Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Trophy2

Minusgrader, hur orolig ska man va?

Rekommendera Poster

Hej

Har precis sjösatt nya båtenGlad med en Mercrusier 4,3 MPI . (första inombordaren för mig!) Hörde nu att det ska bli minusgrader ett par nätter, och har ju läst och hört hur känsliga inombordare (speciellt V6:orna) är för frost. Är det nåt man bör bli orolig över, och är det nåt man bör/kan göra, eller är det bara att hoppas att inget fryser sönder...

Tacksam för tips, eller bara en försäkran att det nog kommer gå bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Det är knappast någon fara, men du kan om det finns ström vid bryggan placera en lampa inne vid motorn. Den ger en del värme. Hur kallt ska det bli där du bor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska nog till väldigt välventilerad båt innan vattnet i motorblocket fryser såpass att något skadas.

Själv har jag legat i under hela vintern, utan att ens ha tömt sjövattensystemet !

Terrmometrarna säger att det varit minus 8 inombords i styrhytten som lägst, men minimumtemperaturen i motorrummet har varit plus 2 .

Så länge vattnet som båten ligger i inte fryser till is behöver du nog inte oroa dig alls.

Senast ändrad av Gunnar_ | 16 april 2008 | 21:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren! Känns  inte som jag behöver ora mig alltför mycket, då det inte ska bli mer än nån grad minus. Bra tips med lampa annars! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske ändå för säkerthets skull ha motorn nertiltad under tiden det kan förkomma minus grader ? har hört att en del har den nertiltad för att minska risken för frysning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...