Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
BMoon

HUr mycket plast och väv går det åt?

Rekommendera Poster

Verkar äntligen ha letat sig upp lite värme på termometerskalan så jag äntligen kan komma igång med mina plastningsarbeten.

Ska plasta in balkar i skrovet samt durken. Är en 18 fots motorbåt.

Frågan är bara hur mycket plast och väv ska jag köpa på mig? Räcker några liter, 20 kg-hinken eller ska jag gå på stora fatet:)? Matta ska jag ta det i bitar eller en hel rulle? Blir ju billigare per kilo i lite större volymer men tänkte undvika att köpa på mig allt för för mycket som bara blir liggandes.

Någon balkrenoverare eller annan som har ett humm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag ingen erfarenhet av detta, men tror att du har större chans till ett bra svar om du lägger in lite mer info. Hur många balkar? Hur långa? Hur breda? Osv... Annars blir det ganska svårt att räkna åtgången. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjad plasta i början av 19070-talet på amatörnivå och har väl plastat något varje år sen dess. Men nån riktlinje hur mycket det går åt har jag inte. Jag är så lyckligt lottad att jag bor i Kungshamn på Västkustenoch jag brukar åka upp till nån av dom som säljer plast och köpa plast i en 5 litesdunk. När den är slut åker jag upp och köper en ny. Glafiber brukar ja köpa 5 - 10 löpmeter och som med plasten - när den är slut får jag köpa mer.

Ett fat går det inte åt för det du skall göra och inte en hel rulle glasfiber heller. Glasfibern håller sig ju länge, så det är inte faligt att köpa för mycket. Men plasten är ju färskvara. Nåt år klara den sig väl.

Enligt Björn Peter Behrens bok Plastbåtsvård bör förållandet glasfiber/plast va 30%/70% så till 10 Kg glasfiber bör det gå åt 25 kg plast. http://www.norstedtsforlagsgrupp.se/templates/Nautiska/Book.aspx?id=43288

Man skall ju egentligen ha på så lite plast som möjligt men så att glasfibern blir riktigt genombött. I regel har man nog på för mycket plast.

tommy

Senast ändrad av toaen | 15 april 2008 | 17:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag plastade igen 2st drevhål (Mercruiser) samt plastade in en ny motorbalk för ett år sedan, vill minnas att jag gjorde av med ca 15 kg polyester och 5-6 m väv.

Hälsningar

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Ska oxå börja plasta nya bottenstockar ny durk mm till min Fotö Cabin 22.

Köpte på mig en 29kg rulle 900-matta. Tänkte även testa 4mm Firet i balkarna, för att få lite tjocklek. Durken buggs upp runt 25mm Bonocell. Blir till att plasta ny motorkåpa mm...

// S

post-10000396-1394235429,7109_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar jag gör klokast i att köpa en rulle glasfibermatta och kan 20 kg plast. Mattan lär ju räcka och troligen plasten också, annars kan jag ju köpa mer.

Seagate <-- 900-matta hade det körts med, är det lagom för ändamålet? Vad är firet?

Vad är skillnaden mellan pulver- och emulsionsbunden matta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mest använt 450gr matta när jag plastat. Där jag köper matta idag har de 600 grams matta. Jag tycker att den nästan är i tjockaste laget för småjobb. 900 grams matta har jag aldrig jobbat med, men det känns bökigt om det inte är stora ytor och man skall bygga upp ett tjockt laminat.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

900-mattan valde jag just för det bygger fort. Lika så Firet (4mm), köpt på Seasea. Då har du snabbt tjocka stabila stockar. Slipper sitta i timmar och klippa till mattbitar.

Efter helgen har jag ett bättre svar på tjocklek på bottenstockarna. För då ska det byggas!!

// S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, e ju frågan med mattan. Har tidigare jobbat med 300-matta och det var väl tunnt tyckte jag då. Är om jag också skulle satsa på 900-matta.

Är det sånt här du menar med firet? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9262
Hur använder man det då? Vart lägger man det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag är inte proffs på plastnig, men jag vet att med en så tjock matta som 900 så är det svårt med hörn.

Jag brukar hårdrulla och kompisen lägger på plast matta,450 är ganska lättarbetad.

sen så ska du inte klippa mattan, då får du bara fula skarvar(raka kanter).

riv den i stället, över kanten på en bänk, då får du snyggare skarvar i mattan.

åtgång vet jag inte mycket om, men glöm inte aceton och härdare!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seagate <-- Hur gick det med plastningen?

Tänkte beställa saker senast imorgon måndag och enda frågetecknet är om jag ska ha 450-, 600- eller 900-matta. Lutar mest åt 450 eller 600 men vet ju inte riktigt hur det blir så känner jag har svårt att bedömma det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde Firet http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=1538. Just till stockar och durk funkar det och 900-matta. Kan hålla med om att om man ska göra massa finarbeten är det nog bättre med ex 450/600-matta.

Jag körde 1lager 900-matta, 1lager Firet, avslutade med 1 lager 900=8mm Stabilt som fasen! Cool

// S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...