Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Chippen3

Ryds 478 GT, bra båt ?

Rekommendera Poster

Skall precis köpa en mindre styrpulpet för att utnyttja för ytflykter på Vänern. Jag har tittat lite närmare på en Ryds 478 GT från 2004 med en 50 hk Mercury 2-taktare. Priset inkl Garmin GPS och vagn för 80 000 kr. Är det en bra båt och motor eller finns det bättre ? Min budget är 100 000 kronor. Båtplatsen tillåter båtar på max 2,2 mete bredd och 5,20 längd.Vad skall jag välja ?  Hur mycket mer bensin förbrukar en 2 taktare än en 4 taktare ? Många frågor, men är man nybörjare så är man. Tacksam för er hjälp !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska försöka hitta ett ex med en 4-t istället. Visst är förbrukningen lägre, men den största vinsten är ljudnivå, vibrationer etc. En granne har en 478GT med 50hk 4-t. de är jättenöjda med sin. Tror nypriset för ett par år sedan var typ110k. så detborde gå att få en beggad för 100k. Efter att ha åkt ngra ggr i båten tycker jag att den går bra. dock lite lågafribord och ont om stuvfack. Om du vill ha alternativ så titta på  t ex Yamarin 46, 4730 mfl. Spec 4730 går attfå för 100k eftersom denhar funnits rätt länge. Jag har själv haft en och skulle lätt välja en sådan ist för Ryds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hade en Ryds 478 innan med en 60hk 4-takt. Det är en helt ok båt så länge du bara ska ha den till utflykter. Tänker du använda den till vattensporter räcker det inte med en 50 utan då behöver du gå upp till 60hk vilket är max på den båten. Jag hade helt klart valt en 4-takt. Många handlare har haft erbjudande på Ryds 478 med 50hk 4-takt under de senaste åren så det borde finnas en hel del begagnade på marknaden. Du har igen de pengar du lägger extra på en 4-takt i andrahandsvärde och att den drar mindre bensin. Sen har du ju ljudnivån med, betydligt trevligare med en 4-takt. Däremot om du ska ge dig ut i lite sjö eller kommer vara många i båten med lite packning då skulle jag titta på en annan båt. Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan hitta en hel del diskussioner av valet mellan Ryds 478 och Ryds 510 (samma planering men en storlek större) om du söker med t ex 478 som sökord på detta forum:

http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=478&forum=0

Jag har en 478 med 4-takt och håller med om att det är skönt med lägre ljudnivå, en del 2-taktare är ganska olidliga i längden. På papperet är det kanske bara 5 decibel extra, enligt tester i båttidningar, men upplevelsen skiljer mer, tycker jag. Särskilt på låga varv. Ett tips är att prova en liknande båt med en 4-taktare hos någon båtfirma och be sedan att få åka en provtur med 2-taktaren.

Däremot är skillnaden i bensinförbrukning liten i pengar räknat, med bara 50 hk. Skillnaden i kostnad för service (dyrare för 4-takt, är mitt intryck) och försäkring (verkar som 4-taktare stjäls oftare) påverkar nog plånboken mer.

Håller också med om att antal personer i båten är viktigt. Ensam eller 2 personer i min Ryds 478 är helt OK även i lite högre sjö, men när vi är ute hela familjen och det är motvind över en fjärd så känns den alltför liten. Vänern är väl också till stor del helt utan skärgård, så mycket beror på hur modig du är i större vågor. Fast även en dubbelt så stor båt kan kännas liten om det blåser upp mot en läkust...

Priset på 80.000 verkar frestande lågt, på Blocket är det lägsta priset jag hittar på en 478 just nu 92.000 kr -- om alla delar är OK så gissar jag att du kan testa båten en sommar och är du missnöjd i höst så borde den gå att sälja för ungefär lika mycket nästa vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...