Albin-Anna 1 Postad 17 April , 2008 Okay alla brighta män på Maringuiden, återigen något för er att bita i Dagens propellrar blir beväxta, det vet vi alla. Dåtidens blypropellrar hade varit att föredra eftersom skiten i vattnet inte gillar bly. Vill helst inte måla propellern av förklarliga skäl, men det måste man ju troligen. OM det nu inte är så att någon har en grym lösning för att slippa måla propellern, bara slipa den fin och ren och sen ha någon hemmagjord lösning för att slippa påhälsning av diverse vattenodjur. Offeranod är inget förslag - nu snackar vi BRA lösningar...i form av ett återtagande av blypropellrar allra minst. Bästa fungerande lösningen får en puss till höst när båten tas upp och jag märker att det har fungerat...okay? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 17 April , 2008 Jag tvättar och putsar min propeller, sedan vaxar jag den inga problem sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin-Anna 1 Postad 17 April , 2008 Västkustbo eller östkustbo? Det är ju lite skillnad på kusterna En annan fundering. Nya båten inköptes förra våren och förra ägaren hade valt den sämsta av dåliga bottenfärger. Så, detta året är första året där båtskrället är fullsketet med havstulpaner och annat jox som måste BORT. Innan ny och bättre färg skall läggas på. Inte jätteroande att ligga under med en skrapa storleksmodell osthyvel, jag vill ha ett mirakelmedel som tar bort ALLT, skit och färg... Idéer på det också tack? (Lite less på starten på denna båtsäsongen och behöver tröst, medkänsla och tips. Inte bara havstulpaner utan dessutom inbrott förra helgen och fanskapen stal ALLT dyrt och stort och litet och billigt - och den SKA i sjön nästa helg so help me God) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 17 April , 2008 I Sthlm, ligger jag putsar och vaxar propellern, det är viktigt med vax, lägg på ordentligt och flera gånger. Botten målar jag med kopparfärg och den heter VC 17, sista burken går åt nästa vår. Behöver endast bättra på vid målning. Nästa inhandling blir i Norge, ska testa deras biltema färg som inte får säljas här, men den kanske duger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin-Anna 1 Postad 17 April , 2008 Ni har inte havstulpaner i Stockholm Skit i Biltemas färg, den kan kvitta. Åk till Norge och köp riktig fartygsfärg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 17 April , 2008 Jo det blir väl så och jo, vi har tulpaner här med. Ska även inhandla ett par till den 26.e när frugan / Karin fyller femtio år. Kärringar över femti, var det någon som sa nå´ t om haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin-Anna 1 Postad 17 April , 2008 Jag är under 50, men likväl har jag för mkt tulpaner :-p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
a_eriksson 0 Postad 17 April , 2008 släng båten i en sjö, fixat å klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 April , 2008 Vattenslipa, polera o vaxa. Fungerar kanon på västkusten. På rostfritt tex trimplan fungerar inte ens fartygsfärg. Varför? Avvisar det rostfria kopparen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 17 April , 2008 har provat norge färgen och den är suverän! på vid henån på västkusten och inte en enda tulpan eller något hade fäst sej på färgen! Väldigt bra! helt o rekommendera , men du -anna har du stål eller vanlig propp? (antar att du inte har stål/rostfri men ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 17 April , 2008 Kolla den här tråden om ett mirakelmedel http://www.maringuiden.se/forum/;thread=217402 . Om det funkar (??) så har du en lösning på ditt bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 17 April , 2008 checkade de nyss också, nån mer hade tydligen använt det och man ser ju bilderna, sen hade dom ett medel också för typ plast inom styrpulpet båten, verkade fungera , stog även att bottenfärgen skulle börja säljas på vissa Jula varuhus i sommar så håll utkik ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin-Anna 1 Postad 18 April , 2008 Eriksson: Vem vill ha båten i en sjö? :-p Dumpidump: Jag ringde faktiskt till firman om mirakelmedlet igår kväll, men när det gällde just tulpaner färg så vågade inte ens dom riktigt tro på att det skulle funka. Boatnisse: Vanlig propp. Nackdelen med att måla är ju att propellern rör sig och drar undan för undan bort färgen under säsongen. Fartygsfärg eller inte. Så i slutet av säsongen sitter man där med skitig propeller... Och jag tar tillbaka det jag skrev först om att det var bly i gamla propellrar, arsenik (och gamla spetsar) var det i dom. Fin skit. Kan man be någon specialtillverkar en arsenikpropeller månne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 18 April , 2008 Tack för info! Tulpaner i kombination med bottenfärg (vilket minst sagt är en vanlig kombination) biter mirakelmedlet troligtvis inte på. Mirakelmedlet tappar nu sitt mirakel och kommer härefter betecknas som endast medlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 18 April , 2008 nu hänger jag inte riktigt med ?, vad är det som det inte funkar på? proppar eller hur menar du ? för det tog väl bort tulpaner elelr var det bara skit? , (nu blev jag osäker :-O ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin-Anna 1 Postad 18 April , 2008 Det dom sa till mig (och de var väldigt trevliga när jag ringde igår) var att de INTE trodde att medlet skulle fixa både tulpaner och färg. Det var helt enkelt ett bottentvättmedel, som dock var effektivt som tusan men inte som varken färgborttagning eller om det var en ansenlig mängd tulpaner på botten. Så, det de sa var egentligen följande; De vågade inte lova ett sådant resultat som på bilderna på hemsidan, men om jag ville så kunde dom skicka ett par flaskor som jag kunde prova med. Det skadar ju liksom inte att testa. Men troligen tar det inte tulpanerna. Och nu snackar vi båtbotten, inte propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 18 April , 2008 hehe okej, då förstår jag =) tack ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 18 April , 2008 Paradoxen är att om man har offeranod på propellern eller axeln så får man MYCKET tulpaner och omvänt. Utan anoden så skyddas ju inte propellern, så det är inte lätt att välja, något av moment 22! Jag såg 2 båtar av samma typ liggande bredvid varann, den ena MED offeranod OCH fullt med havstulpaner, den andra UTAN både anod och tulpaner!Tilläggas kan att dom hade seglat tillsammans hela sommaren och således varit i samma vatten, så det säger väl att anoden orsakade påväxten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 12 Januari , 2009 Detta kanske är något att ha!?!?!? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=264622 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 12 Januari , 2009 På propellern provade jag med ett vasselinspray, det var efter tips här på forumet. Tycker inte det fungerade ngt vidare. Inte bättre resultat än med en polerad och vaxad propp. När det gäller borttagning av det som sitter på skrovet, jag menar borttagning, så föreslår jag blästring. Blästring med is, ja det finns faktiskt. Köp tjänsten eller hyr ett aggregat, om det går, så blir botten ren och du kan måla upp den igen. /A på VK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fvbo 0 Postad 12 Januari , 2009 Det finns ett väldigt enkelt och naturvänligt sätt att lösa problemet på. När du är ute med båten kan du ju passa på att tvätta av propellern när du tar ett dopp. Gör du detta kontinuerligt under säsongen håller sig beväxningen borta. Kan bli lite kallt på hösten dock. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 12 Januari , 2009 Kom att tänka på en sak. Om vi lägger i båten på våren utan att bottenmåla, vi åker alltså på det som är kvar av fjolårets färg. När vi kommer in i juni månad tar vi upp, tvättar och lägger på ny färg och sjösätter igen. Det skulle nog gå därför att: -På våren är vattnet kallt och växtligheten har inte kommit igång - det som är kvar av den gamla färgen ger tillräckligt skydd. -När sommar råder är vattnet varmare och organismerna börjar få liv - vi lägger då på ny färg när det behövs som mest. Vad tror ni??? /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser