Myggbetet 2 Postad 16 Juni , 2004 Till Fiskarn som tyckte de verkade olämpligt med ljusslinga så vill jag förklara att ljusslingan är dragen inne i båten så den syns ej utifrån Men den ger fin fint lys inne i båten.. Har CD i min båt och det fungerar hyfsat.. En Selco är jue inte världens bästa båt på att skära vågor heller så det är klart att det kan hacka till ibland om man ligger på för mycket i hög sjö.. men då kan man knappa av den elle rockså kör man lite lugnare helt enkelt. Har inget steg eller så i båten så det går att lyssna länge länge utan att ladda.. men för säkerhets skull så kör jag på 2 batterier.. MVH/Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rautheon Postad 19 Juni , 2004 När man tonar rutorna ska rutorna va rena och så ska man ha vatten mellan toningen och rutan. funkar bättre med lite såpa i vattnet. Du kan ju skaffa lite fina knapar och rep och så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn 0 Postad 20 Juni , 2004 Ja då är det ju en annan femma om ljusslingan e inne i båten.. de var nån som skrev nåt om batteriseparatorer... hur laddas batterierna? Måste man växla till both läge då? Fördelen men skiljerelä är dels att det sköter sig själv, stängs motorn av går det automatiskt över till batt nr 2. när motorn ska startas e där 2 batt som ser till att motorn alltid går igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wolf Postad 25 Juni , 2004 Det fungerar inte speciellt bra att tona plexiglas eller macrolon med solfilm (när det blir varmt av solen bildas det bubblor) det är bättre att byta till tonat macrolon (reptåligare än plexi). Var i Sverige bor du Boobo? Jag har rökfärgade macrolon skivor över sen jag började bygga om min båt mått ca 180x5x60 & 70. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henke Postad 26 Juni , 2004 Är det ett sånt här skiljrelä som alla talar om? http://www.byggplast-batprylar.se/webshop_seasea/product_info.asp?artikelNr=5562 Hur fungerar det i praktiken om man har en generator som ger låg laddning (10A). Kommer generatorn försöka kämpa med att ladda upp båda batterierna samtidigt? 10A räcker ju i princip bara till för underhållsladdning av 2 batterier samtidigt. Det kanske vore bättre med en manuell batteri-switch i så fall. Då kan man ju ställa switchen till startbatteriet vid start och sedan låta det laddas under gång. Därefter slår man över till det lite större förbrukningsbatteriet som då tar all laddning. Jag förmodar att all utrustning ansluts till switchen så att all elektronik är tillgänglig oavsett vilket batteri som är anslutet? Var köper man en sådan switch tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik W Postad 29 Juni , 2004 Gällande 2 batterier så har jag löst problemet så enkelt som att jag har 1 vanlig huvudströmbrytare som är köpt på biltema för några tior. Batteri 1 är parralell kopplat med batteri 2(underhållsbatteri), på kabeln mellan batterierna sitter strömbrytaren. Stereo sitter kopplat på batteri 2 så för att inte dra slut på startbatteriet så slås strömbrytaren ifrån, slå till strömbrytaren när båten är igån så laddas båda. Behöver inte vara värre.. Som sagt så är ett relä mycket smidigt eftersom allt sköts automatiskt men hur jobbigt är det att slå ifrån en brytare ? Har också en bra länk till en sida med massor med dekaler till bilar som man kan sno lite idéer till sin båt. Jag har planer på att fixa till något häftigt.. Återkommer med länken, hade den inte i mina favoriter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 29 Juni , 2004 länken med snygga dekaler att sno idéer från: http://www.aufkleberdealer.de/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bulan Postad 16 Augusti , 2004 Jag funderar på att piffa upp min båt med något neonrör inne och lite nytt ljud. Någon som kan komma med tips om vart man för tag på i neonrör för en mindre slant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Lönn Postad 16 Augusti , 2004 Testa ljudia.se dom har billiga neonljus.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst det ni =) Postad 20 September , 2004 för att återgå till vad Boobo skrev, som skrev en fråga här men som egentligen inte fått något bra svar alls så kommer jag med ett bra svar. för den som är bra på tyska så finns en mycket bra sida med massor av styling till båten. dom har väldigt mycket. www.boatstyling.de mvh båtfantasten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 September , 2004 De flesta datorrelaterade butiker på nätet har neonljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Thure Postad 4 Oktober , 2004 Hehe. Varför ska man håll på att styla sin båt med en massa krimskrams. Däremot kan man ju stoppa i en bra stereoanläggning. Jag Importerade min Sea Ray 268 från Staterna i sommras. Dom galningarna som hade båten innan hade stoppat i dubbla slutsteg och en baslåda i sittbrunnen eller cockpit som det heter på USA'ska. Sånt jävla liv så jag råkade spela ut alla människor ur båten senast vi var på festival med den. Sen kan man diskutera vad styling är oxå. Jag håller för närvarande på att bygga en targa till båten, det är ju styling men jag ser mer det som att jag lyfter värdet på båten och får en mer enhetlig form. Och trimma skiten ur motorn som man gör på bilar behöver jag inte heller. Har en Mercruiser 450 (7,4L) -98. Men nya högtalare blir det iaf till våren. Dom gamla rostar i fästerna. Sen har jag spelat sönder dom oxå =) Och lite tanke har jag på att köpa sådana kompressorhorn som dom säljer på http://www.danmobility.se/product.asp?c=313821151&n=790414942&pn=790539541 och sätta dom på targa =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Göran-seglaren Postad 25 Oktober , 2004 Om man vill ha stylingtips så rekomenderar jag att titta på powerboat-sidor på nätet. Kolla gärna på hur Cigarett-båtar och liknande är lackade. Något som inte kommit till Sverige ännu ( utom i några enstaka fall). Fler sådana färgklickar på sjön skulle pigga upp :-D ! Angående ljusslingor och liknande :-| , så finns det bestämmelser om hur båten skall se ut UTVÄNDIGT, då den framförs i mörker. Sjöpolisen är bestämda på denna punkt! Kolla det :shock: ! Annars...visst...värför skall bara bilar hottas ? Däremot hoppas jag att bröl-brak och allt för starka båtstereos INTE kommer att förstöra sommarnätterna framöver. Om båtlivet, med allt vad denna frihet innebär, skall bevaras så är hänsyn ett HEDERSBEGREPP ! Men insändarna här verkar ju både sansade och vettiga. Gärna Rock´nRoll, men vid rätt tidpunkt. PS. Firmor som trycker dekaler och texter (se telefonkatalogen) kan även ta fram överraskande häftiga färgmönster och liknande att sätta på skrovsidorna. Nackdelen är att man måste vara oerhört noggrann, så att ytan är ren innan man fäster dekalen. Annars spolas den lätt bort :x-mas: LYCKA TILL :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 19 Februari , 2006 Skulle vara kul o ses om någon har kommit på något nytt under året? Att Stylingtrenden växer är ju uppenbart i halland iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jack_sparrow 0 Postad 20 Februari , 2006 Om du vill att din båt ska se ut som fast and furious bilarna så gå in på denna länk...dom säljer sånt...http://www.dekaltrim.nu/ Finns hurmcket som helst där...och finns detinte så fixar dom efter dina önskemål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 20 Februari , 2006 ang, antenner o FM-radio så kräver en vanlig bilradioantenn ett jordplan. Detta utgörs i vanliga fall av plåten, när båten e av glasfiber så funkar det bättre om man lägger antennen horisontellt. För övrigt så ja en sportbåt i Fredrikstad ifjol hela skrovet täckt av silverfolie,, båten såg ut som ett torskblänke på två ton. Vansinningt fräckt men säkert inte billigt,, skulle annars va häftigt me en kromad segelbåt från sextiotalet,,, nja men ja kan ju hänga tärningar i bommen mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spunk_totte 1 Postad 20 Februari , 2006 Tona rutor var uppe på tapeten, och frågan var hur man gör det bra. Vad som behövs: Toningsfilm, blomspruta, gummiskrapa, rakbladskniv, t-röd, vatten, såpa. Blanda vatten, såpa och lite t-röd och häll blandningen i en blomsterspruta. Lägg filmen på utsidan rutan och skär ut noggrant, sära sedan på skyddsplasten och klister ytan (bra tips kan vara att använda 2 tejpbitar som du drar åt olika håll för att sära på lagrerna) spruta på massor av blandningen, spruta sedan på insidan rutan och lägg på filmen med klistersidan innåt, vrid/dra/putt filmen tills dess att den ligger i rätt läge, börja sedan ifrån mitten med gummiskrapan och arbeta utåt var så noga som du bara kan, när du är nöjd skär bort spill och lämna det en bra stund, tack vare att du har t-röd i blandningen kommer överblivet vatten dunsta. Blir det trots allt några bubblor kan du göra ett litet hål i dem med en nål eller rakblad och pressa ut vattnet den vägen! Hoppas detta hjälpte lite. Angående dekor & stripes. Sök på skyltmakare så hittar du nog vad du söker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 28 Februari , 2006 Jag har också funderat på att byta ut min stereo i båten, just nu sitter det en Cd/Mp3 spelare i med Pioneer högtalare i. 2 st 4 bak och 2 st 6,5 fram. Kollat på Brl på deras Sony och funderar på att komplettera med ett 30A slutsteg på 4*100w och en baslåda(2*10). Men som dom andra undrar, kommer jag behöva mer än ett batteri? Som det är nu har jag ett 75 Ah batteri. Jag har bara en lanterna och motor som tar ström utöver stereon, kanske borde räcka med en kondensator ist? Har kanske fel? // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 17 Mars , 2006 en kondensator hjälper enbart vid stora strömslukande basljud, tex om man har ett fett slutsteg och en fet baslåda. Vid en normal bilstereo hjälper denna knappast. Vill du kunna köra en stereo länge, krävs mycket batteri, eventuellt ett extra förbrukningsbatteri och mycket laddning mellan Stereo racen, man kanske kan byta ut generatorn i motorn, detta vet jag dock lite om på just båtmotorer, men på bilar går ju dessa byta ut mot fetare. OBS att dessa fetare generatorer tar en del hk i anspråk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WarBird 0 Postad 15 Augusti , 2006 Jag och min bror har Stylat vår båt lite satte in högtalare o så men sen läste jag också att nån hade funderat på att sätta in ljus slinga o då kom jag på att jag hade en liggandes som jag kan sätta in tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ms__ 0 Postad 15 Augusti , 2006 det här är ett roligt ämne! i min förra båt hade jag sterio slutsteg och baslåda! tycker det är helskoj med bra ljud och saker utöver orginalgrejerna i båten. till min nya bayliner har jag ljust köpt 2 st 12 basar som ska in 2 st blislutsteg med 2st 6*9or som diskant. hoppas på på att det kommer låta fint=) får nog ha 3 batterier skulle jag tro! här är en bild på min ockelbo som jag hade förra sommaren som jag renoverade och gjorde lite roliga grejer med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnGustafsson 0 Postad 15 Augusti , 2006 Sicket ämne, helkul att läsa!!! Det känns ju onekligen som att det finns en marknad för detta. Sen att jag med flera småler lite åt både stylade bilar och båtar är en annan sak, jag har haft fel förr Ge järnet med både ljusslingor och dekaler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Augusti , 2006 Vadå tona rutor, bort med dem lämnas in till glasmästaren skär ut nya laminat med valfri färg, vanligt laminatglass är billigare än vad man tror sen slipper man plastskräpet som ändå bubblar och repas. Tur man slipper stajla för att väcka uppmärksammhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frojden 0 Postad 21 Juli , 2008 Jag har 2 Global batterier på 75 ah och det räcker gott till 1 aktiv subwoofer, 2 st 6x9, 2 6,25 och en pioneerstereo. kör ett skiljerelä så kan du ladda båda batterierna med hjälp av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser