Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ringhede

En gåva till alla motorbåtsägare

Rekommendera Poster

Lagom till sommaren kommer nästa gåva till oss alla med motorbåt

Från Pengar24  http://www.e24.se/pengar24/shopping/priskoll/artikel_402687.e24

Risken för kraftigt höjda skatter på bensin och diesel är stor, om inte transportsektorn också omfattas av EU:s handelssystem för utsläppsrätter.

Om EU väljer en ambitiös klimatpolitik måste utsläppsrätterna gälla också transporter anser fil dr Per Kågeson i en rapport från SNS (Studeförbundet Näringsliv och Samhälle).

Skälet är att om vägtrafikens utsläpp hålls utanför systemet med utsläppsrätter måste varje medlemsland själva se till att utsläppen minskas. För Sveriges del är EU-kommissionens förslag en minskning med 17 procent.

Effekten på priset på bensin och diesel år 2020 kan förväntas bli ungefär lika stor oavsett om vägtrafikens utsläpp omfattas av handeln med utsläppsrätter eller hålls tillbaka genom höjda skatter. I båda fallen blir prisökningen troligen omkring en krona per liter ( moms), skriver Per Kågeson.

Men i skattealternativet krävs i så fall en omfattande och framgångsrik satsning på att effektivisera trafikarbetet och säkerställa att alla nya personbilar, lastbilar och bussar blir väsentligt snålare än dagens fordon. Misslyckas Sverige med detta kan skatten på drivmedel behöva höjas med betydligt mer än en krona per liter, skriver han-

Sverige tillhör också de länder som ska skära ned mest, vilket kan leda till att Sverige behöver höja skatterna mer än de flesta andra medlemsländerna.

 

Vårt land är tydligen den största miljögrisen eftersom vi ska skär ned mest.

Det är kul att vi båtägare får ha samma skatteregler för vårt båtåkande. Vi tillhör tydligen också miljösvinen.

Men hur kan höjda skatter på bränsle minska utsläppen. Antag at skatten på bränsle höjs så att man får betala 5000 kr mer per år i bränsle och då sedan får sänkt inkomstskatt med 5000 kr. Då kan man fortsätta köpa samma mängd soppa, eller tänker staten behålla de pengarna? Alternativt så kan man använda sina 5000 kr till en flygresa för där är bränslet skattefritt.

Ofta pratas det om att bränsleskatten går till nya vägar mm. Ska bli kul och se när de asfalterar ett stycke av farleden upp mot Strömstad så att våra vänner från Norge slipper köra på denna guppiga farled.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde från en kollega att om vi slutade åka bil HELT i Sverige så skulle Kina och Indien, som har kraftiga ökningar i sina utsläpp, äta upp vår minskning på fyra dagar.

Då undrar man sig om det verkligen är lönt att försöka minska utsläppen här i Sverige och om det inte vore bättre att försöka få dom att minska sina utsläpp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kina och indien, det är väl bara ca en tredjedel av jordens befolkning. Och de har nog en betydligt lägre förbrukning än vi har, per capita. En stor del av dessa människor lever fortfarande i vad som kallas akut fattigdom.



Senast ändrad av fjollberg | 17 april 2008 | 08:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, iofs, men att höja vår skatt för att vi ska köra mindre bil känns ju ändå larvigt eftersom att om fyra dagar så kommer det inte ha någon betydelse.

 

Sen att statsägda Vattenfall äger kolkraftverk i Tyskland som släpper ut mer än våra bilar per år känns ju lite sisådär när man ser politikerna stå och snacka om att vi måste minska utsläppen. Börja i rätt ände tycker jag, dvs med det som släpper ut mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med Kina och Indien är att en mycket stor och köpstark medelklass växer fram,Indien har idag lika många människor som EU som har lika eller större köpkraft.

Indien har sen nåt år tillbaka tackat nej till U-landsbistånd t ex,Kina har idag börjat fått välfärdsproblem som övervikt bland befolkningen då man helt enkelt har råd med mer mat,här är oxå anledningen till stigande mat och drivmedelspriser som slår hårt mot våra plånböcker.

Det är bara att inse det ekonomiska fokuset och köpkraften KOMMER/HAR förflyttats till Asien och vi kommer att få betala för det på alla möjliga sätt.   

Skulle inte vara förvånad om vi ser drivmedelspriser upp mot 20kr inom en 5-10års period jaja man får väl bygga om till gengasdrift eller etanol...........men det slutar nog med segelbåt. 



Senast ändrad av badcam70 | 17 april 2008 | 08:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vet om det inte blir segelbåt igen inom några år för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man höjer skatten rejält här i Sverige för att gynna miljön så kommer vi få in mycket i skatt till statskassan.

Många jobb kommer slås ut då kostnaderna ökat på tok för mycket i förhållande till andra länder. (läs, flyttas till änder med betydligt bättre förutsättningar för miljön, t.ex. Indien, Kina, SydAmerika osv.)

När sedan arbetslösheten ökat till t.ex. 30% då är det bra att det finns gott om pengar i statens kassa att betala arbetslöshetunderstöd med.

Därför är mer skatt bra!!!

Hurra

/Roland 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ja om vi nu ändå ska måla fan på väggen Skrattande så tror jag att framtidens motorer kommer att gå på gas eller gengas. Kanske ett alternativ till dagens (miljövänliga?) etanol. En kompis syrra var här, hon bor i Italien. Där tankar dom alltid gas, men här fick det bli bensin. Dyrt tyckte dom! Varför lades det ner, det var väl på gång någon gång under 70-talet om jag inte minns fel. Att mackarna skulle ha gas påfyllnad som alternativ. Vissa fordon går fortfarande på gas, bl.a startbilen på valla Flört 

Om tio år räknar man med att Norges olja tagit slut, istället har man då gas att sälja. Kanske det vore bra om Ryssland drar gasledningen genom östersjön och vi gör ett T där så Norge får konkurrens i prissättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...