Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
CalleN

Tragisk dödsolycka i Bohuslän.

Rekommendera Poster

Grillning på en fritidsbåt kostade ena brodern i ett brödrapar livet och den andre fördes till intensiven i Uddevalla med allvarliga skador.

Männen, som är i 50-årsåldern, hade satt sig i båten i trakten av Bovallsstrand för att grilla.

Troligen drabbades de av syrebrist och tappade medvetandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag fattade det som så var det inte grilling på båten utan i ruffen!!!

Kanske inte det smartaste...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt tidningarna var det grillning i ruffen. Tragiskt att någon dör. Men jag måste säga att jag har lite svårt att tycka synd om någon som varit SÅ korkad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir en hel koloxid av en grill. I spisen med rökgång följer den med röken ut men en grill i ett slutet utrymme blir en livsfara.

Pyreldning i spis kan också vara farligt kan jag tänka mig. Om skorstenen svalnar och inte drar ut röken och kolmonoxiden kan den börja rinna ut i rummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm varför grillar man inne i ruffen???

Så kallt var det inte i går kväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna tänka mig att de grillat ute, men sedan tagit med sig en ej helt släckt grill ner i ruffen när de skulle lägga sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen troligt att man efter grillning tar med sig en het grill ner i ruffen? Är grillen så pass sval att man kan ta med den in i båten så borde det inte vara någon  fara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska det någonsin kunna bli vettigt att ha en tänd grill innomhus, vare sig det är i en båt eller ett normalt hem, överhuvudtaget??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä inte klokt, men när man fryser och kanske tagit några öl är det en lysande idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bussigt att håna han som e död, riktigt lågt. Nu får ni väl förhelvete skärpa er!!!

Senast ändrad av christopheri | 18 april 2008 | 22:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håna? Är det bättre att tiga ihjäl händelsen och låta fler medmänniskor begå samma misstag, oavsett anledningen till att grillen hamnade inne i ruffen? Nästa gång kanske det är en besökare härifrån som gör samma sak, det behövs nog förhelvete skärpning från fler håll!

Ska vi göra samma sak med de båtolyckor som inträffar med dödlig utgång där handhavandet som föregick olyckan kanske inte varit helt korrekt? Absolut inte nämna att den avlidne begått ett ödesdigert misstag, det kan nämligen av vissa uppfattas som hån!

En tragisk olycka har hänt vilket är att beklaga, men om den avlidne kunde skulle han troligen inte ha något emot att man via spridning av händelsen kanske kan förhindra någon annan att göra likadant!

Senast ändrad av Rovarn | 19 april 2008 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch, jag har missat denna nyhet. Verkar ju hemskt. Tänk er själva att vakna upp efter det och få höra att ens bror är död. Klart det är korkat att grilla inne i båten, men vilka har inte gjort något dumt någon gång??? Själv kom jag på mig att köra bra fort på E6:an utan bälte igår, det är riktigt korkat också, men snabbt glömt eftersom det gick bra. Klart kör jag in i ett stenblock hjälper inte bältet ändå, men chansen att överleva överlag ökar.

Ingen verkar ju veta hur det gick till, är det då inte meningslöst att spekulera i saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Expressen ansåg troligen att det räckte att rapportera om att olyckan hade hänt, denna gången har AB ansträngt sig något ytterligare och har en liten aning fler detaljer än Expressens väldigt knapphändiga notis.

Från AB:

– Första uppgifterna var att det handlade om en gasolläcka men vi hittade ingen gasol i båten.

– Förmodligen är det så att grillen gjort att det blivit syrebrist inne i båten, säger räddningsledaren Peter Bergman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Männen, som är i 50-årsåldern, hade satt sig i båten i trakten av Bovallsstrand för att grilla. Ja du, I båten skrev jag också.... ;-)

Senast ändrad av CalleN | 22 april 2008 | 13:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattat hela historien rätt handlar det inte alls om grillning.

Enligt vad som skrivits i Bohuslänningen var historien följande.

Ett par tvillingbröder i 50-års åldern hade lackat golvet i sitt hus i Bovallstrand. För att slippa lukten hade man gått ner i båten och lagt sig. Då det var kallt tände man en engångsgrill inne i den tillstängda ruffen.

Personalen på Varvet (marinan kallas så) hade sett dem på Onsdag eftermiddag. Fram på Torsdag eftermiddag började en av Varvets personal fundera på om allt stod rätt till och gick upp i båten. Den av tvillingarna som låg närmast ruffluckan visade tecken på liv. Den andre var död.

tommy

Senast ändrad av toaen | 22 april 2008 | 16:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...