Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
maelarpirat

Vilka är emot Båtkörkort? endast svar på det allt annat är offt

Rekommendera Poster

Off Topic: 

Då kan vi alltså konstatera att 30 av forumets alla medlemmar är emot båtkörkortet. Ganska få faktiskt för forumet har väl några fler medlemmar i alla fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert många som inte bryr sig om att svara, då detta är ett ganska utjatat ämne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kommer frågan precis när de flesta som berörs har som mest att göra med sina ögonstenar och inte har tid att engagera sig i sånt här, är det månne taktik från de styrande att kunna genomföra sina planer utan alltför stora protester... Har för mig jag läste någonstans att beslut skulle klubbas till sommaren, hur många berörda båtägare har då lust och tid att offra båttid på att eventuellt protestera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om alla är lika korkade som dig räcker det nog inte med 200:-

att skriva provet kostar 200:-
sen om man inte klarar på den första är det annan femma

när det gäller försäkring
kolla med svenskasjö så får du se
bocka i NAUTISK KOMPETENS vips så har du 3-400:- rabatt

jag tog min för 1mån sedan så jag vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att skriva provet kostar 200:-
Och detta kommer att gälla om körkotrtet blir obligatoriskt?

när det gäller försäkring
kolla med svenskasjö så får du se
bocka i NAUTISK KOMPETENS vips så har du 3-400:- rabatt

Du anser naturligtvis att den rutan kommer att finnas kvar för alla som har båtar över tio meter och som går över femton knop när det är obligatioriskt för dessa att ta nautisk kompetens också?

jag tog min för 1mån sedan så jag vet
Och det innebär per automatik att DU VET vad som händer om ett halvår OM FÖRSLAGET KLUBBAS IGENOM???

Om alla är lika korkade som dig räcker det nog inte med 200:-
Undrar vem som är korkad i sammanhanget?

Du är trolign inte kapabel att svara, men jag frågar ändå igen samma fråga som tidigare: Vilka kostnader det kommer att bli med ett obligatoriskt körkort och vilka rabatter på olika saker vi kan förvänta oss efter införandet. För Du tycks ju veta exakt hur det kommer att bli!

Senast ändrad av Rovarn | 20 april 2008 | 01:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta den nu så betalar du 200:-

när du har tagit så får du byta till riktiga när/om den kommer

när det gäller fösäkringen kan du ha rätt att dom tar bort rutan
men då kan det bli billigare för alla som har kortet oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MP. Ledsen såg efter svar att det blir OT.

Tvingas svara dig igen...

Min upplevelse är fortfarande att de flesta av oss som protesterar har minst förarbevis.

200:- betalar du väl bara för provet? Det majoriteten är överens om är att det inte skadar att kunskaperna - och då framförallt sjövett/förståelse/hänsyn - ökar. Att du lyckats få papper på vilken sida av prickarna du ska köra är väl bra. Det hade dock varit ännu bättre om du deltagit på kursen/diskussionerna med andra kursare för en ökad förståelse för andras vilkor/synpunkter.

Det finns ingenting som är klart att du får byta in ditt förarbevis mot ett körkort.

Försäkringen - hur naiv får man vara? Inbillar du dig verkligen att det kan bli billigare? Det har ju sannerligen bil/mc försäkringar blivit...

Senast ändrad av Desibelle | 20 april 2008 | 10:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta den nu så betalar du 200:-
Det är väl inte det frågan handlar om, svara istället på vad det kommer att kosta att ta ett körkort efter det har införts, Du som vet?

när du har tagit så får du byta till riktiga när/om den kommer
Och Du tror det kommer attvara gratis att byta ut, bara att knalla in till polisen med sitt förarbevis och kvittera ut ett körkort kostnadsfritt?

när det gäller fösäkringen kan du ha rätt att dom tar bort rutan
men då kan det bli billigare för alla som har kortet oxå
Det här var nästan humor! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm här har vi nog en som behöver vakna till lite och få en dos av verkligheten..

Att betala 200kr för ett prov är för mig = att personen ifråga inte är intresserad av att lära sig något som gås igenom på kursen utan han vill bara ha lappen och sedan ut o bränna med farkosten..

Dom flesta går en kurs för att dom är intresserade och vill lära sig något nytt.. Att sedan kursen avslutas med ett prov är inte ovanligt. Men att bara betala för provet och skita i resten är ju = att man egentligen inte vill lära sig något...

Du ska inte tro att framtida båtkörkort kommer att bli billiga. Att skriva provet idag kostar 200 att skriva d när d blir obligatoriskt kostar kanske 1000kr. Och när något blir obligatoriskt så kommer kraven att öka lavinartat dvs kurserna kommer att bli längre = dyrare och inga kommer att vara särskilt intresserade av att lära sej något utan bara läsa in till provet och sedan köra på.. Det är d som är hela grejen med förarbeviset d är utformat så vem som hellst ska kunna klara att lära sig grunderna. Både billigt och enkelt. Att tvångsmata någon med kunskaper har aldrig varit en bra metod, det blir för lite fokus på vesäntligheter och för mycket tjöt om mått och avdriftsberäkningar som nästan ingen förare av fritidsbåtar nyttjar..

Inte så asså men jag tycker faktiskt att framtida båtägare oxå förtjänar sin plats på sjön.. Dom borde få samma rätt till enkel, bra, och billig utbildning som vi en gång har fått.. Jag har iaf klarat mej utmärkt hitills med den form av frivilligutbildning jag skaffat mej genom åren och är övertygad av att många bårförare runt om ilandet håller med..

Hade jag haft ett stort intresse för Powerbåtar med en fart runt 50-60 knop eller mer så hade jag även tagit ett högfartscert men nu har jag inte d och är då inte intresserad av att ta något sådan för att få fortsätta köra nuvarande båt heller. Att sätta gränsen vid 25 knop är att skjuta större delen av båtägarna i foten. Löjligt låg hastighet och något som nästan alla styrpulpetare kan uppnå... Vi behöver inte 3st körkort för att rädda världen 3st polisbåtar som ser till att nuvarande lagar följs hade gjort mera för säkerheten..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Off topic:

Varför tror ni att kortet/förarbeviste ska bli så dyrt? Jag jämför det med förarbevis för snöskoter och det kostar fortfarande efter 10 år bara några hundralappar att ta i studiecirkel form....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tillgång och efterfrågan som styr. Hur många tror du åker snöskoter i detta land?? Kan ju inte vara många precis. Tror d är flera i landet som äger båt en snöskoter iaf. Samt att d är förmodligen rättsåmånga som bara åker snöskoter nån gång per år och skiter i intyget..

Jag jämför med kravet på bilkörkort som det är stor efterfrågan på och där har priserna ökat lavinartat. Kort o gott tillgång o efterfrågan..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är för.

Dessutom tycker jag det blivit en storm i ett vattenglas. Tror (som redan nämnts) att de flesta tycker detsamma och därför inte orkar bry sig om att svara.

Tycker snarare man borde debattera t ex skatterna på bränsle till båtarna - det är ju rätt ologiskt att vi genom att tanka båten på sjömacken betalar vägunderhållet. Låt skatten gå till hamnar och sjölivet istället.

Tror de flesta som är emot med ekonomiska skäl som motivering betalar väldigt mycket mer pengar än ett båtkörkort skulle kosta till vägunderhåll när de tankar i sommar.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tillgång och efterfrågan... det finns idag mellan 200.000 - 250000 snöskotrar i Sverige. det mesta av utbildningen sker genom skoterklubbar, studieförbund o.d. trots lagen om obligatoriskt förarbevis har inte kostnaden för förarbevis ökat nämnvärt. att jämföra med ett bilkörkort är helt fel. för ett körkort gäller helt andra krav på utbildare och eximinatorer.

Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 19:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett körkort som ska införas och d är d som diskuteras.. Det är inget förarbevis som diskuteras här.. Ska man jämföra så får man jämföra med andra körkortskrav och inte förarbevis krav.. Just nu är frågan att regeringen vill införa 3st körkort för fritidsbåtar indelade i separata körkortsklasser.. Att d finns 1000000 snöskotrar är inte intressant och inte heller att dessa bevis är billiga. För d handlar ju faktiskt bara om ett bevis för deras del! Och jag kan inte tänka mej att d är någon stor efterfrågan på förarbevis för snöskoter i dagsläget varpå dessa bevis fortfarande är billiga. tillgången möter efterfrågan helt enkelt... 

Men om nuvarande förslag träder i kraft så ärenog rättså många båtägare som måste ha någon form av körkort. Så då kommer efterfrågan att bli stor och priset stiga i topp så funkar d med allt. Att d kanske  bara kommer att bli typ 5 ställen i Sverige som kommer att få utbilda är ett nytt problem som regeringen inte tänkt på. Det är inte bara eleverna som ska skolas om lärarna får nog oxå genomgå någon form av utbildning för dom nya kraven. Och d skapas ytterliggare ett problem med tillenbörjan få ställen att utbildasej på. Som sagt tillgång o efterfrågan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns nog fler skäl en ekonomiska att säga nej till denna smörjan. 3st körkortsklasser utan övervakning massa kryphål och nästan alla slipper undan iaf. Ett jätte bra förslag varför inte inför båtskatt med som är ett minst lika bra förslag i mina ögon. Båda förslagen osar dynga lång väg och ser helst att vi slipper båda.. Du verkar ju intresserad av att sänka skatten på bränsle, men den får vi nog höja i fall ett dyrt register ska hållas vid liv med vem som i dagsläget har ett båtkörkort.. Vem tror du ska vara med och beskosta detta? Ja stetn var ju inte intresserad av ökadövervakning då d är en kostnad för dom.

Och detta register blir ju en kostnad d med och är dom då villiga att driva detta gratis?? Det tror inte ja. Varpå man ska vara försiktig till vad man säger ja till..

Vi har en väl fungerande skärgård i dag. Ta hand om buset på land som man möter varje dag istället för att bråka om 4 veckors semesterfirande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, du verkar väldigt insatt i hur kortet/beviset kommer att utformas år 2011. Har du en direktkanal i närigslivsdepartementet?

Vet du att det kommer att heta bårkörkort och att det absolut inte kommer att heta båtförarbevis 2011? Kan det inte vara så att media döpt det hela till båtkörkort i sin vanliga iver att försöka vara först med nyheten?

Är du helt säker på att det förslag som nu presenterats kommer att bli det slutgiltiga om tre år och att det inte blir några ändringar....? 

Nä, vänta och se tills det slutliga förslaget är presenterat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det diskuteras inte här! Vad som diskuteras är Båtkörkortets nuvarnade form vara eller inte vara. Och inget som händer om 10 år eller så.. Det är det som tråden är ämnad för. Ursprungligen var tråden ämnad för Medlemmar som är emot förlaget och dom sista inläggen får ses som off T.. Men Vad har du för något intresse av skriva i denna tråd när du verkar vara för körkortet i dess nuvarnade Form?? Du kan väl i sånna fall skapa en egen tråd ang detta.. Jag har inte fått mågot konkret förslag från Ja särgarna att världen skulle bli en bättre plats att leva på med dessa 3 körkort. Och tills dess är jag emot. Like it ore Not!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den fortfarande och de sista 12-13 inläggen har inget i denna tråden att göra.

Det finns redan en tråd för detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Back On Topic!!!

Jag är fortfarande emot nuvarande förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...