snutte_iceman 0 Postad 16 April , 2008 Tjenare köpte en båt förra sommaren och slängde den i vattnet utan att göta något åt botten färgen. jag vet i höstas när jag tvättade av båten och man skrubbade lite så färgar färgen av sig. så nu till min fråga är detta en själv pollerande färg?? är det då bara måla över den med ny färg vet inte vad den gammla är... eller hur ska jag göra?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 April , 2008 Du har med all säkerhet en polerande färg, borsta av den och måla igen med en polerande färg, om du skall ha en hård färg så måste du slipa ner allt och prima innan. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snutte_iceman 0 Postad 16 April , 2008 så det spelar ingen roll vilken pollerande jag målar med???? det är bara köra över den gammla?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 17 April , 2008 Bottenfärger brukar färga av sig och det gör det lättare att spola av den efter upptagning eller till vårkanten när man skall sjösätta igen, kom ihåg att applicera ett nytt lager bottenfärg efter du tvättat det från säsongens bottenfärg. I de flesta fall lägger många 1-2 lager ny bottenfärg till varje säsong innan sjösättning, finns de som fått skrapat bort ett tiotal lager bottenfärg innan en komplett underredsbehandling så i vissa fall behöver det inte vara nödvändigt, men ju längre du låter gammal färg sitta (ett par år), ju mer alger/skräp och smuts kommer det bildas och båten glider inte lika lätt längre. Tvätta av och måla på! Lycka till. Senast ändrad av Mauen | 17 april 2008 | 07:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snutte_iceman 0 Postad 17 April , 2008 Så nu om jag målare den med självpolerande färg kommer den att torka så man kan röra den utan att bli färgad??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 17 April , 2008 Den självpolerande färgen är just självpolerande, dvs den ska lossna istället för att saker får fäste på den, så den kommer alltid att färga av sig. Glöm inte att du bör sjösätta inom 4 veckor efter att du målat båten. /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser