Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Dahla77

Diskutera båtkörkortet - fördelar och nackdelar

Rekommendera Poster

Gäst Mariage

Jag och Karin är antagligen inta normalbegåvade och därför/därmed bannad fån från main/marin-garderoben! Och vill man finna likasinnade någonstans så får man möjligtvis vara här på MG. Är det inte så? Jag menar att ditt eget forum ger kanske inta så mycket och vädret idag/igår måste väl för fan få vem som helst att skylla på ryggont? Typ skottesynndromet?  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OFF TOPIC:
Vi har i garderoben inte inför någon form av...?
av...?
av...?
av... Internetförarbevis(?) eller dylikt för att komma in på vår sida.... inte vad jag vet i alla fall? Och jag borde veta, eller?

Vore det inte bra om Du, Ni och Karin, lugnade ner er en aning?

Så, vårt telefonsamtal när jag ringde upp dig för några veckor sedan hade inte mer effekt än att det räckte hit? Det finns för närvarande ingen som är bannad hos oss, några konton är inaktiverade på medlemmarnas egen begäran och Mariage är ett av dem, några av de andra har Du också möjlighet att aktivera om Du vill! Har Du nya synpunkter på det är du välkommen att ringa mig, Du har ju mitt nummer!

BACK ON TOPIC

Senast ändrad av Rovarn | 20 april 2008 | 01:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Det samtalet minns jag som igår Flört och att du sa att jag skulle ringa Skottegubben. Som sagt, ser vi ingen anledning till det och vad skulle ett sådant samtal innehålla?

Hur mår du? -Jaha!

Hur är det med ryggen då? - usch då!

-Hoppas du blir bra o.s.v.  o.s.v Skrattande

-Hur vi mår, va? Jasså du illa mår! Jaja, hoppas du mår bättre sen då. bla bla bla

Skrattande Nej Mariage eller SVPirat är inte aktiverat, så även där hade du fel. Och precis som du sa så är det bara skottegubben mmmm som skulle kunna aktivera dom, OM jag ringer honom och antagligen ber om förlåtelse för något som jag inte ens minns längre. Men antagligen han, för vissa har visst väldigt svårt att släppa eller glömma. Så nej. Ni bannar folk om dom inte passar in och inte följer skottens lag. Ändra er inställning om att alla är välkomna och att ribban ligger högt osv, för det gör den då inte!

De flesta medlemmar har båtar och båtliv som gemensam nämnare, och många av oss har båtar i stål. Därmed inte sagt att allt vi skriver här måste vara båtrelaterat. Precis som på ljugarbänken på bryggan, avhandlas de mest skilda frågor som rör allt mellan himmel och jord. Inget ämne är för djup, inget är för fånig och framförallt: ingen fråga är för dum! Här är en väldigt hög toleransnivå, men vi kommer ändå att försöka hålla någon form av ordning på inläggen i forumet så att det blir så överskådligt som möjligt, dessutom kommer vi att plocka bort riktigt grova påhopp. Alla är lika välkomna, antingen du tar dig fram på vattnet med vindens hjälp, eller med motor, och har Du en god portion humor kommer Din vistelse här att bli både angenäm och uppskattad. Här nedan följer lite tips som underlättar användandet i garderoben:

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Cool Ok, Glad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

körkort eller behörighetsbevis? ett körkort kräver körkortstillstånd utfärdat av länsstyrelsen. ett körkort kan återkallas av länsstyrelsen. jag har inte läst någonstans att detta skulle vara aktuellt nu. Det förslaget gäller är ett obligatoriskt behörighetsbevis/förarbevis liknande det som idag gäller för mopeder och terrängskoter (terrängmotorfordon med en tjänstevikt på högst 400 kg, det vill säga snöskoter och så kallade fyrhjuling). det fanns ett frivilligt förarbevis för terrängskoter innan lagen om obligatoriskt förarbevis kom. den som hade ett frivilligt förarbevis för snöskoter eller ett utbildningsbevis för terränghjuling kunde byta ut detta mot ett nytt förarbevis för terrängskoter för 120.- övergångsregeln då var att den som har ett bil/traktorkort utfärdat före 2000-01-01 har behörighet att köra terrängskoter. utbildningen sker idag på samma sätt som tidigare, skoterklubbar, studieförbund och körskolor. kostnaderna för att ta ett förarbevis är ungefär samma som tidigare.jag jämförde med kostnaden för att ta ett förarbevis för snöskoter för var att det var en liknade lagstiftning. kostnaderna efter lagen har inte ökat nämnvärt. varför skulle de skena iväg nu. jag tycker inte att förslaget som nu ligger är bra men att argumetera mot förlaget med vilda spekulationer om kostnader känns inte rätt. t.ex vi är fyra i familjen, nu måste alla ta körkort. ska inte alla som kör båt ha kompetens?

1. Obligatoriskt behörighetsbevis ska gälla för båtar vars skrovs längd är minst 10 meter eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Krav på behörighetsbevis för fritidsbåt ska inte gälla personer som vid lagens ikraftträdande fyllt 55 år eller för permanent boende på öar utan bro- och bilfärjeförbindelser.

2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst 12 m/bredd minst 4 meter). Detta motsvarar dagens behörighetsbevis för skepp, den s.k. skepparexamen.

3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop.

Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

Regeringen arbetar nu med de sista justeringarna i lagtexten och planerar att skicka ut en departementspromemoria på remiss inom kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är vi ju tillbaka till inlägg 3 i denna tråden! Om nu staten inte har intentionen att få in mer kulor till statskassan, varför då krångla till det? Allt som behövs finns ju redan, det enda som saknas är en vettig övervakning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

En annan aspekt i det hela, jag läste om att det kostar enormt att rädda båtar och människor i nöd. Som hamnar i prikära situationer p.g.a.att inte förstå viktigheten och saknar kompetens. Att verkligheten är något helt annat än det man läser sig till. Så det som borde vara för ett körkort är vi alla. OM det innebar praktisk kompetens. Se detta

http://www.guardian.co.uk/uk/2008/apr/03/3?nid=43240

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med dig. varför krångla till det. ett behörighetsbevis för alla båtar med motor upp till 12x4 m, allmän hastighetsbegänsning inomskärs (max. 30 knop, där inte lägre hastighet gäller). utökad övervakning i områden där det finns problem. övervakning stavas idag fartkameror. kräver iofs regnummer på båt. mycket billigare än polis/kbv med laser pistol.(skattepengar). om man läser de diskussioner som förts i riksdagen är det nästa alltid snabba båtar som förs fram som en riskfaktor. frikostiga övergångsregler, gillar inte att spelreglerna ändras mitt i matchen. jag antar att makthavarna tänker långsiktigt. sen är det ganska stor skillnad att köra i bra sikt och i nedsatt sikt (mörker/dimma). kanske ett instrumentbevis för dessa förhållanden?

Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 15:00

Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 15:02

Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 15:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem ska kontrollera att båtarna har regskyltarna tydligt läsbara för fartkamerorna då? Och ska det bli ägaransvar för fortkörning till sjöss då det på många båtmodeller (t.ex) segelbåtar blir svårt att få en godkänd bild på den som för båten!!! 

Kan fartkamerorna övervaka nykterhet och beteende och kontrollera den ev framtida behörighet som krävs? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe nu får ni kamma till er lite!

Vart ska det stå fartkameror nånstans jag? kan inte komma på ett enda lämpligt ställe?

Det skulle ju inte fungera rent praktiskt eftersom det inte finns bestämda vägar man åker på.

Och någon 30 knopsgräns??

Näe jag har inga problem med att bli ifrånåkt, utan det är nog det är nog övervakning av betenden som behövs?

Och då behövs det mera KBV och Poliser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tjatas hit å dit om körkort kunskap betenden hövlighet mm

Men det har ju visats här på forumet i trådarna om körkortet att det saknas lite respekt för trådars ursprung, eftersom det OTas nästan hela tiden.

Hur ska man kunna ta er på allvar på sjön när ni inte sköter er på ett forum??

Ps det är lätt att glida, det har jag själv gjort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mååånga fartkamror blir det... (& sedan skulle väl det fungera precis som i vägtrafiken gps säger till, farten sänks vid kameran för att sedan öka). Bor själv i ett område med få fartkamror, men tar man en sväng ner till tex västgöteland så kan man glömma att ha fartkontrollen inkopplad...

Det som stör mig mest med ditt resonemang är hänvisningen till ett antal (okunniga) folkvaldas diskussioner över riskfaktorer. Vore trevligt om både du & dem kunde visa på uppgifter som styrker dessa riskfaktorer. 30kn är inte direkt ngn högre hastighet...

Är det förresten ngn (som inte är seglare eller har ngn 70-tals harv) som tänkt en egoistisk tanke, vad Ni ska göra med era båtar när återväxten minskar? För det - tror jag - att den tveklöst kommer att göra. Enligt det förslag som ligger kommer det vara ett antal båtar som kommer vara omöjliga att sälja. Snart kommer vi (för all framtid) att ha europas äldsta båtpark.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ps det är lätt att glida, det har jag själv gjort.

Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som på sjön saknar det här forumet övervakning, en bra jämförelse Du hittade!

En aktiv skara ansvariga som styrt upp forumet hade gort stor nytta här liksom ökade resurser till KBV och sjöpolis hade gjort på sjön utan något nytt körkort!

/En som också kan glida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fundering... Ni som inte vill ha något kort för att det kommer kosta över 10.000:-... Hur har ni någon som helst aning om vad det kommer kosta??? Jag har inte sett några siffror över huvud taget.

Det kan omöjligt bli så dyrt, då protesterna skulle bli allt för stora och frågan om det är en rikemanssak att ha båt skulle bli allt för rykande het.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi vet självklart inte utan gissar i förhållande till vad ett vanligt körkort kostar & som innehåller ett antal obligatioriska moment som bara X-antal auktoriserade, vinstadrivande företag kan bedriva.

Protesterna blir för stora efter införandet!? Rykande het?! Skrattande Vilka lagar tror/vet du förändras pga intressegruppers protester?

Jag tror det är rätt många som vill protestera mot kostnaderna för att ta ett A/B körkort idag, jämfört med kostnaderna när jag tog dem. Hjälper dock inte speciellt mycket. Körskolorna sätter sina egna kriterier innan man uppnått godkänd nivå (tror det fantastiska programmet Insider gjorde ett par reportage om detta för ngt år sedan). Vad får dig att tro att det ska bli annorlunda för ett eller flera båtkörkort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu spekulerar ju jag också men jag tror väl och hoppas att utbildningen kommer att läggas på båtklubbar med auktoriserade provledare som utför själva provet. Med tanke på att det rimligaste vore att sjöfartsverket håller i provledarna så borde kostnaden inte bli för hög då det är ett statligt verk som inte är vinstdrivande. Då kan man ju göra ev förarbevis/körkort i studiecirkelform precis som man gör med förarbeviset för skoter och jägarexamen idag.

Det som kostar när man tar körkort för bil är ju själva lektionerna på de privata körskolorna och inte själva uppkörningen. Själva uppkörning, teoretiskt prov och litteratur gick på 700 kr när jag tog mc kort för tre år sen.  Själva lektionerna gick på 500 kr styck på trafikskolan.

Jag har både förarbevis för skoter och båt samt jägarexamen och minns dessa kurser som en trevlig form där man träffade många trevliga människor. Provförättaren för förarbeviset för båt var en trevlig prick från sjöfartsverket som arbetade som lots.

Så hur det än blir så kan man alltid göra ett körkortskrav till något trevligtSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kommer det bli en fråga på hög politisk nivå om endast folk med pengar kommer ha råd att segla runt även i gamla, billigare segelbåtar på över tio meter. Det finns inget parti som vågar lägga allt för höga avgifter på det. Så några 10.000:- tror jag verkligen inte på.

Men jag känner att jag inte kommer så mycket längre här... Får hålla mig till det gamla ordspråket... Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en sak... Mariage: Synd på din fina båt med jollen på fördäck. Den blir väldigt mycket vackrare om du flyttar jollen! Kanske svårt, men ändå... Jag har lite svårt för skrikiga färger som jollar, tvätt och annat otyg uppe på båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1523614

Det har ju iallafall för inte så länge sedan förekommit kostnadsförslag på någonstans mellan 3000 och 5000 kronor, varför spekulationerna inte kan anses som osannolika

Förarbeviset kostar idag från distanskurser för 1500 Kr till intensivkurser för strax under 3000 Kr.

Det är inte bara media som kallar det nya körkortet för körkort, det gör utbildningsorganen också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Skrattande He, ja. Iaf så kommer det att bli ett körkort, vad det kommer att kosta och vad det kommer att ge, får vi väl se. Ni verkar ha fått det som ni ville. Lite kul ändå att se att det är nästan samma folk som förespråkar ett körkort som skriker om miljön. Frågan är om även detta blir ännu ett förhastat kostsamt beslut. Det har varit några och fler lär det ju bli! Men vad gör det? Bara att höja skatten lite till ju Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men dom förslagen är väl via privata aktörer och dom är alltför dyra även idag för förarbeviset. Om jag minns rätt gick mitt förarbevis på ca 500 spänn inklusive böcker och då var det åtta tvåtimmars lektioner med en kunnig lärare. Visserligen i studiecirkelform men säkert minst lika bra som de privata alternativen. Jag ska läsa upp till kustskeppar nästa vinter och det går på 700 kr inkl material...

Så kan man hålla privata aktörer utanför och utbilda enligt den gamla hederliga svenska folkrörelsemodellen så blir det nog inte så dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara bra detta.

Finns för många tomtar på sjön som köper en jänkare eller rib och bara bränner runt. Läser ibland här inne om folk som frågar. Hur ska jag veta om det ligger en sten i vattnet? Jag kan ju skada min båt om jag kör på den.. Känns inte det som att den personen borde ha ett körkort??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att verka tjatig............Har någon av de som är FÖR ett båtkörkort här ekonomiskt egenintresse av att det blir verklighet? En del inlägg har jag svårt att tolka på annat sätt.Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna har varit uppe i tidigare trådar, jag förstår inte vad den gör hemma härOskyldig, det är väl bara att lyssna och titta, dessa personer skulle inte bli bättre på sjön för att dom har ett körkort, här är det helt klart något annat som brister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...