strandad 0 Postad 17 April , 2008 Till helgen blir det stora tvättdagarna är det tänkt. Och eftersom det är gott om visdom här på MG så skulle jag vilja ha lite råd. Berättar lite hur jag tänkt så får ni hugga/tipsa där ni har kunskap om rätt utrustning/märken och metoder. Jag är djupt tacksam! 1. Kapellet - rengöring på backen med en skurborste och vatten och klorin (4 1). Torkning uppspänt på båten. Efter torkning blir det impregnering med Slide Master från Clas Ohlson. Jag avslutar det hela med att polera kapellfönstren med Biltemas båtpolish då jag läst någon tråd om dess förträfflighet. 2. Båten - rengöring utvändigt med Vim och vatten för att få bort det värsta dammlagret. Därefter en omgång rubbing med Autosol och vatten. En polermaskin med dubbla polerhuvuden ska införskaffas imorn, tydligen duger det inte med min singelmaskin, eller? Möjligen en andra omgång rubbing om båten fortfarande ser ostgul ut. Därefter vaxning med Biltemas polish två omgångar för att sedan få två omgångar vaxning, också det med biltemas produkter. Invändigt tror jag det räcker med en tvätt med Vim för att sedan köra en polish och vaxning. Klädseln som är i nån skin/galontyp vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Den är förvisso inte så förskräckligt skitig heller. Så vad tror ni, är det något jag borde göra annorlunda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
a_eriksson 0 Postad 17 April , 2008 man tackar för tipsen, det blir storstädning på söndag, men först blir det till att försöka dra igång härket som hänger bakpå båten, en gammal mercury som inte ville vara med i slutet av förra året, blir en rejäl genomgån av förgasaren å slangar så ska nog det gå det också, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikR 0 Postad 17 April , 2008 Kapellet vet jag inte riktigt vad som är bra...ska säkert kolla det när jag får kapellbåt. Men båten: En solig dag sprayar båtbottentvätt på botten och den gula randen över vattenlinjen. Du kan ockso spraya drevet! Sen går du in och ser på ishockey eller nåt ett par timmar. Om frun ropar att du inget gör...svarar du att du tvättar båten! Näd du går till båten igen använder du båttvätt på alla ytor ovanför vattenlinjen! Spraya på och vänta två minuter och skölj! (all svår luftburen smuts låssnar) Efteråt borde botten vara nästan ren så du kan skölja bort det sista! Efter denna enkla tvätt, kan man skölja över med vaxande båttvätt för att den ska bli vaxad på lättaste sätt...eller rubba och feja som du skrev. På det sättet har jag använt Rönnqvist båttvättmedel i många år! (har även testat annat, men numera använder jag endast detta!) Hämta från Jula! (giftfria produkter som inte förstör trailern...)jag byter inte ens kläder.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_h 0 Postad 21 April , 2008 Är det marine Wash eller Marine Cleaner från Jula du använder då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikR 0 Postad 21 April , 2008 Rönnqvist tvättmedelserie. Rött sräck för botten, Blått sträck för insidan vid smutsig båt. och grönt sreck mot vanlig smuts o på samma gång vaxsat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser