Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
feb2

Vilket tändstift till Volvo Penta 20hk utombordare?

Rekommendera Poster

Tänkte byta tändstift på min Volvo Penta 20hk, (200).

Men vilket stift ska jag ha? Det står w22FS-U på det gamla..



Senast ändrad av feb2 | 15 april 2008 | 08:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt för din Google-lektion. Jag provade faktiskt att söka, men vart inte så mkt klokare. Men sen brukar jag ju mest söka efter porr på Goggle och inte tändstift.
Den lokala båthandlaren plockade fram ett liknande stift.

Nu startat motorn, dock svårstartad. Sen går den fint på tomgång men dör så fort jag lägger i en växel..

Någon som har en aning om vad det kan vara? (Jag har sökt på Google men blev inte klokare)

Här i Växjötrakten är handlarna inte så pigga på att serva Volvo Penta utombordare längre pga att det finns få reservdelar kvar. Så tips på bra serviceverkstäder som servar Penta i södra Sverige tas tacksamt emot också.

Tack på förhand.

Senast ändrad av feb2 | 16 april 2008 | 08:14



Senast ändrad av feb2 | 16 april 2008 | 08:24



Senast ändrad av feb2 | 16 april 2008 | 08:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda som servar VP utombordare i södra Sverige är så vitt jag vet Emilssons Motor i Göteborg. Sen finns det Marinhallen i Eskilstuna och Bengt Ahls Marin i Tyresö. Rätt tändstift borde du kunna hitta i en rek.tabell från Bosch eller NGK, kolla så att du verkligen fått rätt sort av din marinhandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jag köpte en verkstadshandbok och ska göra rent förgasaren tänkte jag. Får se om det hjälper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min gamla motor var sådan att den dog när ja la i växeln en mercury 50hk, rengjorde förgasarna,bytte stift, o allt som hade med bensinen o göra membran etc,

inget hjälpte, tror de var fördelaren som var sönder, men hann aldrig laga den då den blev stulen, finns kanske ingen sån på din men nått med tändningen, typ tändplattan,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara något med bensinpumpen, efter att ha justerat tomgång och blandning hjälpligt, så när jag lägger i växel nu och ger gas så måste jag pumpa lite på blåsan då går den upp i varv fint.

Jag ska testa en annan tank, slang o blåsa också. Kan det vara backventilen på blåsan som gör att soppan rinner tillbaka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Volvo Pentas instruktionsbok skall det vara NGK BUHX stift i en 200 motor från 1975.

Så kallade platinastift, om jag inte minns benämningen fel. De har ingen särskild sidoelektrod, och är så gott som helt platta nertill.

Jag satte i såna stift och motorn gick alldeles perfekt.

 

(som kuriosa kan sägas att jag satte dessa relativt dyra stift i min Johnsson 30 hästare från 1990, men den gick inte alls bra med dem)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...