Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ENS-VGY

Båttvätt eller bottenfärg?

Rekommendera Poster

Jag föreslår att ni antingen begränsar er till Värmdö eller Stockholms skärgård som ni kanske tänkt er eller frågar om hamnens placering i stora drag, t.ex insjö, Haparanda - Gävle, Gävle-Dalarö, Dalarö-Ölands S:a udde, Ölands s:a udde- Falsterbo, Falsterbo-Helsingborg, Helsingborg-Vinga, Vinga-Strömstad.

 

I de olika områdena råder eventuellt lite olika beväxning vilket kanske kan framgå när ni får svar på enkäten.

 

Det är inte lätt att veta hur det växer innan man provat en färg och kanske man då målar på ett för kraftigt alternativ vilket då när färgen funkar så bra blir en standard för den båtägaren.

 

Enkäten kan då också få en miljöbefrämjande effekt beroende på färgval.

 

Det gäller att smyga sig neråt i giftklasser (västkusten) och hitta en färg som på gränsen klarar båtbotten från beväxning. (Båttvätt fungerar väl inte så bra på västkusten).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte båttvätt fungera på västkusten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant projekt!

Ett lite tips:kontakta Göta Kanalbolaget och be om en uppgift på den ganska livliga frakttrafik som sker i spec Trollhättekanal av ryska och polska båtar upp i Vänern. De övriga europiska fritidsbåtarnas frekvens i kanalen är också intressant. Tror knappast att dessa båtar använder bottenfärger avsedda för sötvatten, ja t o m för dricksvatten. (Vättern). Kryssarklubben har f ö deklarerat sin uppfattning att hellre använda en kopparbaserad än tennbaserad bottenfärg.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, kryssarklubben har tagit ståndpunkten att en hård färg med koppar är det bästa alternativet idag, jämfört för de fysikaliskt verkande miljövänliga bottenfärger som man i realiteten har ganska dålig koll på hur de faktiskt fungerar och vilka effekter de har på miljön. http://www.sxk.se/koppar/

 

Färger som innehåller organiska tennföreningar är inte något alternativ för någon eftersom de har dokumenterad och oomtvistad effekt på miljön, är förbjudna på fritidsbåtar sedan flera år och även på handelsfartyg sedan en tid tillbaka. Det förbudet håller dessutom på att ratificeras världen över.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det vore bra om ni i era fortsatta studier ville skilja på farlig botten färg och sådan som är ofarlig. Tennfärg är farlig eftersom tenn tas upp av växter och djur. Den färgen är förbjuden i Sverige sedan flera år. Kopparfärg däremot är helt ofarlig. Den koppar som kommer ut i vattnet tas inte upp av vare sig växter eller djur. Det finns inga som helst bevis för att kopparen skulle skada. Det är därför som vi utan risk kan ha koppar i våra vattenledningar

Vad gäller s k giftfria färger är det ännu för tidigt att säga vilka effekter de kan ha på omgivningen.

Låt er inte luras, tänk själva

säger Torsten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Fundera lite på vad jag skulle vilja lyfta fram i frågan om bottenfärg:
Den TOTALA miljöpåverkan och inte bara de ingående komponenterna
i färgen.
1. Jag använder en effektiv bottenfärg och kan ligga i vattnet hela året
(västkusten har inte speciellt stora problem med isen) och behöver
inte ta upp båten mer än vart annat eller vart tredje år för
komplettering av färgen. Skadliga utsläpp sprids över en längre tid.
2. Jag använder en mild bottenfärg som inte är effektiv, då kommer
det intressanta: Lyft av båten, extra körningar till och från hamnen
körning av kranbil, körningar till hamnen för att tvätta och förbereda
bottnen för målning körning (bil) till butiken för att köpa färg, ett antal
körningar till hamnen för att applicera färgen. Lyfta i båten, körning av
kranbil, körning till hamnen för att medverka. Det går även åt energi
att tillverka färgen, transporter av färg till butikerna genererar
avgasutsläpp vilka blir större ju mer och oftare färg ska levereras.
Jag anser att all denna miljöpåverkan i form av externa utsläpp av
i det här fallet ganska mycket avgaser från fordon och belastning på
vägnätet, utsläpp av partiklar från däck och asfalt ska läggas till på
de så kallade miljöriktiga bottenfärgernas minuskonto. Det finns,
om vi tänker efter ännu mer i periferin som påverkar miljön i
detta resonemanget

Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppar är inte farligt för däggdjur, nej. Däremot tas det upp av det mesta andra marina livet. Koppar är ett miljögift, inte liga giftigt som tenn, men likväl giftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...