Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
GoldenRat

Renovering-Slipa träinredning Uttern 6300

Rekommendera Poster

Hallå där

blev med båt sommaren 2007 och tänkte nu ta tag i lite renovering av träinredningen och undrar vad som är bäst och smidigast, har läst lite om Fernissa men funderar på om det räcker med att enbart slipa och olja in trädetaljerna

Fernissa tar ju tid men blir ju uppenbarligen bra så kanske skall fokusera på matbordet i år och ta del för del vartefter, frågan här ...behöver man olja in träet först innan Fernissa?

Stuvluckor mm enbart olja ?

bifogar för säkerhets skull en bild på träinredningen som jag misstänker är Mahogny ?

post-25586-1394235430,1861_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Har en 6300 själv som jag fixat lite med. Jag använde Jotuns Benarolja till inredningen, tycker det blev alldeles utmärkt bra. Du stryker först med en olja så det blir en blank yta. Vill du sen matta ner så tar du steg 2 oljan, men det vet färghandlaren hur du ska göra!

Kan i alla fall rekommendera den metoden, enkel att göra, du slipper flagningar etc som kan bli av lack/fernissa.

Lycka till!

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Thomas

Kikar man på Jotun's hemsida så rekommenderar de oljan enbart för utsidan men googlar man så märker man att den används av en hel del både på insidan och utsidan och hittar inget negativt så provar väl på detCool

andra förslag - för eller emot olika oljor mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benaroljan stelnar och bildar en mjuk i jämförele med de flesta fernissor yta. Så på ytor som inte är så benägna att slitas eller smutsas ned så hårt är det en bra lösning. Det går ju kombinera tex göra lodräta ytor en bit upp med benarolja och bänkskivor, durk och golvlister med fernissa. Så blir det lättare att hålla rent och snyggt längre. Då oljade ytor har en benägenhet att bli mörkare och mörkare med tiden pga dess mjukhet.

Senast ändrad av makke_the_muss | 17 april 2008 | 11:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Inredningen i Uttern är tillverkad av teak, som med tiden blir lite åt Mahognyhållet färgmässigt, har själv en Uttern 7000 som jag behandlat inredningen på med benarolja och det blir mycket fint ! .

Mvh Inge A.

post-15969-1394235430,4879_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...