sm7stu 0 Postad 17 April , 2008 Hej! Någon som vet om man vågar använda Diesel från vilken mack som helst idag? Har en MD17c så den är väll inte van vid någon miljö Diesel... MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 April , 2008 Sålänge man verkligen använder den, dvs kör upp den inom säsongen så funkar nog vilken diesel som. Problemet med miljödiesel med upp till 5% RME är att den är känsligare för vatten och långtidslagring. Dvs skvätten som står kvar i tanken över vintern bör det inte vara någon RME i alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 April , 2008 Jag vill inte skrämma, dig eller andra men gå in på www.spi.se och läs lite om vårt nya fantastiska tillsatsämne RME (FAME) samt hur bränsletankar skall skötas. Förutom att dieseln är känsligare för vatten i tanken så är det ett mindre energiinnehåll i den så kallade miljödieseln. Du tappar någonstans mellan 7 - 9 % i effekt. mvh/Nitro Oj, det var visst inte så lätt att hitta artikeln. Denna ligger under Produkter - Motorbränslen - Dieselbränsle med förnybar komponent. Senast ändrad av Nitro | 18 april 2008 | 07:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 20 April , 2008 Om man nu har ca 75% FULL TANK sen i höstas vad gör man då med den? Hörde att tanken kunde bli slem i och att Diesel filtret kunde sätta igen sig,kan man hälla i något som fixar detta??? vad är det för Diesel vi har idag igentligen Oj oj Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 April , 2008 Det finns medel mot slemmet ex hos Hjertman. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 20 April , 2008 Tack Nitro! Menar du grotamar 71??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 April , 2008 Ett bra sätt som jag själv ska försöka ordna är en utpumpningsmöjlighet på tankens lägsta punkt. Röret kan utmynna på tankens ovansida. Ett par ggr per säsong tar man några pumptag och tar upp i en genomsiktlig flaska vad för läckerheter som tankens bottensats innehåller. Man behöver en borrmaskin och ett rör med fläns och en kran eller plugg i övre änden på röret. Bättre att suga upp det till en flaska än att få in det helt oplanerat till grovfiltret och det stoppar på vägen dit. Detta händ mig två gånger förra sommaren med två olika båtar! Det är för ofta för att vara en slump. Det händer alla förr eller senare med nya dieselkvaliteterna. Vissa lyckosar har redan kran i botten på tanken och kan ta ett kvalitetsprov med en kranvridning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 April , 2008 Bra tips. Om det går att genomföra på min båt så ska jag göra det. Dessutom tipsar sjöfartsverket om att man vid vinteruppställningen kan strypa lufttillförseln (avloftningen) med en slangtång eller ballofix. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXNewsPage____8829.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 April , 2008 Det är lätt att sätta en kran på slangen. Jag gjorde det för att underlätta luftningen på våren eller efter att ha kört torrt. En ventil ett T-stycke med kort slang med ytterligare en ventil gör at man kan pumpa in tryck i tanken, stänga till och behålla trycket, gå ner till motorn och öppna dieselsystemet på rätta ställena och få ut luften på en halv minut. Med lite kass matarpump tog det ibland en halvtimme att få fram dieseln och det funkade ett par gånger först när en blåset i tankpåfyllningen samtidigt som en luftade. Inget man gör ute på böljan medan man driver in mot klipporna precis. Som pump kan man blåsa med lungorna eller madrasspump då tanken inte tål så mycket övertryck. Kostnaden är nån hundring för denna säkerhetsgrej som dessutom kan förhindra kondens under längre förvaring av bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 April , 2008 Var just nere i båten för att bl.a kolla hur jag skulle borra ur dieseltanken för att sätta evakueringsrör. När jag öppnade en lucka som jag normalt inte öppnar satt redan ett avskruvningsbart lock med rör till tankens lägsta punkt. Hurra. Jag pumpade ur bottensatsen som innehöll några cl vatten och några små svartgrå dieseldjur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 21 April , 2008 Ja du... fick du fram några små svarta... ? Då kan det vara läge och göra en djupdykning i din tank.. Hade precis samma sak, men när jag gick in med en hävert och pumpade ut bränslet i en större plasttank så kom det ut stora fina tjärpappsliknande bitar, 3-4 mm tjock och stora som 5 kronor. Dessvärre hjälpte inte alla dyra medel att bryta ned organismerna så det blev stopp i 13 sek/m mitt i farleden (inte kul). Många som jag har pratat med har råkat ut för samma sak, dvs i böljorna blå, när motorn måste fungera, tja... då händer det, den stannar. Orsak: soppan virvlar runt på botten och bränsleledningen sätts igen. Nu gör jag allt för att slippa förra årets elände: Jag tömmer min tank, kör in en lång pinne med dukar på och torkar ut tanken, sköljer ut med vatten (skiten hamnar på ytan) och använder en oljesug för att suga av ytan,. Därefter (efter att vattnet är borta) häller tillbaka dieseln och då har skiten i bränslet lagt sig på botten i plasthinken. Nu häller jag i alla medel typ Grotamar och garderar med ett QL filter. Överdrivet? TROLIGEN men tryggt... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 April , 2008 Suck. Säg inte sådär. Nu måste ju jag också skruva upp inspektionsluckan och titta efter. Det är ju ingen risk att de här grova sakerna kan göra skada på motorn, de kommer helt enkelt inte igenom filtren. Men risken är som ovan sägs; när det blåser och gungar lite, man är på fel ställe och bara måste ha motorn igång för att komma runt hörnet och in i lä för att inte driva på land: DÅ pluggar inloppet till bränsleledningen igen inne i tanken. Och då är det oftast inte läge för att stå på huvudet ner i trånga utrymmen, skruva upp inspektionsluckor och peta med pinnar i tanken. :-( När jag pratade med Shell förra sommaren så är de helt inne på att INTE leverera RME-bränsle till sina sjömackar. Bara till landmackarna. Kan ju vara läge att ringa sin favoritsjömack och fråga vad de tänker sälja i sommar. Tillräckligt många som frågar så kanske de skippar RME-dieseln. Senast ändrad av Anders_St | 22 april 2008 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 22 April , 2008 Ledsen att behöva oroa dig, men jag hade gärna sluppit det. Lindalssundet efter vaxholm 13-15 sek/m, massvis med båtar och färjor, stenbotten utan fäste för bruceankare... där suger det.. Som tur var fanns det snälla människor som bistod med assistans till en låneboj i lä. Efter 4 timmar sugande och dieselsmak så kom vi iväg till ljusterö. På vägen hem tog vi en annan väg via Älgöfjärden och då hände det igen. Resan via Strömma och över Baggen i hård motvind från Saltsjöbaden körde vi i riktning mot Erstaviken sam var mein kamf där vi nödlandade på Napoleonviken efter att ha tillbett alla religioners gudar och gjort avbön för alla synder. Tro mig.. jag hann med att bikta mig många ggr men var först frälst efter en Wiskey. Peter Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2008 | 21:33 Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2008 | 21:34 Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2008 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 April , 2008 Mjo, oroa och oroa. Du väckte kanske mitt dåliga samvete. Tanken var helt ren när jag kollade efter förra vinterförvaringen, men man vet ju aldrig. Har tankat Shells diesel hela förra säsongen. Ska nog kika i tanken och gå över elkopplingarna till batterierna. Känns lugnare och kan spara en del adrenalin. En whisky på kvällen kan man ju dricka ialla fall. Utan föregående nödlägen! Ha en bra sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser