvadrat som gäller , titta på kablarna om du ser någon märkning. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 April , 2008 VA? .. kan inte stämma ! Tänk till nu , om du använder en dubbelisolerad produkt med en klass2 stickpropp så finns ingen jordning . Skulle man då kunna driven en ''pryl'' på 55v .......! NIX Ett till argument , skyddsjordning på en produkt ,typ metallskal, är inte kopplad för att användas för drivningen av produkten, utan är en direktkoppling tillbaka till centralen/säkringen för om fasen skulle komma åt metallhöljet i produkten inte bli ledande utan man eftersträvar en kortslutning och säkringen smäller !!!! Jord är en förlängd nolla och oavkortad för snabbast väg tillbaka till säkringen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 April , 2008 Om jag har förstått det riktigt? så om man använder en traffo med sep jord så får man ingen jord i båten, förutom båtens egenjordning, altså motorer drev osv. Isåfall vad skall man med en jorfelsbrytare att göra på 110 volt sidan då? för inte räcker vell motorer drev mm som jordspett? Sry inte meningen att stjäla tråden men ett intressant och viktigt ämne tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 April , 2008 Först ska man förstå hur en jordfelsbrytare funkar !!!!! JFB jobbar mellan nollan och fas ( klassiska 2hål i väggen) vad den gör är att känna av om det förekommer läckström , Tänk att du tar i en kabel och får spänning genom din kropp DÅ reagerar JFB för du har förosakat en läckström . En ren kortis mellan nolla och fas löser inte ut JFB utan då är det säkringen som får göra jobbet . -JFB har INGET med jord att göra !!!!!!! ( ...en portabel JFb du kan sätta direkt i ett uttag funkar även i ett ojordat uttag)............Kan vara bra att veta . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 April , 2008 Ok, så då borde båtens 110 volt sida vara säkert att använda med en isolator trafo och en jfb på 110 volt sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 April , 2008 ..på 220volt sidan tack !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 19 April , 2008 Förståss är det ju 110 V mellan fasen och nollan. Det är samma sak på en 12v DC till 230v Ac inveter. När du mäter mellan jord och nolla så har du 115 v och mellan nolla och fas 115V. Det är bara att ta fram multimetern och åk till båten och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 April , 2008 **När du mäter mellan jord och nolla så har du 115 v ** Så ett jordat ytterhölje av metall är spänningförande !?!?!?!??!?! -jo ...säkert ?????? .. NOT !!!!!!! Jord och noll ÄR samma sak ! -Kan du mäta och återkomma ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maaaackan 0 Postad 19 April , 2008 för att förenkla erat snack lite så är nedan rätt uppfattat?? Koppla en en jodfelsbrytare först. följt av en Inverter (som säljs på blocket typ nedan) http://www.blocket.se/vi/15444099.htm?ca=11_s sedan in i båten och allt är frid och fröjd?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 19 April , 2008 Va snackar du om ????? Tyvärr måste jag säga att du är ute och cyklar riktigt rejält just nu !!! Mellan jord och nolla har du NOLL (0) Volt om du inte har kopplat fel. Det kan eller skall ALDRIG vara någon spänning mellan jord och nolla eftersom de är ihop kopplade. Mellan fas och nolla har du i Sverige 220-230 Volt ALLTID !!! Mellan fas och jord 220-230 Volt och det beror på att nolla och jord är ihopkopplade. Mellan fas och fas 380 Volt Inget annat ska förekomma i Sverige och svenska anläggningar. Om du inte tror på det så börja med att mäta i närmaste vägguttag hemma. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 19 April , 2008 Du har helt rätt när det gäller vanliga stömnätet i hus där nollan och jorden är ihopkopplade men så är inte fallet i en inverter 12 - 230v. Jorden på det utgående 230 V uttaget är inte ihopkopplade med nollan utan flyter mitt mellan fasen och nollan. Detta betyder inte att du får en stöt när du tar i jorden från ivertern. Jag försökte hitta ett kretshema på internet på detta men har inte hittat änn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 19 April , 2008 Tackar för alla svar det var mycket på en gång MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 April , 2008 Hmmm, läste nåt om detta på en tråd förra veckan ( du kan nog söka rätt på en del info själv? ) Men så här är väl den optimala lösningen kanske: - först en mellantransformator som separerar nätet i land från det du har i båten? Då går du säker för krypströmmar som kan påverka din och andras båtar under vattnet. ( du kan ev hoppa över denna om du vill spara pengar och riskera lite ) - sedan ett proffsigt landströmsintag med jordfelsbrytare samt ett antal uttag för 220 v, du gör säkert några uttag till i båten, kom bara ihåg att märka upp så du kan skilja på detta och 110V nätet... Det finns fina landströmsintagslådor som kombinerar jordfelsbrytare med batteriladdare och en integrerad inverter...Det sista är en bra grej att ha ombord om du vill köra 220 V direkt från batterierna... - sedan i ett av 220 v uttagen sätter du en annan transformator som ger 110V in i ditt befintliga nät i båten, om du ska ha det kvar för befintliga utrustningar? Till sist, en mätare som ger dig exakt info om batteriets kapacitet och hur mycket som återstår är väldigt praktiskt tycker jag. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 21 April , 2008 Hej! Här kan du läsa om hur en isolationstransformator fungerar. http://www.tufvassons.se/pdf/KVIB.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 21 April , 2008 Är det inte väldigt vågat att säga att jord och nolla är samma sak? Att ta jorden som nolla i vanliga nätsammanhang är väl livsfarligt? Jag förstår inte varför denna typ av elektrisitet diskuteras här. Vet man inte hur man gör så ringer man elektriker genast!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 21 April , 2008 Det är visst farligare att få 230V i sig än 55V pga att strömmen som går igenom kroppen blir större när spänningen är högre. Generellt bör väl strömmen vara större i lågspänningssituationer, bara att ta sambandet mellan effekt, spänning och ström så ser man. Senast ändrad av Sturgeon | 21 april 2008 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 April , 2008 .. nu läste jag din PDF , har jag tolkat rätt så är inte fas och noll fasta utan växlas .!?!? Där av att du kan hitta spänning på båda trådarna och får ditt värde när du mäter mellan ''jord ibåten'' och en av trådarna . Finns ingen NOLL mao !!!! (Om jag fattar rätt så kan man INTE säga att man hittar en nolla i denna installation.) Att då påstå att du mäter mellan '' jord och noll '' och får spänning,blir inte helt rätt .. Tack för PDF , klart informativ , ( om jag nu förstog mig på den tror jag tittar lite till ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 April , 2008 .. .. int' lätt å förklare för de' som int' fattar! ..och jag påstår INTE att man kan/ska byta noll mot jord !!!!! ..och varför skulle man de ? Det är du som kommer med det påståendet !!!! JO .. noll och jord är samma sak på elinstallationen i våra hus ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 22 April , 2008 Jord och nolla är normalt ihopkopplade i elcentralen, därefter får de inte förväxlas. Med den här isolationstransformatorn plockar man tydligen ut jorden på mitten och man kan därför mäta sig till spänning mellan jord och nolla, men så är alltså inte det normala elnätet på landbacken uppbyggt. Och högre spänning ÄR farligare då det ger högre ström genom exempelvis en kropp än vad en lägre spänning ger. Om du sänker spänningen får du inte automatiskt en högre ström. Prylen som ska gå på lägre spännning (men ändå ha samma effekt) är anpassade för detta genom att ha en mindre resistans än motsvarande högspänningspryl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 22 April , 2008 Det var ett bra påstående man kan nog säga att det inte finns någon nolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 22 April , 2008 Jag skrev bara en replik på att de inte bör förväxlas eller tas som samma funktion i alla situationer, that´ s it! En strömförande dusch kan iof var uppiggande en jobbig morgon innan man vaknat till! Jag förstår bara inte varför något potentiellt farligt diskuteras här överhuvudtaget. Kan man inte så gör man inte!!! Men det vet inte alla! Senast ändrad av Sturgeon | 22 april 2008 | 15:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 22 April , 2008 Alla går inte efter den principen. Jag kör mer på: Kan jag inte så lär jag mig, sen gör jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 22 April , 2008 Helt rätt Gimbal! Bara att detta forum kanske inte är helt rätt för att just lära sig om el. Kunskap väger inget att bära, så det är ju bara bra att lära sig nytt, OM man lär sig rätt. Att man lär sig av sina misstag stämmer, men med el kan det kosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 22 April , 2008 Både ja och nej. Strömmen är det som får muskler (ex hjärtmuskel) att krampa och det gör ont (och är farligt). Normalt ger högre spänning också mer ström och då mer smärta. Får du bra kontakt genom huden så behövs inte särskilt hög spänning för att strömmen ska bli så hög att den dödar. Men huden är ofta torr och har stor resistans, så en låg spänning klarar inte att driva igenom någon större mängd ström. Fast å andra sidan kan du få väldigt hög spänning från exempelvis tändspolar på tusentals volt vilket skulle vara direkt dödande om spolen också kunde leverera ström i någon större mängd, vilket den lyckligtvis inte kan, spänningen sjunker direkt vid belastning. Men du får en kort strömpuls och den känns bra. Så med låg spänning blir det ingen ström som märks (genom torr hud) så hög spänning krävs för att det ska kännas. Men får du bra kontakt genom huden så räcker det alltså med ganska låg spänning för att det ska kännas ordentligt. Blev kanske lite flummigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser