Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Boobo

Styling av båtar

Rekommendera Poster

Sen filmerna Fast Furious och 2Fast 2Furious kom har en stor del av sveriges yngre bilägare fått dille på att styla sina bilar för att få dom så lika bilarna i filmerna som möjligt. Även StreetRace har blivit allt vanligare sen filmerna släpptes. NU till det vesentliga. Varför inte börja styla båtar på samma sätt. Neonljuset byts ut mot ljusslangar, steron är i princip den samma som i en bil, och att motorerna redan trimmas var ju ingennyhet. Men en sak som är säkert är att få tag på speciella och coola grejer till en båt är betydligt svårare än att få tag på prylar till en bil. Så min fråga till alla er som läser detta är. Vart hittar man sakerna för att få sin båt tuffast i hamn??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolt, kan tänka mig många UFO rapporter när man monterat en blå ljus slinga runt relingen på båten, och man färdas i 30 knop över fjärden.. Heehhe.. Men ärligt talat, är inte detta man just vill slippa när man är på sjön? Men vill uppleva vattnet, dofterna lugnet i viken... Om någon kommer med värsta Hip Hop dunket så lär nog en viss lynch stämmning infinna sig! :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jo kan hända. Men vi alla har väl olycka tankar o åsikter om vad man vill få ut av en båt tur. i min ålder är det väl kanske itne lugnet o fåglelkvittret som är det viktiga =P. Höghastighet, snyggbåt och många blickar står högre på listan. Men vattnet är ju till för alla så jag håller med om att om man kommer med en baslåda och lägger till i en hamn med en massa folk som INTE vill höra en massa poppande från en måtorbåt så blir man nog inte speciellt populär. Men för att återgå till det ursprungliga inlägget. Med stylingen menade jag itne ENBART en massa disco ljus o högmusik. finns mycket som kan piffas till inutibåten. men det är både svårt o krångligt att veta vart man vänder sig om man inte bugger sina delar själv. har du/ni något förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boobo, Vad har du för båt? Du kan alltid uppgradera dig lite. Köpa en spetsig sportbåt eller nåt i den stilen. Höj upp motorn eller vinkla ut den. Kan de sportigaste ut. Tona rutorna om du har några. Dekaltrimma lite. Skaffa bra ljud i båten. SMå detaljer kan göra mycket! För du kan ju inte dra på ett par feta fäljar direkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan lägga in en bild på min förra båt som var lite hottad. En smuggler 18. Hemmabyggt fördäck för tävlingsbruk. Men dom som skulle tävla med den (ägaren innan) gjorde den för tung för tävling så det blev istället en stabil sportbåt!

post-2902-1394234268,0689_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anton Helmers, Haha :lol: ! Nä nå fälgar kan man ju itne sätta dit, o inte kan man sänka den ett par centimeter heller ;-) . Jag har en Ryds Camping (famlije båt). Det jag har lite planer på att göra är väl att sätta in ljusslang inuti båten på så sätt så att ljusslangen inte syns men att väggarna lyses upp. Sen så är det ju ljudet såklart. har sett att det finns sånna här speciella marinhögtalare, men är det ett måste om båten är halvtäckt och man ska ha högtalarna under den delan som ÄR täckt? Hur gör man men strömförsörjning sen. går man på det ordinari 12 bateriet eller sätter man dit en fet ondensator eller tar man helt enkelt ett nytt bateri som får driva ljudet i båten? har du några ideer? En fråga ang, toning av rutor. Det finns ju sån här toningsplast som man fäster på rutorna. men utav egna erfarenheter så är det svårt att få till det utan att få luftbubblor mellan plast och ruta finns de nå knep eller alternativ för att undvika detta problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kul idé med ljus slang den skall jag anamma.. Jag har två batterier i min Ryds Hajen, en för motor, och en för allmän el. Man kan kanske ta kontakt med en Offset firma som kan ge idéer på hur man på ett snyggt sätt kan sätta stripe på sidan av båten utan för den delen förstöra intrycket. Sedan är ju instrumentpanelen cool om man bygger den väl, jag har ström kontakter med svag blå belysning i, samt bra belysning i de instrument som sitter monterade.. Ger en liten cockpit känsla om kvällarna när det skymmer.. Ett par snygga VHF antenner(Typ Comrod) kan ju ge ett lite raffigare utseende på båten. Men allt har ju sin gräns, för mycket blir ju inte heller bra. Ta ett foto av båten och kör båten i photoshop.. Testa olika stripes, antenner osv osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Talent_Youth, Jo gör det du ;). man tycker ju att de borde ju bli ltie fränt iaf. Vad tror är bäst o göra om man ska ha stero i båten oxå, ska man ha ett tredje batteri då eller kör man på samma som den allmäna elen? Offset firma..? aldrig hört talas om, hur gör jag för o komma i kontkakt med en sådan då? Det där med antenerna va ju en lite k ul idé. men är det enbart för utseendets skulle eller ska dom ha nån annan funktion. :P. kanske skulle kunna koppla in dom till steron så man får super motagning ;).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Camping är ganska svårt att styla så man får den sportig! Men man kan alltid hotta upp den lite iaf. Jag har vanliga MDS 6*9 högtalare under fören på min Vator 15 DL. Inga marinhögtalare. I ditt fall lär väl högtalarna vara inne i båten också, och då ser jag inte någon anledning att köpa marina högtalare, bara dyrt. Tona rutor vet jag inte hur man ska göra för de inte ska bli luftbubblor. Men man kan ju ta en fönsterskrapa eller nåt i den stilen som man trycker ut bubblorna med. Ljusslang kan va snygg i båten om man inte har för mycket. Kanske bara räcker med en blå lampa som gör ett snyggare sken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AntonHelmers, Det var det jag oxå tänkte, det är ju så gott som inomhus då lär det inte behövas nå special högtalare direkt. Men då kommer följdfråga på ditt förra inlägg. kör du högtalarna direkt på den förstärkare du har i steron eller har du slutsteg i båten? PÅ tal om blå lampa, eller lampor överhuvudtaget. vet du nån bra sida på internet (typ postorder företag) som säljer diverse båt tillbehör. någonting liknande Biltema fast för båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boobo, Jag driver bara på stereon. Kanske kör på ett steg i sommar. www.bataccenten.se www.seasea.nu Vet inte om man kan beställa ifrån dom men de har mycket prylar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Svensson

En ryds camping är väl inte den optimala båten om man vill den att se tuff och upphottad precis.... Dan Mobility www.danmobiltity.se eller nåt sånt har j uen massa sånt där ljustjafs till bilar så det borde väl funka till båtar oxå. Ska du köra mycket med stereo så råder jag dig till att skaffa åtminstone 1 batteri till, möjligtvis två om du ska ha slutsteg och grejer... Man vill ju inte bli strandsatt på kobbar och skär efter ett schysst grillparty bara för att man lyssnat på lite musik...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Låter inte speciellt cool

Glöm inte Wunderbaumen, de luddiga tärningarna samt den zebrarandiga raggarpälsen överallt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kenwood stereo och MDS högtalare i den.. Vanliga 6*9 och 2 stycken 6,5.. Funkar bra utan dyra marinhögtalare.. Har även Ljussliga dragen dold som du sa och det ger fint ljus om kvällarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jimmy_Lars, Men du ;-), det låter ju precis som det jag ska fixa. måste bara passa på o fråga hur du gjort med batteriet eller batterierna. kör du med ett eller två? Hur länge räcker batterierna om du har båten stillastående och spelar musik på en lagom nivå. det lär ju dra lite grann.. :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fiskarn

kul att läsa inläggen på detta tema men lite galet blir det nog. ljusslangen ska ju synas å då e de kvällskörning de handlar om. att ha hela båten upplyst e ju inte lämpligt av många anledningar. andra båtar vet ju knappast vad de möter och själv blir man bländad. men visst, ´styling av båt låter kul, finns nog hur mycket som helst att göra men ljusslingor tror jag inte blir bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som inte får missas, tycker jag, är förarplatsen. Instrumentbrädan kan ju kopletteras med extra mätare där tavlan på mätaren kan göras i photoshop så att båtens logga läggs in tex. Även själva panelen kan ju kläs med konstläder eller varför inte en polerad eller mattborstad aluminiumplåt. Ratten får heller inte glömmas. Och brytarna går att arrangera på tuffare sätt också. Det finns mycket att göra där tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

#Sahlin Håller med till fullo, jag har koncentrerat mig mest till instrumentpanelen... Tankmätare, varvräknare, trycklogg, värmemätare (motor, man har lärt sig av sina misstag), timmätare, kompass och slutligen lite olika vipströmbrytare med blått ljus i bakgrunden. Ser onekligen maxat ut i nattkörning. //TY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jimmy, Har du CD? Driver du med slutsteg? Jag vill ha CD men hackar det mycket när man kör? Tänkte koppla in Mp3-spelare i AUX ingången. SÅ kan de hoppa hur mycket som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla, Ser att det är fler o fler som skriver. Men frågan gäller alla. Ni som kör med extra batteri för att driva allt lull lull som itne tillhör båten orginal, har ni kopplat batteriet så att det laddas utav generatorn i motorn medans man kör eller? Och om ni har gjort det så är ju BÅDA betterierna kopplade till generaton vilket innebär att dom är prallellkopplade och i så fall så är det ju itne bara det Extra bateriet som driver lull lullet utan båda. Hmm, blev lite krångligt de där. men ni förstår väl förmodligen vad jag menar. :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade CD i min gamla båt men det var totalt värdelöst när man körde i lite sjö. Jag har fixat en bandare till nuvarande båten och tänkte precis som du koppla in en mp3-spelare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fiskarn

Bobo... Jag håller precis på att byta hela elsystemet i min båt, varenda kabel byts ut till ny fräsch kabel, allt rätt dimensionerat. Har köpt SKyllermarks reläsats nr 1 för ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. När man har motorn igång laddar generatorn bägge batterierna. När man stängt av motorn går lullullet endast på förbrukningsbatteriet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Viktor

Boobo, Jag gjorde corvette-ränder med halkskyddstejpen. Räcker för mig. Angående högtalare så är de flesta membran gjorda av papper. Monterar man dessa utomhus får man räkna med att de sakta löses upp av fukt. Har du inte superhöga krav på djup-bas och kristalldiskant så har kjell&co sk. utomhushögtalare med plastmembran för ett par hundra. De borde hålla mycket längre.

post-0-1394234273,1295_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Var får man tag i en sån reläsats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Haddock

På Hjertmans tex... www.hjertmans.se , gå til elavdelningen och sen kopplingssatser skyllermarks så finns den där, kostar ca 1100 bagis...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AP

Bobo Vad det gäller styling av båt är nog min Örnvik 510 HT från -74 ett hopplöst fall, men för trivselfaktorns skull satte jag in en ljusslang från Hjertmans dolt bakom en list i förpiken - kan rekommenderas. Om jag nu hade en mer lättstylad båt skulle jag lätt satsa på svarta tampar och svarta fendrar.. då är man ju iallafall kung i hamnen (ifall man inte har så mycket motor att åka med)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gör som jag gjorde måla eldflammor på sidorna och ha neonljus längs listerna och en tuta som tutar melodier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henke

Svarta tampar och fendrar måste jag skaffa. Det hade vi ombord på HMS Visby minsann, dock i lite grov dimension för fritidsbåten. Var köper man svart tamp och fendrar av sjysst kvalisort tro? Jag tänker montera ett par 6,5 bilhögtalare i båten (JBL kitsystem m. lösa diskanter). Men man kanske skulle välja flashigare element från BRL eller MDS istället med aluminium eller plastkonor och butylgummi runt konerna osv. Visserligen kommer högtalarna sitta skyddat men det är en öppen båt, dock med helkapell då den ligger i hamn. Återstår att se vad det blir. Förmodligen blir det ett lagom kraftigt slutsteg, och ett sådant 6,5 kitsystem av något slag monterat på skyddad plats (ej väderutsatt och ej utsatt för direkt fukt eller solljus).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Oscar

Jag har en annan teori över hur man löser batteri systemet om man har ett dunkande UFO till båt. I vår Bayliner Trophy sitter en batteriväljare där du kan välja mellan batteri 1, batteri 2 eller BOTH. Alltså.. när man ligger med motorn avstängd väljer man ett av batterierna. Råkar man få slut på ström så växlar du bara över till det andra batteriet, startas motorn och sen swichar du över till BOTH igen för att ladda det tomma. Vet inte om en sås swich är dyrare än reläet som funnits som förslag. Men de e så det funkar i våran båt iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...