tuppen_ericson 1 Postad 17 April , 2008 Vad e det som gör att gamla segel anses som trasor och lakan. Och nya segel är så mycket bättre, ger mer fart? hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 17 April , 2008 Det är precis samma sak som händer med gubbar. Efter ett tag blir buken för stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2008 Den förklaring var den bästa jag hört. Mitt i prick tommy gubbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 17 April , 2008 Det stämmer materialet som seglet är gjort av ofta drakron töjer sig. Och den form segelmakaren byggt in finns inte längre. Det som händer är att buken flyttar sig bakåt och blir större och till sist så är den krängande kraften lika syor eller störe än den framdrivande kraften.Detta innebär att det lutar som fan men går inte framåt särskilt fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 17 April , 2008 Och då blir det som en säck typ antar jag. Ska vara så rak linje från mast till segel ände som möjligt antar jag? Pedagogiskt svar annars det tackar jag för Jo hur mkt gör detta på seglingen? stor skilnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 17 April , 2008 Där fick jag ju ett bra svar menads jag skrev frågan underbart tack nu kan jag gå och lägga mig och sova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 18 April , 2008 Hur stor skillnad gör det att byta motor på en bil ? -Beror ju på hur sliten den gamla motorn var. -Vad för typ av motor du planerar att sätta i istället. Min uppskattning är 20% mer fart och höjd beroende på hur slitna de var samt var du ska köpa istället. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 18 April , 2008 Det är klart att jag förstår att det beror på. Men jag frågade eller letade efter exempel. Och försökter hitta lite kunskap. Vore tacksam för roligare svar. Senast ändrad av tuppen_ericson | 18 april 2008 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 18 April , 2008 Ohoj! Inga frågor är dumma eller fåniga, har man inte kunskapen så måste man få fråga, eller söka svar på dem på olika vis... Kolla denna länken: http://www.royalsails.se/nyheter/nyheten.asp?NewsId=20051012082732 Det är bara en av många segeltillverkare, här beskrivs vad som krävs av nya segel.... Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 18 April , 2008 Tusen tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 April , 2008 Jag måste skratta åt den fyndiga liknelsen med gamla gubbar. Vi kryssar nog rätt dåligt också! På med motorn! Men gamla segel är bra halvvindsegel. Jag gillar halvvind. Men en bidevindsbog är inte fy skam heller. Kryss tar ju inget om man ska försöka vara framme innan baren stänger. Speciellt om det är motström vilket det oftast är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2008 En tänkare har nån gång myntat uttrycket; måste man kryssa, är man på väg åt fel håll. Konstigt - jag tycker alltid jag måste kryssa! tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 April , 2008 Et nytt segel ska inte vara helt plan. En lagom buk på rätt ställe vill man ha. Ju lättare vindar ju större buk kan behövas. Det ska alltså inte vara så rakt som möjligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser