Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Isola

C-TEK LADDARE

Rekommendera Poster

Tjena!

Har precis köpt en c-tek batteriladdare och undrar hur jag kopplar den när jag har två batterier. Laddar den bara det batteri den är kopplad till eller båda två.Jag har ett startbatteri och ett förbrukning som är pararellkopplade./Mogge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att ha svarat på samtliga inlägg idag så gör jag ett försök här också...

Du bör kolla med leverantören om det här. Jag vet att vi fick ruskiga problem när vi kopplade om på ett sätt som tillverkaren inte hade angivit.

Enligt vanlig ellära, så bör det fungera, men har du otur så laddar den inte alls istället.

Det finns tydligen någon form av switch som slår över när det första batteriet är fulladdat.

Sen kan man ju också ha synpunkter på hur du har anslutit... Med din koppling så har du inte ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri, utan två batterier till allt. Båda kommer laddas ur lika mycket vid användning och vid start då de är paralellkopplade. Vet inte vad du har för båt, men har du spelat slut vad du tror är förbrukningsbatteriet med stereo och lite sånt en kväll, så lär du inte kunna starta morgonen efter heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var nog lite oklar med hur jag anslutit. De är inte pararellkopplade utan separerade med en strömbrytare där jag helt kan koppla bort startbatteriet för att undvika startproblem//Mogge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Då e jag med. Men hur som helst, så kolla med tillverkaren om laddaren orkar ladda mer än ett batteri och om de i så fall skall ligga i serie eller paralellt. Har för mig att det är olika mellan olika laddare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo de finns ju som 24voltladare åxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det skall inte vara några bekymmer att ladda 2 batterier samtidigt det tar bara längre tid att ladda.

Själv har jag använt C-teks 3,6A laddare  för underhållsladdning av 3 parallellkopplade batterier under vintern.

MVH Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken laddare hat du köpt (dom har ju några stycken i sortimentet) och vad har du för batterier (Ah) ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...