Malmo_Yamaha 0 Postad 17 April , 2008 Hej alla Undrar om det finns el-drivna sjövattenpumpar som man kan använda för motorkylning?? Jag har googlat hit o dit och hittar inget vettigt... Någån som har erfarenhet på detta område??? MVH Allan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 17 April , 2008 Du får nog titta på mekaniska. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 17 April , 2008 Har hittat några intressanta 12V pumpar som är avseda för kontiniuerligt bruk, typ cirkulationspumpar, och nu behöver jag få svar på en till fråga och det är hur mycket vatten pumpar upp en sjövattenpump fr en AQ130 vid maxvarv, hur många liter per minut????? Någån som kan detta?? Tusen tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 17 April , 2008 Har funderat på det där också. Det jag vet är dock att en AQ130 på tomgång pumpar avsevärt mer än vad en vanlig vattenslang lyckas leverera... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2008 tex Drevia http://www.drevia.se/ skrolla ner på denna sida http://www.drevia.se/fvkyl.html Elpump 16 mm, 14L/min (Passar MD2, 5, 6, 7, 11) CM10P7-16 1.195:- Elpump 19 mm, 23L/min (Passar MD3, 17) CM10P7-19 1.285:- Hjertmans http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1271&artname= tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 April , 2008 Någonstans i röran har jag dokumentation om pumpen. men hittar den inte just nu. Jag vill minnas att en AQ 130:s impellerpump ger som max någonstans kring 15 - 20 l/min (ifall det ens var så mycket) För omkring 10 år sedan höll jag på att mickla ganska mycket med in- och utflöde av sjövatten i en AQ 130. Det hela slutade med att jag satte dit en större mekanisk impellerpump samt en bypas på utvattnet. Skälet till att jag inte satte en elektrisk pump var enkel, jag vågade inte, var osäker på att denna skulle ha samma driftsäkerhet som en mekaniskt driven. Idag skulle jag säkert satt dit en elektrisk , ett par templarm samt övervakning av pumpen. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 18 April , 2008 Tackar till alla, Ska förklara lite närmare vad ska jag ha El-pumpen till, ska montera färskvattenkylning på min nyrenoverade B20, tänkte behålla bilvattenpumpen som cirkulationspump till motor och värmepaketen och ha en El-pump som kyler avgaslimpan,knän och motors värmeväxlare..... Därför är jag nyfiken på hur kraftig är en AQ130 original sjövattenpump så jag kan leta effter en el-driven med samma specifikationer........ Hoppas någån hittar dessa värdena någånstans Tack, MVH Allan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 26 Mars , 2009 Lånar den här tråden till en fortsättning. Är själv ute på samma uppdrag och ska ha just sötvattenkylning på B20 som vi nu renoverar. Kommer använda antingen bilcirkulationspumpen eller sjövattenpumpen som sitter nu som cirkulation till motorkretsen, och behöver en pump som försörjer värmeväxlaren med sjövatten. Har kollat på drevias pumpar här ovan i länkarna, verkar väl helt ok. Det jag funderar på är om denna funkar: 35l/ min http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137021 Det jag funderar på är ej avsedd för kontinuerlig drift. Frågan är hur länge som räknas som kontinuerlig drift. Vi kommer oftast köra båtmotorn 30-60 minuter, men kan ju hända att någon tur blir längre än så. Vad har ni andra valt som gjort liknande lösningar? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 26 Mars , 2009 Om du har bilpumpen för motorns sirkulation så kan du ha bröstpumpen/impellerpumpen som kylning av värmeväxlaren det fungerade för mej i 10 år så det funkar nog för dej med Mvh Fogden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 27 Mars , 2009 Bilpumpen drivs väl med rem om jag inte missminner mig? Jag tror inte att jag har plats till att ha både remhjul och sjövattenpumpen inkopplade, det är trångt framför motorn. Från impellerhuser ca 5 cm frigång till skottet. Ska kolla upp det, men jag är osäker på om det får plats. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 29 Mars , 2009 Tack för tipset. Har kollat vidare, och det finns ju plats för både bilcirkulationspump och impellerpump, och tack vare en annan tråd så vet jag hur jag ska lösa problemet med remskivorna. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser