Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
2HOT4U

Trailer till en 5.10 båt 650kg inkl motor

Rekommendera Poster

polaren ska köpa trailer

båten är 5.10m lång och väger 650kg inkl motor

bilen får dra 750kg obromsad

funkar det med TK trailer BT750 tror ni?

eller är 80kg övervikt jätte mkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, rent gissningsvis tycker man väl det borde hålla om man tar det lite lugnt, men vad händer försäkringsmässigt OM det brakar? Sen väger ju den där vattenskvätten man inte orkade ösa ur, bensin, åror och alla andra prylar man har med sig en hel del också. Vidare blir väl totalvikten släp och båt i vilket fall högre än vad bilen får dra, så då får man vackert hålla 30 om man ska vara laglig..

Känns som man vill mana till lite försiktighet här, men nån annan kanske har andra åsikter Glad??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bara skall köra typ från vinterförvaring till sjösättningsrampen (och det inte är nån längre sträcka) så är det nog OK. Skall man traila runt lite här och där så skulle jag hålla mig innanför viktgränsen.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 15 april 2008 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade funderingar på att typa om mitt vanliga 1000kg bromsade släp till ett 750kg EU-släp pga, def axel. Tom, släpvagnstillverkaren avrådde mej att byta till en EU axel då han menade att dom tålde ingen som helst överlast..

Man är ju van vid att köra släpar med rejält lass över järnvägar och allt möjligt. Men enl, honom så är det inte alls lika tilltagen hållfastighet på en EU-axel...

Han sa att kunder hade kommit in och försökt få ut på garanti kroknande axlar.. Inte bra. Jag valde att byta till en ny 1000 axel..

Är ju inte kul om ni knäcker den vid en järnvägsövergång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

båtens vikt som står där är inte det inkl fulltank?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...