Sardaukar 12 Postad 16 April , 2008 Vad har ni för erfarenheter av det? Bra/dåligt? Jag monterade det en gång på en 15hk och 4 meters båt. Toppfarten ökade från 22 knop till 23,5. Planingströskeln blev mindre. Nu gäller det dock en större båt. Bella 561 HT och en Suzuki 85 hk. När man är många i båten tar det lång tid att få den att plana. Toppfarten är endast 28-29 knop. Borde vara mer tycker jag? Visst motorn är gammal (-82) men ändå. Kanske skulle kunna få den över 30 med hydrofoil, eller? Det kanske bara är en grej för mindre båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 16 April , 2008 Tror att den borde toppa uppåt 35 knop med den snurran, förutsatt att den är frisk. Har du kollat motorns nuvarande toppvarv och jämfört med motorspecifikationerna? Vad har du för stigning på propellern? mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 18 April , 2008 Har ingen varvmätare, så jag kan inte kolla varvtalet. Jag har en ProPulse så jag kan ju ändra stigning. Kör dock med lägsta nu för att lättare få upp båten i planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser