Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
r-bert

hur får man bort klistret

Rekommendera Poster

vet nån hur får man bort klistret efter  stripes på båten mvh robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värm med hårtork > pilla bort dekalen. Använd bensin för att få bort eventuella klisterrester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Företaget Rand har en spray som heter SVÄCK den tar bort det mesta (ackta lackade ytor)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema Label-Off. En citronsyrabaserad spray som på några sekunder löser upp lim och klisterrester. Lycka till!

Senast ändrad av christoferivarsson | 15 april 2008 | 15:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T-röd brukar jag ta på klisterrester...

/ Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton fungerar också... Billigt liter pris...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klisterresterna verkar det finnas flera olika lösningsmedel som tar bort effektivt. Aceton låter i mina öron dock som i starkaste laget. Borde inte aceton även lösa upp gelcoaten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemins gyllene regel funkar bra här. Lika löser lika. Klister och lim är ofta oljebaserat och då behövs oljebaserad rengöring (bensin funkar bra som andra skrev) Aceton löser inte klistret helt, utan klibbar igen när det dunstar och klistret blir kvar...

Tog precis bort massa klisterdekaler på båten själv, och aceton funkade inte.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick rekommendationen av en firma som monterar foliefilm på b.la. alla taxi stockholm bilar att ta bort klistret från mina stripes med Aceton. Det funkade kanon, hela friborden på 10min, och då var det mycket klister kvar...

Men det è klart, man måst ju gnugga lite så är man allt för klen kanske det inte är att rekommendera :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat åtskilliga produkter och tro mig, LABEL-Off funkar. 3M har en motsvarande grej jag brukade köra innan jag hittade biltemas, bara de att den kostade 300spänn burken. Jag har använt den på superkänslig monofilm till vindsurfingsegel utan problem, den är väldigt svag och påverkar aldrig underlaget i övrigt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det mesta går bort med kemiskt ren bensin (finns oftast i dagligvaruhandeln) MEN använd bomull. Behövs det starkare medel då är det i tur och ordning Thinner sedan Aceton. Aceton är oerhört flyktigt och här är ett måste att använda bomull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är båten av gelcoat går det jätte med aceton skadar inte gelcoat eller topcoat du kan även använda aceton till att ta bort skitränder som inte båtschampoot tar väck AKTA dekalerna du vill ha kvar bara samt bottenfärg, t röd funkar med, ibland lacknafta om inte aceton tar bort det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...