Gäst Mariage Postad 16 April , 2008 Priserna i Sverige är ofta dyrare än i andra länder. Vad beror det på? Kartellbildning, högre moms eller annat. Ett företag i USA som exempel, vart får dom sina produkter ifrån? Varför är det just nu så billigt i USA? Hur vore det att driva en butik med båtprylar i Sverige med de skatter och avgifter som finns här? Är det butikägarens fel? Vill vi ändå ha butikerna kvar, eller vore en bojkott rimlig? Vilka drabbas då? /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 16 April , 2008 Jag har bestämt mig för att handla så mycket som möjligt av mina båtprylar där det är billigast. Idag är det i USA pga dollarkursen. Anledningen till att det är dyrare i Sverige beror nog inte mest skatter och avgifter utan generalagenterna som kräver för mycket vinst för de produkter de säljer. Vad jag inte kan förstå är att handlarna går med på detta utan fortsätter att använda generalagenterna istället för att importera själv. Fördelen med att köpa en svensksåld produkt är enbart oftast en manual på svenska och snabbare service men man får samma service om man skickar produkten till USA men det tar lite längre tid. Jag tror att med den nya internethandeln biter sig våra företag i Sverige sig själva i svansen då man speciellt på marina produkter fortsätter att hålla ett helt otroligt överpris av gammal tradition. En bekant till mig skulle ha en motordel till en Volvo marinmotor (inombordare). På en marinbutik kostade den över 3000 kronor medans man för samma produkt till i princip samma motor tog halva priset för den på lastbilsavdelningen på Volvo. När en del är till en båt är priset skyhögt för att vi konsumenter alltid varit beredda att betala ett överpris. Jag har under de senaste åren köpt teve på en internetbutik i Tyskland för halva priset jämfört med i Sverige och fick den levererad innan den apparaten började säljas i Sverige! Jag köpte surroundsystem och bioreciever på internet från USA för halva priset och har efter snart två år fortfarande fungerande prylar. Klockan jag har köpte jag direkt från Japan 70% billigare än i Sverige och jag hade den på handleden FEM dagar efter det jag tryckt på order knappen! Även med tull, moms och frakt är priserna mycket lägre än i Sverige. Så om våra handlare inte sänker priserna är dom nog snart borta från marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 16 April , 2008 Jo det verkar ju rimligt, men så länge vi handlar så kan profiterna hålla på alltså och det blir väl knappast fler. För som du säger så har väl ganeralagenterna avtal med tillverkarna och hur är det. I Tyskland t.ex. har man andra g-agenter där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 16 April , 2008 Att tänka på när det gäller priserna i USA är att till skillnad från oss anges alltid priserna mot konsument utan skatt (moms) och vad momsen är i USA vet jag inte men vid import på lagligt sätt skall 25% moms läggas på i sverige, och betalas i tullen. Sedan är skatteläget på löneskatter lite annorluna i USA = mycket lägre, plus att skatterna på företag är lägre = mycket lägre. Men visst jag vet att konsumentpriserna i USA är lägre än vad nettopriserna är i Sverige = butiken betalar mer för sina grejer här än vad kundpriserna är i USA. Skall vi vara patriotiska så är det ju så att vi får en del för våra skatter jämfört med vad invånarna i USA får för sina, man får ju lite vad man betalar för, men, men vad det är värt får var och en avgöra själv. Klart är dock att företagen som säljer båtdelar i Sverige inte på något sätt tjänar mer än företagen i USA utan snarare tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 16 April , 2008 Dom flesta nätbutikerna i USA säljer skatte och momsfritt till utlandet och även till de flesta stater i USA. Jag har aldrig betalat den amerikanska skatten men däremot moms och tullavgift i sverige som är 25-30%. Även med denna avgift är det betydligt billigare. För mig är den svenska momsen och skatten inget problem då den som sagt går till det svenska samhället. Den enorma prisskillnaden beror alltså inte på moms och skatt utan på det enorma påslaget som generalagenterna i Sverige lägger på i ren vinst för produkterna. Sist betalade jag 6500 kronor för produkter från USA med moms och tullavgift i Sverige samt frakt inräknat. Samma pris för svensksålda produkter skulle ha varit 11500:-. Alltså 5000 kronor jag kan lägga på bensin köpt i Sverige istället och där betalar man MYCKET skatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 16 April , 2008 Det här beror mycket på vilka saker man talar om, vissa grejer är inte alls billigare utomlands, så jag begränsar mig till båttillbehör. Jag skulle tro att en av de stora skillnaderna är att en Amerikansk nätbutik har en betydligt större marknad och omsättning, och därför klarar sig med lägre marginaler. Jag har handlat både över nät ifrån USA och EU, och det är långt ifrån självklart att det blir billigare att importera själv än att handla i Sverige i slutänden. Det beror på vad det är man ska köpa, så man får som vanligt kolla upp det innan man köper, ibland är det lätt att lura sig själv. De senaste inköpen av block visade sig bli billigast via mässrabatter och utförsäljningar här hemma i Sverige. Jag vänder just nu på varenda krona som går till båten, så jag lade ner mycket tid på att kolla priser innan. Mervärdesskatt (eller moms) i USA fungerar ungefär som internationellt, att det ska beskattas i den delstat varan hämtas ut i och skattesatserna varierar. De är vana vid att hantera detta och därför har de inga problem att exportera utan mervärdesskatt. Jag tycker på sätt och vis att det är sympatiskt att redovisa priser utan moms, liksom det vore att redovisa alla löneskatter på lönespecen, det skulle nog få lite fler att ifrågasätta vad pengarna går till. En annan skillnad är att båttillbehörsmarknaden i Sverige domineras av ett fåtal stora aktörer så att konkurrensen inte riktigt är vad den borde, vilket nätet kan hjälpa till med. Ofta tycker jag dock att det går att hitta ställen även i Sverige som säljer vissa varor till lägre priser än de stora butikerna om man letar lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2008 Ja det kostar att vara båtfrälst. Nu köper alla bottenfärg för fullt. Sea-Sea i Göteborg har prisgaranti. Det är lätt att lova när alla har exakt samma pris. Det finns en benämning för detta fenomen på ekonomispråk. Ska man handla hos någon som inte har prisgaranti kanske? För på SeaSea är det väl ingen idé då de har så fina utfästelser. Senast ändrad av forgus31 | 16 april 2008 | 16:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 16 April , 2008 Gämförelse med en GAMIN GPSMAP 76CsX. köp Från USA 2100:- plus frakt, Direktimporterat i Sverige med moms 2990;- plus frakt, I Butik i sverige 3490:-. I de båda första fallen måste produkten skickas till USA vid garantirep. Köpt genom svensk generalagent gäller 3 års utbytesgaranti, svensk manual, svensk support, plus att det är en europaversion. Jag köpte faktiskt för 3490:- och tycker att jag fick ett tryggt köp för pengarna. Nu faktiskt 3195:- Hos Hjertmans //bebr Senast ändrad av bebr | 17 april 2008 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 16 April , 2008 Kollade runt lite på nätet för skojs skull och kom undan med 2600 kr inklusive moms (28%) och frakt. Men den skillnaden är för liten för att import ska löna sig. Däremot om man köper dyrare kapitalvaror kan man tjäna en hel del. Man måste alltså lägga ner lite tid på att jämföra och söka det billigaste.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 16 April , 2008 Dollarn just nu 5,89 ny lägstanivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 16 April , 2008 Har ni kollat finska priserna??? Bestälde just lanternor och en vinsch plus annat smått o gott från Sverige. Sparade ca 100¤ jämfört med finska priserna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser