TheViking 0 Postad 17 April , 2008 Det finns ett hål, ca 20mm stort längst ner och ut mot akterspegeln. När jag köpte båten var hålet fullt av mög (så nästan vattentätt) vi rensade hålet och när båten kom i sjön forsade vattnet in, Är det någon som vet hur detta hål ska fungera? Ska där vara en slang påkopplad som ligger i höjd med innergolvet? Just nu har jag plastat igen hålet eftersom min tanke är att ha båten på trailer mellan användningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahla77 0 Postad 17 April , 2008 Kan vara vilken typ av hål som helst. Ligger det alltså lägre än vattenlinjen? Det verkar konstigt... Har du satt på större motor än vad båten är gjord för? I så fall kan det varit tänkt att ligga över linjen men sedan hamnat under på grund av den ändrade lasten. Annars kan det saknas en backventil? Alltså en ventil som släpper ut vatten när båten lutar bakåt under färd, men som stoppar vatten från att rinna in när du ligger still. Eller så kan en slang ha varit ansluten till en pump i båten och sedan har andra änden av slangen varit ansluten till hålet? Pumpen kan mycket väl ha haft en backventil i sig. Eller sitter hålet längst ner i akterspegeln, under vattenlinjen och är rakt igenom in till mellanskroven? I så fall är det en helt vanlig dyvika som ska i där. Alltså en plugg som gör det möjligt att tömma ur vatten som hamnat mellan skroven när du tagit upp båten. Man köper dem i en färdig paket med två delar. En som ska sättas fast med silikon i hålet och en innerplugg som gängas in i den delen. Är de av plast så är de gjorda för att bytas efter några år (vi har bytt varje år). Finns mängder av möjligheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheViking 0 Postad 19 April , 2008 Japp hålet sitter under vattenlinjen, det är nog en plugg som ska i, det ser väldigt lika ut på gamla Rydsare. Tack för tipset, hålet igenplastat och sumppump monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheViking 0 Postad 12 Maj , 2008 Nu klarnar det, hittade 3 st fina dyvikor i handskfacket som jag bröt upp igår, Case is closed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser