Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
CalleN

Större platjobb...

Rekommendera Poster

Om man lagat en skada som är runt 35X20cm med glasfiber och plast, vad ska man sedan lägga på för att få en bra skydd och en snygg finish?

Någon form av gelcoat antar jag, var köper man den och hur appliceras den? Spacklas, sprutas,mm?

Färgen där skadan skett är svart, går det att köpa svart Gelcoat eller lackar man efteråt?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat används innan man plastar (i gjutformen), den får nämligen en yta som är särskilt bra för polyestern att fästa på - och som i många fall är nära nog omöjlig att slipa och polera jämn. När man målar på färdigplastade grejer använder man istället topcoat som blir hårt och går slipa/polera till en jämn spegelblank yta. (Gelcoat blir topcoat om man blandar i några procent vaxlösning, finns att köpa där gelcoat säljs ifall man inte får tag i färdig tocoat.) Det finns svart gel/topcoat att köpa. Men som alltid när det gäller färg, svart kan betyda många olika nyanser...

Jag har inte gjort några topcoatlagningar av denna storleken, men jag misstänker att det skulle bli rätt svårt att få det jämnt och snyggt. Mycket möjligt att det finns enklare metoder för ditt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va är det för båt?

Är det båten som visas i din sjöbod?

Är det den så kan man ju fråga sig om det inte är en skada som försäkringsbolaget borde titta på, och som borde lagas av ett proffs, med tanke på båtens värde.

Har du nån bild på skadan?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns arbetsbeskrivningar för den här typen av jobb, bl.a praktiskt båtägande har haft en sådan. Jag brukar plasta och slipa så att nivån ligger stt par mm under omgivande gelcoat, sen spacklar jag med gelcoatspackel och slipar så jämt som möjligt, sen lägger jag topcoat i rätt kulör och till rätt nivå, sen våtslipning polering vaxning.......... det blir mycket och tidsödande jobb om man vill få det riktigt bra.

Mvh.//bebr  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Jag vidarebefodrar dom till min brorsa, som egentligen är frågeställaren. Han lånade ut sin vattenskoter till en landkrabba som körde sönder fronten på den :(

Mer regel än undantag att prylar går sönder när man lånar ut dom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har redan fått flera svar som pratar om gelcoat/topcoat men en så pass stor skada måste du bygga med glasfibermatta som fästmaterial annars kommer du få sprickor.

Att laga ett hål med bara gelcoat funkar bara om det är ganska litet.

Börja från insidan med att lägga på flera lager matta och mätta med polyesterplast. Ev kan en plywoodbit fungera som stadga åt lagningen. När du sedan fått en tillräckligt tjock grund kan du växla till att lägga på coat från utsidan.

Skulle du inte komma åt på insidan kan du plasta en plywoodbit först som du för in i hålet och spänner fast på insidan med en tråd eller liknande och därefter bygger du med plast och glasfibermatta och avslutar med coat och topcoat.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasta från insidan

Kommer du åt att arbeta från insidan?

Fäst en plåt med popnit eller skruv, hålen plastas igen efteråt, på skrovets utsida, vaxa plåten först. Detta blir som en form. Du jobbar sedan i bakvänd men i rätt ordning;

Topcoat alt gelcoat,

glasfiber och polyster alt epoxi i x antal lager,

ev distans material,

mer glasfiber och resin,

avslutar med top coat och något som matchar insidan.

Har du epoxi som resin kan du vakumsuga det hela så blir det riktigt bra.

Sedan släpper du plåten och fixar till skrovets utsida med filler eller motsv. och

lackerar vid behov.

A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...