Sparre 5 Postad 18 April , 2008 Hur gör ni? Jag har en gammal plastbåt, där det finns kvar lager efter lager av gammal bottenfärg. Jag känner nog att man måste göra någonting, inte bara måla över skiten. Det har flagnat en hel del och är rätt ojämnt. Läste om något mirakelmedel man kunde lägga på med svamp, för att sedan bara blåsa av med högtryckstvätten efteråt. Fungerar det? Låter det för bra för att vara sant är det väl oftast så? Vad gör man annars? Slipar bort skiten? Känns ju inte helt hälsosamt heller, då det under resterna av den nya giftfria självpolerande bottenfärgen troligen gömmer sig äldre typer av betydligt giftigare färg....Blir väl våtslip i sådana fall..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 18 April , 2008 Våtslipa går bra. Annars kanske detta medel fungerar, mirakelmedlet som du snackade om. Jag har inte testat det själv eftersom jag använder miljövänlig kopparfärg. Inget skit som släpper eller kladdar av sig. http://hillskär-marin.com/index.php/744989 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 18 April , 2008 Det finns mängder av information om detta på forumet som folk frågar om, så sök mycket via sökrutan på forumet så kommer du hitta mycket om detta. På våran båt så skrapade vi bort gammal bottenfärg med liknande sandviken skrapa eller dylikt (går fortast), försök få bort alla ojämnheter iaf så du har en jämn o fin yta, var noga med att du inte kommer för djupt in på gelcotten! Därefter använde vi gelshield 200 som epoxigrundfärg gärna 4-5 lager, ett tips är att köra med två olika färger och varva med så ser man lättare varje lager, vi använde roller till detta och det fungerade utmärkt, ska du ha en så köp en ordentlig som inte luddar, marin affärer säljer såna just för hantering av detta, därefter rengöring med t-dojja eller liknande sedan bottenfärg 2 lager. KLART! OBS!! ska du börja skrapa så se till att använda heltäckande kläder om du ska jobba under båten, det sitter stenhårt på huden och kan va lite kruxigt att dusha bort, been there done that. Tänk också på naturen och spill eller skräp inte för mycket på våran fina mark då det blir endel av detta vid underredsbehandling, lägg gärna något under båten som skydd, alltså använd skyddsglasögon och heltäckande klädsel! Bilder och dylikt om vårat arbete finner du på våran hemsida! Lycka till! Senast ändrad av Mauen | 18 april 2008 | 09:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crusier 0 Postad 4 Maj , 2010 Jag har precis samma fråga nästan. förutom hur man ska lättas kan få bort att botten färgen så undrar jag och jag mer ska gå till väga för att jämna till skrovet. Det är ju lte gammal och en och annan sten har ju slagit emot genom åren... Ska man fylla detta Stenskott med Epoxi, gel- eller top-coat, eller kanse gel och top-coat.? Kolla gäran lite bilder på http://www.maringuiden.se/forum/;thread=343358 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser