Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Dahla77

Diskutera båtkörkortet - fördelar och nackdelar

Rekommendera Poster

Eftersom de negativa ville ha en egen liten rubrik där de inte ville höra om fördelarna med kortet, utan bara sitta och tjura för sig själva, så startar jag den här rubriken. Kom med kreativa inlägg om varför eller varför inte vi ska ha båtkörkort.

Jag är personligen för. Inte för att jag själv behöver det, eller för att alla andra behöver det, utan för att jag ska kunna känna mig säker på sjön på att andra vet hur man navigerar och hur vejningsreglerna lyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förabevis möjligen för ett obligatoriskt sådant. Men är emot ett körkort som i sin nuvarande form med 3 körkortsklasser kommer att bli en otroligt dyr och krånglig historia för framtida båtägare..

Menar på detta att vi inte har så mycket olyckor i statestiken som kan kopplas till brister i navigation eller vejningregelr. Dom flesta är alkoholrellateratde av olika orsaker. Att majoriteten av Sveriges båtförare sköter sig ja d är ju glasklart om man läser statestiken. Är mera för ökad övervakning för att kommma åt dom fula fiskarna som inte körkortet kommer att råda bot på.. Samt att vi sänker den höga promillegränsen för grovt fylleri till iaf en halv promille..

D har skådats förut att d enda som biter på buset är strängare straff och ökad övervakning. En Skrivbordsprodukt av denna typ som ska sjösättas om några år är en falsk säkerhet med dagens bristande övervakning.. Ser inte heller att vi i skärgården som jag färdas (Norra Bohuslän) har dessa problem med fyllekörning etc som Grodhavet har (Stockholmarna) Och förstår inte alls alla som propagerar för detta körkort som inte kommer att gälla alla iaf. 55are, öbor, båtar under en viss längd, nästan alla segelbåtar, etc slipper ju undan kravet iaf.

Kommer ju själv att bli rånad på en summa av mellan 5-6000kr för att få fortsätta att köra min båt då jag saknar högfartscert, bara en sån sak är anledning nog för många att säga nej till körkort.. Dom allra flesta förare av mindre styrpulpetare kommer ju tex att drabbas av detta. Och d faller sej så naturligt att såfort d blir krav på något så kommer priserna stiga till oerhört höga höjder och mycket få kommer att ha råd att ta dessa i framtiden.. Att man ska behöva 3st körkort för att få fortsätta köra en liten styrpulpetare i 25 knop och i kända farvatten är en omöjlighet för mej att förstå..

 

!!!MVH REXCO!!! Tack för Ordet!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll förarbeviset i dess nuvarande form och gör det eventuellt obligatoriskt i kust och kanalfart samt i utvalda insjöar med hög trafik!

Rikstäckande utbildningsorganisation finns redan idag som ger grundläggande kunskaper att framföra en båt säkert. Du kan idag, på i stort sett vilken ort som helst i landet, få tillstånd en förarbevisutbildning, den möjligheten tror jag kommer att försvinna med ett nytt körkort. Gillar man sällskap går man med fördel en studiecirkel, vill man ta det snabbt finns det intensivkurser, vill man ta det själv finns distanskurser till idag rimliga kostnader. Med ett nytt körkort ska vi uppfinna hjulet igen, detta kommer definitivt inte att hålla samma nivå på kostnaderna som idag för de båtägare som berörs.

Problemet börjar ute på sjön där övervakningen av innehav är i det närmaste obefintlig oavsett om det blir ett obligatoriskt körkort eller förarbevis eller om förarbeviset ska vara frivilligt och sjötrafikförordningen skall efterföljas. Så länge det inte finns en fungerande övervakning av att reglerna efterföljs är alla åtgärder för ett säkrare båtliv (om det nu kan bli säkrare än vad det redan är) ett stort slag i luften!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rovarn, tror att du har en tänkvärd idé att diskutera om ett obligatoriskt förarbevis för kust, kanal och utvalda insjöar med hög trafik. 

Äntligen börjar lite konstruktivitet och nytänkande dyka upp i dessa eviga diskussioner om båtkört eller ej.  Hatten av för detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag positivt överraskad! Gjorde en lite annan rubrik och rätt som det är så kommer de kreativa argumenten fram, helt utan personangrepp. Tackar och bockar för det.

Då undrar jag bara... Vad är skillnaden på ett obligatoriskt förarbevis och ett körkort? Det har inte jag förstått.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trur de atter att de hjälper?? för nock e de så atter ve nock alltie får levva me bônnar på sjôn.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden som jag kan se snabbt är att båtkörkortet enligt förslaget är indelat i 3 klasser vilket ex. får konskvensen av att ex båtar/segelbåtar under 10 meter som inte gör mer än 15 knop inte behöver något körkort alls. Ett obligatoriskt förarbevis skulle kanske gälla alla som med båt trafikerar de vatten som Rovarn nämnde.

Som Rovarn var inne på finns infrastrukturen kring förarbeviset lättillgängligt, på plats redan idagsläget. Så farligt dyrt kan man heller inte beskylla förarbevistet för att vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också för ett körkort även om jag tycker att det nuvarande förslaget har sina brister. Varför skall tex förare över 55 slippa ta körkort? Som segelbåtsägare tycker jag även att förare av segelbåtar under 10 meter borde innefattas.

Under dom senaste åren har olyckor samt brott som är kopplade med bristande kunskap om sjövägsregler mm ökat. Ett exempel är dom olyckor som skett dom senaste åren då båtar har kolliderat med andra båtar eller andra föremål alt hamnat 30m upp på land. Vad som är intressant är att alkohol inte alltid är med i bilden utan många av kollisionsolyckorna beror enl dom utredningar som gjorts på bristande navigeringskunskaper samt en övertro på sin gps. Detta samt att jag dom senaste 10 åren har märkt en attitydförändring i skärgården som även är kopplad till det ökande antalet båtar gör att jag är för ett körkort.

Vi är heller inte på något sätt unika vad gäller körkort. Vissa länder har redan ett körkort medans vissa planerar att införa, bla Norge och Finland samt nu senast även Canada.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Är inte ett förarbevis ett körkort? Vad ska ett körkort innefatta som inte ett förarbevis har? Att diskussionen alltid går ut på fylla eller alkohol på sjön är rent ut sagt löjligt, det kan väl inte ett körkort avhjälpa. Isf får man införa en obligatoriskt nykterhetstest vid bryggorna och det kommer kosta. Så en skatt för att betala en polisman stationerad på varje brygga, kan det vara något för alla korrumperade, involverade eller kanske i/ondoktrinerade förståsigpåare? Nej ett obligatoriskt förarbevis kanske, men inte åldersrelaterat. Även unga måste få möjligheten att få vara på sjön, det är där man lär sig visa hänsyn. Sedan om vi kan vara föredöme så är det väldigt bra, våga säga till och hjälper inte det så ta ett ordentligt tag i örat. Så diskussionen borde istället handla om rätten till aga som straff och obligatoriska föräldrautbildningar. Kanske den kommande båtskatten även kan betala en sådan utbildning?

/M

 



Senast ändrad av Mariage | 18 april 2008 | 05:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få köra båt skall inte vara åldersrelaterat. Det finns vissa 10-åringar som kör båt bättre äm 55pluss.

Om man skulle införa ett obligatoriskt bevis på att man kan grunderna för att hantera en båt med väjningsregler mm så ska det gälla alla på de platser man ska ha sådant krav på. Alltså oberoende av båtstorlek och nationalitet. vilket då inkluderar Norrmän, Danskar, Finnländare, Tyskar osv.

Ett sådant bevis bör vara indragbart vid allvarliga förseelser och gränsvärden för alkohol bör vara i motsvarande nivåer som för bilkörning.

Om detta anses vara ett stort problem och orsaka många olyckor bör ett förarbevis bli subventionerat av staten vilket då kan ge stora kostnadsbesparingar för att slippa alla olyckor. Alltså inte som förslaget där det kommer bli männen till största del som kommer skaffa ett båtkörkort pga troligen mycket höga kostnader.

Att kalla det båtkörkort anser jag vara fel eftersom ett körkort är ett bevis på att man kan köra detta fordon/båt. Detta är omöjligt då båtar skiljer sig enormt mellan modeller och kalla det därför för förarbevis. Att man kan framföra den båt man sedan kör regleras redan idag i sjölagen. Alltså skulle ett obligatoriskt bevis mer innebära ett bevis på att man känner till sjölagens krav.

Possitiv till obligatoriskt förarbevis, negativ till båtkörkort.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja får nog erkänna att jag är väldigt kluven. Visserligen tror jag att utbildning råder bot på mycket av det jag ser och råkar ut för här hållöfjorn om sommrarna. Samtidigt så vill jag att vår barn skall få fortsätta att få vara på sjön på samma sätt som jag när jag var ung(yngre).

Vi kajkade i ekor, jollar å flottar... många gånger kanske inte våra föräldrar var helt på det klaar med vad vi höll på med. Men det gick klart. Och anledningen till att vi överlevde och heller inte skadade andra tror jag att vi får tillerkänna föräldrar och i mitt fall även farföräldrar.

Dom såg till att vi kände till grunderna, sedan så lät dom oss hållas. Undrar så här i efterhand hur mycket dom egentligen visste om vår äventyr?

Jag minns tex högstadiet... vi sov dom första lektionerna om våren,,,, detta pga att vi varit uppe sedan 04.00.... vi var ju tvungna att dra våra laxegarn innan solen gick upp.....

Nåväl.... vad jag är rädd för är att våra ungar inte skall få vistas på sjön och få lära sig på egen hand, hadde det kommit en räserbåd med gossar med guldgaloner på skjortan när jag å anners hade får ryssja i skruven vid rössholmen så hade kanske jag mist lusten att lära mig på egen hand....men vi löste även den situationen och nu hoppas jag på att min dotter snart skall säga att hon vill ha egen båt...(har en gammal mirrorjolle i beredskap)...

Men jag tror trots allt att vi numer är så många på sjön under några få semesterveckor att vi måste se till att folk lär sig grunderna, men jag hoppas innerligt att vi inte hämmar möjligheten för våra ungar att få lära sig lite på egen hand.

Ha´ t pent Smoegen

 



Senast ändrad av smoegen | 18 april 2008 | 08:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är väl att de som redan har skaffat utbildningen på frivillig väg inte behöver göra om den.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att skillnaden är att man inte behöver göra om tycker jag är ett tveksamt argument, eftersom det endast gäller i en övergångsperiod. Vi måste ju se till hur det blir om ett antal år. Förslaget kanske inte är det bästa och förmodligen är det inte helt färdigutvecklat än. Låt alla som har förarbeviset få sitt körkort, så är alla nöjda. Men låt inte ett förslag som är bra gå i stöpet bara för att ni inte är helt nöjda med utformningen. Se då istället till att det ändras! Protestera inte mot hela kortet, utan helt enkelt mot villkoren i det. Små förändringar är inte så svåra att göra.

Jag förstår absolut killen som skrev innan om att han alltid varit ute på havet när han var liten, eftersom han bor vid havet och att han vill att det ska gälla även yngre generationer, men där ser jag inget hinder. Var ni ute i stora båtar? Eller var det väldigt snabba båtar? Som jag läste det så var det båtar som även i fortsättningen kommer vara körkortsfria...

Och tänk nu efter. Det är ju inte oss här som frågan gäller i grund och botten. Det är ju för vår skull kortet skall införas, så vi vet att killen från inlandet som just tjänat för mycket pengar och köpt en båt som hans ego precis får plats i går ut och bara kör för Det är ju jättelätt! Bara att gasa och svänga! verkligen vet vad han syslar med och håller sig till regler, förordningar och vanligt båtvett.

Det jag ser som viktigast är att alla besökare från Norge ska krävas på en utbildning, för de är de största idioterna i våra farleder. Vet dock inte om vi kan ställa sådana krav, men jag hoppas...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut jag håller med dig att de som redan har sin utbildning ska få ett kort utan krångel.

Det är nog mest där skon klämmer för de som är negativa till ett kort.

Men som jag uppfattat det hela så skulle ju alla få ta ett nytt kort, och det är där min protest kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med!

Låter kanske konstigt men om man är motståndare till nuvarande förslag gör d inte automatiskt att man är emot Körkortet???

Obligatorikt Förarbevis kan jag axeptera och för i framtiden rimliga kostnader. Har ingen större lust att se samma sak hända med detta som d gjort med dagens landbaserade körkort. Dvs Svindyrt och dåligt, inget fokus på d vesäntliga. Sjölagen är redan skriven och den gäller ju alla oavsett val av båt. Att bara säga d visste jag inte är ej hållbart. Således har vi redan ett fullt dugligt regelverk, Nu behövs bara en ordningsmakt.

Således behöver ingen frukta några extra kostnader och alla kan ta d lungt läsa in sitt förarintyg skriva provet och sedan njuta av båtlivet.. För i slutändan så handlar d om pengar iaf för dom allra flesta. Alla har inte råd att sätta hela familjen på skolbänken för att ta 3st körkort för att få fortsätta köra en liten styrpulpetare.

!!!MVH REXCO!!! Som fortfarande är emot körkortet men möjligen för ett oblförarintyg om d hålls inom rimmliga nivåer vill säga och inte skenar iväg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dahla77 skrev:
Nu blev jag positivt överraskad! Gjorde en lite annan rubrik och rätt som det är så kommer de kreativa argumenten fram, helt utan personangrepp. Tackar och bockar för det.

Då undrar jag bara... Vad är skillnaden på ett obligatoriskt förarbevis och ett körkort? Det har inte jag förstått.

Vaddå äntligen? Det är märkligt, den linjen har jag förespråkat ganska länge i trådarna här och på andra ställen och hade inget med din rubrik att göra, det är bara att gå tillbaka i trådarna! Läser Ni inte inläggen som görs? Ser Ni bara skitinläggen, klarar Ni inte att sålla? Hur många andra konkreta förslag har Ni missat?

Nåväl, skönt att Ni insett att vi ändå inte är så oense som nej-sidan tycks tro. Skillnaden är att stat och myndighet inte behöver bygga upp en helt ny organisation med tillhörande register som kommer att bli följden av ett nytt körkort, vilket skulle kunna komma båtägarna till del genom bibehållna kostnater, eller i alla fall måttliga höjningar av avgifterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rovarn, med sitt soliga humör Skrattande

Trådarna om båtkörkortet har diplomatiskt uttryck varit långrandiga så att vart fall inte jag orkat läsa igenom och begrunda allt som skrivits. Inläggen har ju ibland varit så långa så att man trott att folk skriver en novell.

Kanske har ditt budskap drunknat i informationsmängden. Less is more.. ibland.

Eftersom vi då i vart fall är två som haft svårt att vaska fram detta guldkorn i din argumentation, så uppmanar jag dig till att bli mer kortfattad och kärnfull i dina inlägg  Flört

 



Senast ändrad av Dumpdidump | 18 april 2008 | 18:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mest där skon klämmer för de som är negativa till ett kort.

Det är inte alls där skon klämmer i mitt fall, jag har utbildning så jag klarar mig och rör mig med jämna mellanrum i ganska hårt trafikerade områden. Jag tror det var han som kallade mig nöt och inte skulle ta mig på allvar i en annan tråd som sade att han ville känna säkerheten att veta att de han möter har den kompetens och kunskap som krävs för att känna till väjningsregler! Den tryggheten kan vi ju aldrig få med nuvarande förslag på körkort! Varför, jo:

  • Alla segelbåtar under 10 meter är undantagna
  • Alla motorbåtar under 10 meter och med en maxfart om 15 knop är undantagna
  • Alla över 55 år är undantagna (kommer givetvis succesivt helt naturligt att fasas ut, men det kommer att ta sin lilla tid...)

Hur många sådana möter man en solig sommardag i mitten på juni? Kan man då med ett införande av lagda körkortsförslag vara säker på att dessa kan väjningsreglerna?

Idag kan man kanske vara säker på att det stora flertalet har skaffat sig ett förarbevis, för det har hittills varit billigt, det har skett under lättsamma former såsom studiecirklar. Samma snubbe (han som kallade mig nöt och anser att jag kan sluta skriva för att han inte tar mig på allvar) säger härovan att vi måste se till framtiden! Visst, svårt att sia om, men min bestämda uppfattning är att körkortet kommer att bli avsevärt dyrare att ta än dagens förarbevis! Även om det bara blir lite dyrare att ta, vilka av de som har båtarna som jag nämner härovan kommer att lägga dessa pengar på en utbildning de enligt lagen inte behöver om låt säga 10-15 år? Då kommer vi att ha en elit, ett A-lag, motoristerna och seglare som kör båt över tio meter och de som har motorbåtar som gör mer än 15 knop oavsett längd sen kommer det att finnas ett B-lag, motoristerna i långsamma båtar under tio meter och alla seglare i båtar under tio meter. Fylleristerna, som är ett av dagens problem, kommer naturligtvis att skaffa sig en 9-meters båt som toppar strax under 15 knop och fortsätta höja ölburken i en hälsningsfras till alla de möter på sjön...

Är det detta vi vill uppnå med körkortet?



Senast ändrad av Rovarn | 18 april 2008 | 19:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små korta, konkreta inlägg uppfattas oftast av motparten som gnäll, medan långa föklarande, nästan övertydliga inlägg är inte alla som orkar läsa... Samtidigt måste man nästan vara övertydlig, för det jag menar när jag skriver en sak kan läsaren uppfatta som något helt annat, det har ju hänt mer än en gång!

Att trådarna blir långrandiga och oöverskådliga beror nog snarare på ämnets innehåll och intresse än på mitt skrivande, så där fråntar jag mig ansvar.

Men du har rätt, jag ska försöka begränsa mig lite!
Skrattande

 



Senast ändrad av Rovarn | 18 april 2008 | 19:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

313 medlemmar i Svenska Kryssarklubben har svarat på en enkät om just båtkörkort.

Av dessa svarade 72 % JA på frågan Tycker du att det ska införas körkort på sjön?

Efter att lite slarvigt ha skummat igenom enkätsvaren sxk.se/verksamhet/politik/enkatkorkortlang.pdf  tycker jag se mig ett mönster..det nuvarande båtkörtsförslaget verkar vara ett snitt av vad de svarande tycker skulle kunna vara lämpliga gränser ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte heller mer än skummat på sidan Du hänvisar till, men jag reagerar på några saker saker. 313 eller 295, det går väl kanske på ett ut, men underlaget är väl knappast representativt för båtsverige?

Jag tycker man ser en tydlig seglarinställning bland kommentarerna om att i stort sett alla motorister behöver körkort, vilket i och för sig kan vara riktig. Men handen på hjärtat, är Ni seglare så mycket bättre på sjön än oss motorister att en stor del av er kan ställas utanför ett körkortskrav? Bla en kommentar som jag reagerade på var att jollar med motorstyrka up till 15 hk ska körkortsbefrias (första kommentaren på sid 2)!!! Denne seglare har väl knappast tänkt sig att behöva bli tvungen att ta ett körkort?

Svenska kryssarklubben, hur många av dess medlemmar är direkt berörda av liggande förslag? Skulle tro att de jublar nu!



Senast ändrad av Rovarn | 18 april 2008 | 19:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rovarn,

313 svarande, eller 295 kompletta svar...tolkningsfråga Oskyldig

Mitt inlägg vara bara avsett som ren information, inget egentligt ställningstagande eller så.

En parentes bara, bara för att förtydliga:
Du säger: är Ni seglare så mycket bättre på sjön än oss motorister
Jag är också motorist, inget lakan i sikte på min båt, inte ens i kojen.

Trots det är jag ändå sxk-medlem, kryssarklubben är INTE bara till för seglare, faktiskt.

Du säger också: Svenska kryssarklubben, hur många av dess medlemmar är direkt berörda av liggande förslag? Skulle tro att de jublar nu!


Min erfarenhet av sxk-medlemmar är att de flesta faktiskt är ansvarskännande och utbildar sig själva i betydligt högre grad än merparten oavsett om dom måste ellerintej..nåt jubel tror jag inte hörs alls.Tungan

Sen..är undersökningen representativ för båtfolk i gemen ?

Troligen inte, men så funkar väl s.k. demokrati..dom som inte röstar eller säger vad dom tycker får sin åsikt representerad oavsett (har väl hänt mer än en gång att en organisation man är medlem i har haft annan åsikt än vad medlemsflertalet egentligen tyckt Gråter).

Trots att jag egentligen är FÖR kompetenshöjande åtgärder generellt måste jag säga att  nuvarande förslag är INTE helt genomtänkt, både 55-årsgränsen och ö-bo-undantagen är ju rent löjliga egentligen, och 10 meter/15 knop blir en helt ny gräns, beslutsunderlaget för den gränsen saknas det underlag för.Förvånad

Bor man på en ö och har kört båt sen urminnes tider klarar man väl hur enkelt som helst att ta förarbeviset (ok, gör det gratis för ö-bor att ta testet, så försvinner väl kostnads-gnället.

Ålders-undantag finns inget vettigt agument för alls.

Högfarts-cert = manöverintyg..finns ju redan som krav om man kör kommersiellt, så varför fritidsflottan ska undantas fattar inte jag, tillfälliga semesterskeppare är väl mer troliga att skapa incidenter i högfartsbåtar än dom som kör i tjänsten = mycket och ofta...

men högfart för fritidsbåt = 30 knop, medan gränsen för kommersiell trafik = 35 knop ?

Det hänger inte ihop, slarvigt och oförankrat, inte ens problemet som ska lösas med ny lagstiftning är tydligt definierat.

Det största  problemet är väl att vi diskuterar ett eventuellt lagförslag som i vart fall jag inte sett publicerat i sin helhet någonstans, finns det överhuvud taget, har någon sett texten (finns inte en rad på www.regeringen.se) ?



Senast ändrad av Gunnar_ | 18 april 2008 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag inte hade fullständig koll på sxk´ s verksamhet tidigare, surfade därför runt lite på deras hemsida. Min uppfattning om att det är en klubb av och för seglare har stärkts, inte minst beroende på ett av deras ställningstagande inom politiken enligt hemsidan är:
Obligatorisk förarutbildning
-att obligatorisk utbildning kan vara lämpligt under förutsättning att det begränsas till motorbåtar som kan gå i tjugo knop eller mer och att en åldersgräns på sexton år införs.

vilket jag tolkar som att organisationen anser att INGEN som seglar ska behöva ett körkort! Läser man sedan vidare om övrig verksamhet som beskrivs på sidan så framstår det med önskvärd tydlighet att seglare är målgruppen. Därför tycker jag inte man kan anse resultatet av deras undersökning som speciellt representativt eller ens seriös!

Sen kan man ju ha vissa synpunkter på att en rikstäckande seglarorganisation lägger upp ett forum på Internet som de sedan fullständigt skiter i, som under mer än ett halvår fyllts med porrlänkar och länkar till div. mindre seriösa läkemedelsidor: http://forum.24-timmars.nu/viewforum.php?f=4 . 

Hade jag varit ansvarig för den organisationen hade jag skämts ögonen ur mig, nä sxk är inget för mig efter vad jag sett ikväll!



Senast ändrad av Rovarn | 19 april 2008 | 16:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jag är för ett körkort på sjön !

Bara för att jag själv har både förarbevis och skepparexamen så vill jag att fler ska ha den kunskapen när man framför ett ''flytetyg''...Tungan

Men , flera undantag måste finnas ..som roddbåtar , små segelbåtar , kanoter , luftmadrasser, jollar, ..osv

-Hade detta varit en enkel sak att lösa , så hade det redan varit löst !!

 Jag gissar att det tar många,många år innan körkort införs , det är inte helt enkelt att praktiskt genomföra . Speciellt när en massa undantag måste finnas ....och vilka då????

Denna fråga kommer även att tas upp i EU ?? ...för vad händer om en båt från ett annat land kommer på besök till Sverige !?!?!? ..jaha !!!  inget körkort ??? ..

eller ska det bara gälla svenskar i svenskt vatten ??????????

-Kunskapsnivån måste höjas på sjön , helt klart , men hur ... 

 finns det en annan lösning tro ????

post-11345-1394235431,8233_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns en annan lösning! Men den kostar alldeles för mycket pengar och den stavas Ö-V-E-R-V-A-K-N-I-N-G. Eftersom inte ens trafikövervakningen på våra vägar fungerar,  så är det ju rejält optimistiskt att tro att det skulle fungera bättre till sjöss. Och eftersom det hela är en fråga om resurser så MÅSTE man prioritera. Bäst då att lägga resurserna där de får någon effekt. Och det är INTE med ett båtkörkort av föreslagen modell!

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut övervakning, men ett körkort får du som privatperson bekosta medans övervakningen (som du är givetvis med att bekosta på din skatt) betalas av staten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagande.

De flesta (alla?) som är för körkort har redan minst förarbevis.

Om alla vore tvugna att skaffa helt nytt båtkörkort för ca. 10.000 kr, undrar då hur många JA-sägare som plötsligt blir emot ett båtkörkort?

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett förarbevis för snöskoter kan en normalbegåvad få idag för ca 1000.- inkl vägverkets avgift på 120.- , för en förståndshandikappad kan det säkert kosta 10.000.- det finns inget förslag angående båtkörkort!! det finns ett förslag om obligatoriskt förarabevis för båt där de flesta kan byta in sitt förarbevis mot en avgift. jag tycker gränsen borde gå vid 7 meter/7 knop som det snackades om från början. varför inte ett förarbevis för körning i mörker/dimma liknade det flyget har för instrumentflygning. det är en djävla skillnad att köra i 30 knop i dagsljus och i mörker. jag tycker att man ska införa en maxhastighet för båtar istället för ett speciellt kort för snabba båtar. för snöskoter gäller 70 km/t så 30 knop är en lämplig maxhastighet för båt. varför detta tjafs om 55 , dom går ju med rullator om några år om dom inte redan har drunknat med gylfen öppen innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett förarbevis för snöskoter kan en normalbegåvad få idag för ca 1000.- inkl vägverkets avgift på 120.-
Fanns ett frivilligt alternativ före det obligatoriska förarbeviset för snöskoter infördes?

Frivilliga förarbeviset för båt kostar idag 1500-2500 kr, beroende på var Du tar det. Vad har Du för uppgifter som säger att den kostnaden ska minska, eller varför blandar Du övehuvudtaget in kostnader för att ta förarbeviset för snöskoter?

det finns inget förslag angående båtkörkort!! det finns ett förslag om obligatoriskt förarabevis för båt där de flesta kan byta in sitt förarbevis mot en avgift.
Kan Du hänvisa till fakta i denna uppgift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...