Kenneth_S 136 Postad 16 April , 2008 Jag planerar att ge båten en epoxibehandling... jag har läst lite om hur man går tillväga. Jag har ännu inte drabbats av osmos eller liknande, jag tänkte mer i prevenivt syfte. Det verkar ju enkelt, med t ex att slipa ner och sätta igång med påstrykningarna... men Ni som har erfarenhet av det: Är det lika enkelt som jag beskrivit, eller vad skall man tänka på? Jo, att inte slipa ner till glasfibern förstår jag ju, men finns det något ytterst väsentligt att tänka på utöver det? Sandblästra istället för att slipa? Är sandblästring något endast för experter på området, eller kan jag som lekman ge mig på det, vad anser ni? Om nu sandblästring är att föredra: något att tänka på där? Ja, en del frågor är det ju... om det inte är så lätt som det verkar: vad brukar det gå lös på om man lämnar bort jobbet till nåon auktoriserad på området? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 16 April , 2008 Hej Jag blästrade min båt, jag provade inte själv utan lejde bort det till ett proffs, han berättade att man skall köra med lite lägre tryck för att inte komma för djupt. Jag betalade 3-4 tusen för blästringen av min Storö IV. Jag rekommendera blästring eftersom det tog två timmar, blev super rent, klart att måla bara, plus att alla eventuella lagningar och dolda skador kommer fram bra så man kan se hur konditionen är i botten på pärlan. Efter detta målade jag på VC-Tar 2 och detta var bara all måla på, blanda i mindre volymer eftersom det härdar i burken annars, och efter ett par dagar lade jag på bottenfärg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 16 April , 2008 Man tackar och bugar för svaret... då blir det nog som så att jag gör på samma vis. Kommer lite billigare undan då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Oktober , 2008 Hur bidde det? blev det nån blästring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 22 Oktober , 2008 Då kanske det skulle gå bra att våtblästra,finns ju som tillbehor till ett flertal 1-fas högtryckstvättar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 23 Oktober , 2008 Om man börjar med att förklara varför man gör en epoxy behandling så är det kort och konkret för att hålla ute vatten från att tränga in i skrovet, plasten alltså gelcoten och glasfiberplasten är således inte vatten avstötande utan suger åt sig en mindre mängd vatten. Därav man har vatten i kölsvinet om det inte har läckt in av någon skada eller ovanifrån av regnvatten etc... Vattnet som tränger in är så pass lite så det inte gör någon skada kortsiktigt, men på lång sikt kan det leda till t.ex böldpest. Själv skulle jag ändast lakt epoxi på en ny båt eller låtit den torka ut i plasten ett par månader, fukten kan du mäta med en fuktmätare man kan låna eller köpa för runt tusingen. Själv har jag gjort runt 60 epoxybehandlingar för Sydmarin i Helsingborg och runt 10- 15 privat, och jag ska säga dig det är ett riktigt skitjobb, jag föredrar att slipa med 60-80 papper på en vanlig rundslip, gärna med relativt mjuk sliptrissa för att inte råka vinkla slipen och göra eventuella bulor i gelcoaten, för då får man bara massa extrajobb med spackling för att gämna ut det. Har man massa gammal bottenfärg kvar och vill torka ur botten för en epoxybehandling bör man ta bort denna färg eftersom färgen innehåller säkerligen vatten den med och förlänger torkningstiden av skrovet. Själv brukar jag använda en vinkelslip med 20 papper till detta och drar av det, går fort och är ganska lätt genfört med andra metoder såsom skrapande etc. Ett annat knep är att kleta på rikligt med färgborttagningsmedel och täcka det med plast så det inte torkar och låta det sitta till dagen efter (minst 10 timmar) Sedan tar man bara högtryckstvätt och blåser av färgen, eventuella rester slipas eller skrapas bort. om du har fler frågar angående epoxybehandling eller annat kan du skriva till min mail på halle_simon@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser