Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Dragetnr1

blöt trä och tättning

Rekommendera Poster

Tjenare, har hittat ett litet problem nu innan sjösättningen,när jag höll på och finlirade med dett sista såg jag att den förra ägaren, när han fäst ekolodet på styrpulpeten, inte siliconat skruvhålen vilket resulterat i att två av skruvhålen var våta inuti. Har borrat igenom hålet helt, för att få luften å cirkulera genom, nu då till fråga 1. kan jag tätta hålen ovan ifrån ingen tättning i hålen, å sätta tillbaks ekolodet utan att de händer nått? har ju som sagt borrat hål rätt igenom. så de blir ju luft underifrån.

Och sen till Fråga 2. Förre ägaren har även borrat ett hål in till batteriutrymmet för att kunna förse länspumpen med ström. Hålet i sin tur blev ju även en dränering eftersom det inte tätades, och det har ju runnit vatten där, men träet verkar torrt, så man kan kanske sätta glasfiber,eller nåt liknande på kanterna så träet skyddas??? eller silicona fast ett rör i hålet från insidan,så att om träet skulle vara blöt får en chans att torka??

Och nu till den sista frågan. har sökt lite men inte blivit riktigt klok på hur jag ska göra, har hittat en minimal reva/hål ovanför vattenlinjen kanske 2*2mm max,de ser ut som att det yttersta skiktet har försvunnit och man är inne i glasfibern. vad kan man göra åt detta??? är ju inte direct ett stort hål.

Tacksam för tips och ideér

 

MVH/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Var har du dessa hålen du har borrat igenom. är de utsatta för vatten skall de tätas men det måste vara torrt först. Använd sikaflex  inte silicon.

Glasfiber på trä är inget skydd, är det plywood eller? trä skall oljas alt. målas eller fernissas för att skyddas.

Revan du har upptäckt är förmodligen en luftbubbla i gelcoaten. Gör rent med aceton och laga med gelcoatspackel, finns i olika färgnyanser.

 

MVH Andreas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hålen sitter på pulpeten, så dom är ju rätt så utsatta för vatten när de regnar,  Har annvänt detta här för att tätta alla nya hål  jag gjort,

http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Marin & Teknik.pdf

 

även till fartgivaren, vet du om där är nån skillnad på detta och sikaflex?? 

Ja plywood måste det ju vara, sitter ingjutet i båten.

De ska jag göra=)

Mvh/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Den tätningsmassan kan du använda, vet inte vad det är för skillnad men den verkar vara jättebra.

Svårt att rekommendera vad du bör göra åt plywooden. Jag kan tänka mig att det räcker med färg när träet är torrt. Inplastat trä kan vara lurigt om det blir blött.

 

Lycka till

MVH Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA de e lite knivigt hehe. Får fösöka torka ut den på nåt sätt massa luft=), och sen spakla i hålen. Tack för svaren=)

Mvh/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...